Betöltés...
2014. július 26., szombat

Padlizsán, kenyér és meglepetés

Úgy alakult a nap, sikerült elmenni a tesztlisztekért Óbudára. Pont jókor, mert a mai ételhez frissen sütött kenyeret szántam.

Most voltam ott először, nem kis meglepetés ért. A busz felől haladva egy festett, vakolt gyárkerítés fogadott. Rajta két tábla. Egyiken utca és házszám, másikon a felirat: Főbejárat a túloldalon.

Amint oda átértem csak a számat tudtam tátani. Ez később fokozódott.
Ráébredtem: a régi Selyemgombolyító néhány évtizede felújított, azóta is szépen karbantartott épülete előtt állok. Az épület Mazzocato elképzelései alapján, Tallherr József (1730 – 1807) kamarai másodépítész (később az Országos Építészeti Igazgatóság vezetője) véglegesített tervei szerint készült el, és azt 1786 nyarán adták át rendeltetésének.

Az egyemeletes, ovális alakú manufaktúraépület egy földszintes épületsor udvarán áll. Szokatlan formája nem a selyemgombolyítás műveletével, hanem talán azzal magyarázható, hogy így könnyebben szemmel tarthatták a munka menetét.

Eredeti neve: Filatórium. Erről az épületről nevezték el a környéken 1882-ben épült védgátat Filatorigátnak.

Ez a két utolsó kép az 1950-es évek elején készült. Jól látható, milyen súlyosan megrongálódott állapotban volt.

A főváros ostroma idején az épület megrongálódott. A háborús sérüléseket helyreállították, majd 1955-56-ban az épületet restaurálták, ekkor állították vissza az eredeti homlokzatot is.

A belső udvart az 1970-80-as évek felújítása során üvegtetővel fedték be.

Belül a földszint is, az emelet is eredetileg egyetlen, jól belátható tér volt, és a két szint között nem volt lépcső, összeköttetés. Az önálló helyiségekből álló épületbelső a 19. századi átalakítás eredménye, ekkor készülhetett a belső udvaron körbefutó függőfolyosó is.

Gondolj bele: több mint kétszáz éve gyárnak építették, ami hamar csődbe ment. Mai megjelenése jobban hasonlít egy kastélyhoz, mint egy gyárépülethez.

Rendezvényekre és irodaépületnek használják. Élmény lehet itt dolgozni. Bárki bármit mond, ez az épület nem akart gyár lenni. Ma jól érzi magát.

Térjünk át gyönyörködésemről látogatásom okaira:
  1. Teljes kiőrlésű bio búzalisztekért mentem, amikből itthon kenyereket sütök, melyekről a véleményeket dokumentálom,
  2. Mindenképp vinni akartam kóstolót az előző esti sütésből, mivel ennél pontosabb dokumentáció nemigen létezik.

A kóstolóba vitt kenyér összetevői és készítése:

  • ⅓ élesztő
  • 1 mokkáskanál cukor (½ teáskanál)
  • 1,5 dl víz, 1,5 dl adalékmentes sör, együtt langyosítva,
Élesztő morzsolva, cukor rátéve, a langyos folyadékkal egységes folyékonnyá keverve, 20 percig áll, míg felfut.
  • 1 evőkanál hidegen sajtolt, olívaolaj
A felfuttatott élesztő beöntve a kenyérsütőbe, majd rá az olaj.
  • 5 dkg sörélesztő pehely,
  • 5 dkg tökmagliszt,
  • 10 dkg hajdinaliszt,
  • 20 dkg fehér tönkölyliszt - származási hely: Szabó Malom,
  • 20 dkg teljesőrlésű liszt,
A folyékonyakra téve összekeverve.
  • 1 evőkanál adalékmentes parajdi só a legvégén - származási hely Parajdi Sópince, Budapest.
A kenyeret kenyérsütő gépben készítettem az egyszerűség kedvéért, közepesre sütő, külön mag adagolás nélküli alapprogrammal.

Az étel, amihez a következő kenyeret sütni akartam:

Lecsós padlizsán fejtett babbal

Hozzávalók 10 liternyi ételhez:

  • 4 fej fehér főzőhagyma vékony félszeletekre vágva,
  • 1 fej fokhagyma apróra vágva,
  • 2 kg padlizsán héjastól kicsire felkockázva,
  • 1/2 kg édes T(ölteni)V(aló) paprika csíkokra vágva,
  • 2 db csípős zöldpaprika csíkokra vágva,
  • 1/2 kg paradicsom cikkekre vágva,
  • 1 kg fejtett bab,
  • 2 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 1 csapott kanál kömény,
  • 1 csapott kanál szumák (részletes leírására keress a blogban),
  • 3 szál friss tárkony,
  • 2 szál borsmenta - bors helyett,
  • 5 evőkanál só (típusát lásd a kenyérnél),
  • 5 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj - ekkor a sóból két kanálnyi füstölt parajdi só -, vagy kevés zsíron olvasztott füstölt szalonna,
  • 3 liter külön forralt víz, forrón.

Elkészítése:

Úgy gondolom, itt az ideje elnézést kérjek a vadul vegetáriánusoktól - nem mindenki az, de mindenkinek érdemes kipróbálni a változatos étkezést. Itt az ideje elnézést kérjek azoktól, akik szerint a bab nem ehető, de főleg nem nyári étel - ha a fejtett bab nem nyári étel lenne, nem ilyenkor teremne. Ha úgy hozta a sors, hogy az ember vegyes táplálkozású, akkor hosszú távon minden ételt korlátozó diéta káros számára. Én nem szeretnék okosabb lenni a teremtőnél. Ugyanezen okból úgy gondolom, korlátozni a vegyszereket és a mű anyagokat kell az étkezésben.

Itt az ideje elnézést kérjek azoktól, akik szerint a nyers étel a mindenre megoldás - nem véletlenül főz és süt az ember évezredek óta. Valamiért szükségünk lehet a nem nyers ételre is. Lehet a tudomány még igen keveset tud az ételek összetevőiről és energetikájáról a sok beszéd ellenére.

Én megmaradok a főtt - sült - nyers étel kombinációinál. Az sem véletlen, hogy elsősorban egytálételeket készítek. Szimplán emésztést segítő oka van, mint általában a kapcsolódó fűszerezésnek.
Ehhez az ételhez először a hagymát és a fokhagymát tettem fel a zsiradékban a sóval (aki szalonnával készíti, annak előbb ki kell sütnie a szalonnából a zsírját). Mikor a hagyma már üvegesre váltott hozzákevertem a padlizsánt, majd további kevergetés mellett hagytam, hogy megpuhuljon.

Mikor a padlizsán már láthatóan megrogyott hozzákevertem a csíkokra vágott paprikát, de azt csak megforgattam a forró padlizsánnal. Ezután félrehúztam a tűzről, belekevertem a szárazfűszereket és a paradicsomot, majd felöntöttem 3 liter előre forralt vízzel.

Visszatettem a tűzre, beletettem a fejtett babot, lezártam a kuktát. Amint a kukta sisteregni kezdett levettem az ételt a tűzről, kb. öt perc múlva leengedtem a gőzt, kész is volt.

Tálalás:

Ez az étel igen sűrű, erőteljes. Emiatt egyszerre az átlagos ételmennyiség felét érdemes mindenkinek kiszedni. Az igazi nyári érzet kedvéért a tetejére néhány félbevágott koktélparadicsomot, kevés csíkokra vágott zöldpaprikát (édes, vagy erős szabadon választott), apróra vágott metélő fokhagymát tettem. Igen jó ízhatású még rá a friss bazsalikom és az édeskömény zöldje is.

Kiegészítésnek a fent leírt kenyérből ettünk hozzá egy-egy szeletet.

Fontos:

Ezt az ételt a jelenlegi időjárási viszonyok között: fizikai munkát végzőknek reggelre, más munkakörben dolgozóknak estére javaslom. A nap többi részében nyers zöldturmixok, friss gyümölcs, nyers zöldségfélék fogyasztása javasolt, lehetőleg minél levesesebb változatban, nagy mennyiségű folyadék fogyasztása mellett.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel