Betöltés...
2016. december 21., szerda

Karácsonyi tűz

A télről a legtöbb embernek a fehérség és a hideg jut eszébe. Nekem az izzó tűz. Jól jön egy ilyen a hidegben, át tud melegíteni szívet, lelket. ☺

Télen amúgy is fontos, hogy melegítő ételeket fogyasszunk. Ilyenkor nagyobb méretre vágjuk az alapanyagokat, több zsiradékot, gabonát, hüvelyest használunk azok melegítő volta miatt.


Hozzávalók

  • 5 kg nagydobosi sütőtök,
  • 2 kg cékla,
  • 2 kg csicsóka,
  • 20 dkg frissen pirított és őrölt héj nélküli tökmag,
  • 1 fej apróra vágott vöröshagyma,
  • 8 evőkanál adalékmentes Parajdi Bányasó,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj.

Elkészítése

A sütőtököt elvágva, kimagozva vettem. (Azért így, mert egy ilyen tök akár 20-25 kg is lehet. Azt még elhozni se egyszerű. ) Megmostam. 3 evőkanál sóval, fél liter vízzel feltettem a kuktába főni, héjastól. Mikor a kukta sisteregni kezdett visszavettem takaréknál kisebb lángra. Fél órát főtt így.

Közben meghámoztam a céklát, megmostam és felkockáztam a céklát és a csicsókát. Összevágtam a hagymát.

Fontos lehet tudni, hogy a csicsókát nem kell hámozni. Gyakorlatilag nincs héja. Alaposan meg kell mosni, hogy ne maradjon földes. A külső barnás réteg egy durvább szivaccsal lemosható.

Megpirítottam a tökmagot kerámia serpenyőben, zsiradék nélkül, lassú tűzön, gyakran kevergetve.

Mikor már majdnem kész volt egy kevés sós vizet aláöntöttem, majd gyorsan tovább kevergettem, hogy ne tapadjon le. Amikor a víz teljesen elpárolog róla akkor van készen. Mikor kész lett megvártam míg kihűl és kávédarálóval ledaráltam.

Míg a tökmag a darálásra várt kiszedtem a kuktából a sütőtököket és feltettem dinsztelődni a hagymát az olajban a maradék sóval. Ehhez az ételhez óvatosan, lassú tűzön kell a hagymát készíteni, hogy egészen áttetszővé váljon, de ne barnuljon meg. Ezáltal édesíti az ételt, de nem látszik abban.

Mikor már a hagyma már üveges volt, de még nem egészen kész, hozzákevertem a céklát, hagytam hogy szép lassan párolódjanak saját levükben. Amint a cékla elkezdett puhulni hozzákevertem a csicsókát. Kicsit még hagytam dinsztelődni, aztán félrehúztam a tűzről és belekanalaztam a sütőtököt a héjából.

Felöntöttem annyi vízzel, ami épp ellepte, visszatettem a tűzre, hagytam felforrni. Közben megdaráltam a tökmagot, hozzákevertem az ételhez. Visszazártam a kuktát és hagytam az ételt még bő 10 percig főni.

A végeredmény a fenti képen látszik. Semmi nem pépes, a cékla kifejezetten kellemesen rágható állagú.

Ez az állag azért is jó, mert a meleg, nem túl puha cékla rágás közben felmelegíti a szájat, a nyálat, viszonylag hosszú ideig tart melegen.

Ez az étel fogyasztható szendvicskrémként is, turmixolva. Frissen pirított magokkal megszórva rendkívül finom.

Köret

2 liter vízbe 1 evőkanál sót és 1 evőkanál olajat (lehet vaj is) tettem, majd felforraltam. Mikor forrt belekevertem a barna rizst.

Megvártam míg újra felforr, lefedtem, takaréklángra tettem és hagytam főni 20 percig, majd továbbra fedő alatt, majd továbbra főzés nélkül fedő alatt tálalásig.

Tálalása

Az ételt és a köretet egymás mellé szedtem, friss petrezselyemmel, csíkra vágott kelkáposzta levéllel díszítettem. A kelkáposztából akár ilyenkorra, akár szendvicsre remek chips süthető, szárazon, tepsiben.

Hasznos információk

Soha, semmilyen gabonát és hüvelyest nem áztatok be a főzéshez. A gabonákat - fajtától függően - kétszeres, két és félszeres vízben főzöm, mindig sóval és mindig forrásban lévő vízbe teszem.  A hüvelyeseket négyszeres, ötszörös vízbe teszem, mindig hideg vízben kezdem főzni és soha nem teszek hozzá sót csak az étel többi részébe, amibe a hüvelyest végül belekeverem.

Mind a gabonát, mind a hüvelyeseket betonkeménnyé lehet tenni ha nem a megfelelő időben tesszük hozzá a sót, vagy a főzés közben vizet öntünk hozzá.

Én a rizst úgy szeretem köretnek ha pergős, kicsit rágható. Van olyan étel, amihez kifejezetten az összetapadó rizs kell. Ez a rizsfajta kiválasztásától függ. Egy kerekszemű barna rizs soha nem tapad össze, míg egy basmati rizs könnyedén.

Az alapanyagokról

A téli időszakban különleges egészségvédő hatású étel alapanyagokkal találkozhatunk. Ezek közül hármat használtam ehhez az ételhez, ami sokféleképpen fogyasztható:
  1. A sütőtök egyszerre képviseli a dinnyék és a nyári tökfélék tulajdonságait:
    • Regenerálja a sejteket,
    • Javítja az emésztést és a bélműködést,
    • Segít megőrizni természetes testsúlyunkat a téli kevésbé mozgalmas időszakban.
  2. A csicsóka legfontosabb tulajdonságai a téli étrendben:
    • Kiváló húspótló.
    • Regeneráló, roboráló hatású.
    • Segít a civilizációs betegségek elkerülésében.
    • Remek forrása az édes íznek, akár chipset sütsz, akár szirupot főzöl belőle. Utóbbi esetben nem lesz szükséged cukorra, cukorpótlóra. Cukorbetegeknek ideális.
    • Száz legfontosabb előnyéről itt olvashatsz.
  3. A cékla szerepe igen sokoldalú:
    • Állaga révén a három összetevő közül a cékla őrzi meg legjobban a hőt. Rosttípusa miatt akár turmixolt formában is.
    • A céklát a népi gyógyászat is kiváló vérképzőnek ismeri, noha vastartalma nem nagyobb, mint más növényeké. A vérre gyakorolt pozitív hatásait annak köszönheti, hogy a szervezet a céklából sokkal jobban tudja hasznosítani a benne található nyomelemeket. Emésztését, felszívódását jelentősen segíti ha sárgarépával, vagy sütőtökkel együtt készítjük el.
    • Segíti az immunrendszer helyes működését, a daganatos betegségek elkerülését.
    • Az ehhez kapcsolódó orvosi kutatás eredményének dokumentációját itt találod.
Mindhárom növény jelentős és többféle B vitamin tartalommal bír, így segít kiegyensúlyozottá, erőssé tenni az idegrendszert.

A köretként készült barna rizs étrendünk fontos eleme kéne legyen, hiszen kiváló táplálék és egészségvédő:
    Oriza Triznyák - mesefigura,
    nevét egy szárított rizsnyákról kapta
  1. A barna rizs rengeteg vitamint, ásványi anyagot, fehérjét tartalmaz és rostokban is gazdag. A vitaminok közül E- és B-vitaminban gazdag, sok-sok kálciumot, cinket, folsavat találhatunk benne.
  2. A barna rizs remek méregtelenítő, tisztítja a beleket, az ott lerakódott salakanyagokat eltakarítja. Mindenféle emésztési problémák esetén hatékony megoldást, és védelmet nyújt ezek kialakulása ellen.
  3. Az idegrendszer egyik legjobb barátja, nyugtatja az idegeket, kimerültség, stressz és fáradékonyság esetén is fogyasszunk belőle jó sokat.
  4. Jó hatással van a keringési zavarokra, sőt magas vérnyomás ellen is ajánlott.
  5. Makacs bőrbetegségek hajhullás, általános gyengeség, fáradékonyság esetén remek segítséget nyújt a gyógyuláshoz, a regenerálódáshoz, a megerősödéshez.
  6. A makrobiotikus és az ayurvedikus étrend egyik fontos alapanyaga, sőt a világon közel négy milliárd ember mindennapos tápláléka.
  7. Ha valaki lábadozik, esetleg fekvőbeteg, lázas beteg, gyenge, anyatej híján lévő csecsemő, rizsnyákot kell neki főzni. Ilyenkor a rizst folyamatosan, nyolc órán keresztül főzzük, gyakorta kevergessük, enyhén sózzuk. Miután elkészül, kínáljuk meg a beteget, percek alatt erőre kap tőle.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel