Betöltés...
2016. szeptember 29., csütörtök

Bableves

A képen látható babbal nemcsak étrendünket, hanem a babokról begyűjtött eddigi tudásom is bővítettem.

Ugyanis a képre keresés alapján kiderült, hogy van ahol tűzbabnak, van ahol áfonyababnak hívják. Egyik név a tűzpiros virágból, másik a babszemek áfonyalila mintázatából ered.

Ez együtt jár azzal, hogy bizony a leve sűrű és sötét színű lesz. Van aki ezt nem szereti, nekem tetszik, ahogy a petrezselyemgyökér és a színes répák kivirítanak a levesből. Most a répák egy része is lilára sikeredett, így akadtak meglepetés falatok.

Hozzávalók:

  • 1 kg fejtett bab (főzve kb. 2,5 kilogramm),
  • 2 kg aprószemű krumpli héjastól, egyben,
  • 1,5 kg színes répa felkarikázva,
  • 1 kg pasztinák, felkarikázva,
  • 3 nagyobb fej hagyma apróra vágva,
  • 2 fej fokhagyma csíkokra vágva (mire kész az étel szétfő, de legalább nem ragad minden míg vágom),
  • 1 csokor friss majoranna,
  • 1 csokor zellerlevél,
  • 1 csokor petrezselyemzöld,
  • 2 db paprika egészben (TV és/vagy pritamin),
  • 5 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 8 evőkanál adalékmentes só,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • babérlevél ízlés szerint,
  • frissen őrölt zöldbors ízlés szerint,
  • karikára vágott friss paradicsom és csípős paprika a tálaláshoz.
Ha valaki savanykásan szereti a bablevest, 1 csokornyi citromos kakukkfüvet is hozzátehet.

Elkészítése:

A babot áztatás nélkül, só nélkül, a babérlevelekkel, hatszoros vízben főztem kuktában, kb. fél óráig. Előmelegített vízbe tettem fel, de még nem lett egészen puha.

Egy másik edénybe feltettem a hagymát, az aprókrumplit és a pasztinákot az olajra az összes sóval.

Mikor már a hagymán látszott, hogy üveges, hozzákevertem a fokhagymát és a répákat.

Amikor már a répákon is látszott a meleg, félrehúztam a tűzről, hozzákevertem az őrölt pirospaprikát, a borsot. Mikor lejárt a babfőzés fél órája, kinyitottam a kuktát, visszatettem a tűzre. Megvártam míg forr. A paprikás zöldségeket betettem a forró babhoz. Hozzáöntöttem még annyi előre melegített vizet, hogy jó ujjnyira fedje az egészet a lé.

Csokorra kötve beletettem a lébe a zellerlevelet, a petrezselyemlevelet és a majorannát. Lezártam a kuktát és még tíz percig főztem együtt.

A levesekbe külön dinsztelt zöldséget azért szeretem, mert így a zöldség minden falatjában benne marad a saját íze, miközben enyhén karamellizálódott külső rétege egészen különleges ízt ad az ételnek. Sokkal zamatosabb lesz az étel így, mint ételízesítővel, vagy leveskockával.

Tálalása:

A tálba szedett leves mellé karikára vágott friss paradicsomot, csípős paprikát, illetve a levesbe főtt, utólag vágott zöldfűszereket kínáljuk.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel