Betöltés...
2018. december 20., csütörtök

Szereted a lencsét?


Az emberek többsége nem eszik lencsét csak szilveszterkor. Azt is egyetlen, hagyományos recept szerint. Családja válogatja, ez van ahol leves, van ahol főzelék. A kettő között többnyire annyi a különbség: vagy van benne zöldség, vagy nincs.

Ez az újévi lencsecsoda általában még ételízesítővel, ecettel és cukorral is „ízesítve” van. Szokás belefőzni még jó kis nitrites pácsóval fűszerezett füstölt húst is.

Miért teszem idézőjelbe az ízesítést?

Mert az ecet, a cukor, meg a jó kis glutamátos ételízesítő az, amitől pont az étel saját íze nem érezhető. Arról már szót se ejtenék hogy a nitrites pácsó milyen remek az ételbe...

Mi van a fenti képen?

Lencsefasírt, benne karfiol és brokkoli. Ehhez roppanósra párolt zöldségekkel kevert durumtészta a köret, mellé házilag készült savanyú káposzta pár karika erőspaprikával.

Hogyan készült?

Engedelmeddel ma ebben a leírásban a szövegbe kerülnek a mennyiségek, az elkészítés sorrendjében, módjával együtt.

A zöldségek többségét a fagyasztóból vettem elő. Egyiket sem olvasztottam ki. Mivel a zöldséget tisztítás előtt szoktam megmosni, utána megszárítani a víztől és csak az után tisztítani, vágni, sose fagy össze tömbbé. Tisztításkor csak azt hámozom meg amit muszáj (cékla, zeller), mert a legtöbb zöldség külső rétege is ehető.

Felhasználás előtt a fagyasztottakat zacskóstól az asztalhoz csapom, már minden kockája külön van. Úgy teszem bele az előmelegített olajba, vízbe.

Köret, első lépés

Elsőként feltettem párolódni kb. 1,5 kilónyi kockára vágott színes céklát, bő 0,5 kiló szintén kockára vágott paszternákkal, kevés olajon. Ez a két zöldség készül a leglassabban. Mikor már kis levet engedtek 20 percre rájuk zártam a kuktát, takarékon párolódtak egy kevés vízzel kiegészítve.

Ez után került bele 1 kg répa és petrezselyemgyökér vegyesen, 1 fej karalábé, 2 közepes zeller, 1 kg csicsóka, néhány sárga bébicékla ami ebbe a zöldségkeverékbe került fagyasztáskor, 1 csokor csíkokra vágott céklalevél, 2 csokor kapor. Ezek a zöldségek is kockázva. Tettem hozzá 5 evőkanál adalékmentes Parajdi Bányasót.

Amikor az utólag hozzátett zöldségek is láthatóan megmelegedtek újra visszazártam a kuktát, takarékon készült tovább, óra beállítva 15 percre. Amikor az lejárt a kuktát levettem a tűzről de nem nyitottam ki.

Fasírt első lépés

Feltettem melegedni 3 liter vizet. Mikor felforrt beleöntöttem 0,5 kg kicsire vágott karfiol szárat és torzsát, 1 kg karfiol és brokkoli rózsát vegyesen (fagyasztottan), 1 kg lencsét. Mikor újra forrt lezártam a kuktát. Takaréklángon főtt 25 percig. A lencse nem volt beáztatva. Idei termés, most novemberben takarították be.

(Itt most dicsekszem kicsit. Ugyanis közvetlenül őstermelőtől veszem a lencsét. Miattam ültetnek többet az általában karácsony és újév között eladott lencse + a családi szükséglet mennyiségnél. Mert én vagyok az egyetlen aki újév után akár 10-15 kg lencsét is megvesz. Mert jó salátába, köretbe, levesnek, szendvicskrémnek, chipsnek, fasírtnak, meg ami még eszedbe jut.)

Sót nem tettem bele a főzővízbe, őrölt köményt viszont igen.

Köret második lépés

A zöldségekről és a lencsés karfiolról leöntöttem a maradék főzőlevet egy harmadik edénybe. Tettem hozzá még bőven vizet. Felforraltam, majd ebben a lében főztem meg 1,5 kg tésztát. A kész tésztát leszűrtem, majd szimplán összekevertem a zöldségekkel.

Fasírt második lépés

Olajon megdinszteltem 3 fej apróra vágott hagymát, egy fej apróra vágott fokhagymával. A fokhagymát már csak akkor tettem a hagymához amikor az már kezdett karamellizálódni.

Ezután tettem hozzá 2 evőkanál adalékmentes Parajdi Bányasót, és ízlés szerinti keverésben a következő frissen őrölt fűszereket: babér, zöldbors, fekete hagymamag, kardamom, szárított chili paprika. Ehhez tettem még 1 evőkanál őrölt pirospaprikát. Összekevertem a főtt lencse, karfiol, brokkoli keverékkel, majd teljesőrlésű ATA tönkölyliszttel sűrítettem.

A fasírtot végül elektromos grill lapon sütöttem pirosra. Megsüthető tapadásmentes serpenyőben és platnin is.

A házi savanyúkáposzta

Nem én készítem, mert a lakásban nem tudnám hova tenni. Amit tudok róla: fahordóban készül, ugyanolyan sóval mint amivel egyébként főzök. Van benne babérlevél, birsalma, bors, csípős paprika, kapor, kömény.

Mi is az a tönköly?

Állítások szerint a legrégebbi tönkölybúza maradványokat a Nílus-völgyéből ásták ki, amelyek a Kr. e. negyedik évezredből származnak. Ám a legvalószínűbb elképzelés szerint a növény az Alpok vidékén keletkezett.

Az újkőkor legkorábbi kultúrrétegeiből, a szalagkerámia időszakból nem kerül elő tönköly a Maas és az Elba közötti területekről. A feltehetően legidősebb tönkölyleletek az újkőkorból származnak, többek között az Ulm közelében levő Feder-tó és Jülland középső vidékéről.

A tönköly, mint jelentős területet elfoglaló gabona csak a késő bronzkor óta mutatható ki Európában. A Kaukázus déli peremének településeiből származó, eddig ismert legrégebbi tönkölyleleteket a Kr. e. VI. évezredre becsülik. Az egyik elképzelés szerint itt van ennek és több rokon fajnak is az őshazája.

Ismert volt Sumerben, Egyiptomban, a jógikus óind kultúrában és az esszénus közösségekben. Hazánkba a feltevések szerint a Dunán folyó kereskedelem révén jutott el. Magyarországon a 19. század végéig termesztették, majd lassanként feledésbe merült.

Jó az nekünk?

Fehérjetartalma felülmúlja a hagyományos búzáét, s az aminosavak közül az aszparaginsav-, glutaminsav-, alanin-, metionin-, prolin-, leucin-, izoleucin-, tirozin-, fenil-alanin- és lizintartalma is nagyobb. Vitamin- és ásványi-anyag-tartalmára jellemző, hogy megtalálható benne szinte a teljes B-vitamin –csoport (a B12-vitamin kivételével), és niacin- és E-vitamin tartalma sem csekély. Réz-, vas-, mangán- és cinktartalma is meghaladja a búzáét. Kalcium-, magnézium-, foszfor- és szeléntartalma szintén számottevő.

Rendszeres, hosszú távú fogyasztása hozzájárulhat a koleszterinszint-csökkentő és az érelmeszesedést megelőző étrend sikeréhez. A hagyományos gabonaféléknél kisebb szénhidrát- és rosttartalmának köszönhetően cukorbetegek étrendjében is ajánlható. Esszenciális zsírtartalma jótékonyan hat az idegrendszerre.

Következő
Nincs újabb.
Régebbi bejegyzés

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel