Betöltés...
2013. november 7., csütörtök

Hogyan készült az édes zöldségital?

Az elképzelésem szerint ilyen álomszép sütőtök is kellett volna a zöldségital aktuális verziójához, de végül másképp döntöttem. A tökökből végül sütőtök lekvár lett.

Egyszerűen, cukor nélkül, kevés vízen kezdve, csepp sóval, hogy legyen ami az édes ízt kiemeli. Mert ahhoz bizony nem cukor kell.

A cukorral édes dolgok kellemetlenül hideg ízűek tudnak lenni, ha nincs bennük só. Ennek ellensúlyozására szoktak az emberek mindent feleslegesen édesíteni, mindenféle finomított cukrokat, meg műédesítőket kitalálni.

Tökmagolajat tettem hozzá végül a kész lekvárba. Ezzel az ízharmónián túl a tökben lévő zsírban oldódó összetevők felszívódása is biztosított. (Ettől még a következő sütőtök lekvárba darált diót és birsalmát egyaránt fogok főzni.)

Mivel édes zöldségital főzésre is készültem, mindenféle zöldségeket beszereztem előre. Felmerült bennem ettől a gondolat, kéne zöldséglekvárt is főzni. Azzal a szendvics ízesítésen túl percek alatt elkészülhet egy vadasszósz, vagy bármi hasonló, csak az adott ételnek megfelelő fűszereket kell beletenni míg egyet forr a felhasználáskor.

Még voltak terveim, így elsőre csicseriborsót főztem. Szokás szerint só nélkül, kilencszeres vízben. (Az ebből keletkező főzőlé italnak, más ételekhez víz helyett külön is felhasználható.)

A lekvárnak való zöldségek közé cékla, csicsóka, pasztinák, sárgarépa, hagyma került. A zöldségféléket most csicseriborsó főzőlevében előfőztem. Szokásos meglepetésként a céklakockák elvesztették eredeti színüket, csak a főzőlén látszott a bordó árnyalat.

Amikor a zöldségfélék turmixolható puhaságúra főttek a levet leszűrtem további felhasználás miatt. (Ha a zöldséglekvár készítéséhez reszelt, vagy konyhai robotgéppel előpépesített zöldségeket használunk, az előfőzés elhagyható.)

A zöldséglekvár alá apróra vágott hagymát karamellizáltam aranybarnára, majd a leturmixolt zöldségekkel összekevertem, hozzátettem egy kevés sót és készre főztem a levárt.

Az előzőleg leszűrt levet vízzel kiegészítettem, majd beletettem petrezselyemgyökeret, sárgarépát, kevés zellert és csíkokra vágott fejeskáposztát meg feleannyi csapott kanál sót amennyi kiló a zöldség.

Mikor ezek készre főttek a levet leszűrtem, meg is lett az édes zöldségital. Mikor kihűlt üvegekbe töltöttem, rá literenként egy fél teáskanálnyi olajat. Most lenmag olajat használtam, de jó bármelyik hazai hidegen sajtolt olaj. Ennek kettős célja van. Egyrészt a tápanyag felszívódás segítése, másrészt a zöldségital tartósítása, hiszen az olaj elzárja a levegőtől.

Az itt keletkezett zöldségek alá apróra vágott hagymát, fokhagymát dinszteltem, majd a zöldségekkel és a csicseriborsóval pépesítettem, így a heti szendvicskrém is elkészült.

Ez utóbbiba tettem még őrölt kurkumát, szumákot és őrölt köményt is, amik az emésztést segítik különböző módon, Ráadásként hagymára, fokhagymára érzékenység is múlik általuk, miközben a főtt édeskáposztával enyhén mustáros ízhatást adnak.

Remélem minden olvasómnak feltűnt: kevés hozzávaló módosítással valójában háromféle dolog készült el eddig. Több napi üdítőital, ízesítéshez és szósz alapanyaghoz való zöldséglekvár, meg szintén több napi szendvicskrém. Mindegyikük garantáltan más ízvilágú, hiszen egyes karakteres ízek meghatározzák az összhatást.

És hogy egyáltalán ne legyen olyan egyszerűen vége, persze ebéd is készült. Zöldséges, csicseriborsós, magyaros gombaragu:
  • Hagymát, fokhagymát és kevés erdei laskagombát olajon, sóval dinszteltem addig, míg a gomba által engedett lé elfőtt. A só mennyisége most is 1 csapott evőkanálnyi egy kiló alapanyagonként.
  • Ekkor félrehúztam a tűzről, beletettem pirospaprikát és egy keveset a nyár végén eltett fűszeres paradicsompüréből. Tettem még bele fekete hagymamagot, szumákot és őrölt köményt is.
  • Ez után belekevertem fél liter vizet, majd visszatettem a tűzre. Mikor felforrt beletettem a zöldségeket. Mikor már látszott, hogy elkezdtek dinsztelődni hozzákevertem az erre a célra félretett főtt csicseriborsót, majd felengedtem annyi vízzel amennyi épp egy ujjnyira ellepte.
Ezután már csak a készre főzés maradt, ami akkor ideális ha a zöldség már puha, de még rágni kell. Ehhez kiváló köret lehet a barnarizs, a bulgur is, de köret nélkül is tökéletes.

Ha utánaszámolsz hamar rájössz, hogy elég gazdaságos megoldás így főzni, főleg mivel az eredmény révén több dolog megvásárlása feleslegessé válik hét közben.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel