Betöltés...
2013. november 10., vasárnap

Hogy kerül a spenótba sajt?

A fenti kép fogadott a múlt héten a Deák téren, mikor a Király utca felé tartottam. Ilyesmit nem vagyok képes kihagyni, meg nem látni, alapos konzultáció (kóstoló) nélkül otthagyni.

Beszélgetésbe elegyedtem a pavilon bérlőjével a sajtokról. Valamit sejthetett arról, hogy mivel tud teljesen levenni a lábamról. Bizony az a Kiss Házi Sajt Manufaktúra termékkínálat alapból jónak tűnt, de a törkölypálinkán érlelt brindza végképp legyőzött. Különösen azért, mert szerintem az idei utolsó spenót várta, hogy valami igazán finom készüljön belőle.

Az a spenót is megért néhány misét. Akkora levelei voltak mint a mángoldnak és olyan zsengék, hogy kész csoda, hogy ekkora leveleket megtartott az a vékony szár. (Még a télen bekerül a háttér gyűjteménybe a termelő is: Száraz András. De ő is megerősítette, addig nem ér rá írni a gazdaságról, míg a betakarítás tart.) Vettem hozzá friss kaprot is, mert igen kellemesen harmonizál a spenóttal, csak kreativitás híján nem szokás együtt használni őket.

A sorból persze nem hiányozhatott a gomba. Nyáron nemigen volt, nem is sokáig lesz szezonja, hiszen a fagyok után hamar levonul. Erdei változatai még ellesznek egy darabig az avarrétegben, de a mezei szegfűgomba már nemigen várható idén.

Ezért örültem annak, hogy még sikerült vennem. Nagyon jóízűvé teszi az ételeket már igen kis mennyiségben. Hagymával és fokhagymával dinsztelve meg kifejezettem királyi ízeket képes produkálni ez az aprócska gomba. (Sose értettem, hogyan fér egy ilyen csöppségbe egy egész mező íze, illata.)

Hogyan készült?

A spenóthoz vöröslencse alapot szeretek főzni, mert akkor nem kell hozzá külön sűrítés, tartalmasabb, lágyabb lesz a spenót. Ráadásul a vöröslencse nagyon gyorsan megfő. Két titka van: nem szabad sót tenni a főzővízbe és minimum négyszeres vízben kell feltenni.

Amikorra a lencse elkészült leturmixoltam a nyers spenótot a kaporral. Olajon megdinszteltem a szegfűgombát az apróra vágott hagymán és fokhagymán addig, míg a gomba leve elfőtt. A dinszteléskor került bele a kiló alapanyagonként egy kanálnyi parajdi só, plusz két kanálnyi a vöröslencséhez szükséges vízmennyiség miatt.

A megdinsztelt gombát összeforraltam a főtt vöröslencsével, majd levettem a tűzről és belekevertem a turmixolt spenótot és a törkölyön érlelt brindzát.

Arányok
  • 1 kg vöröslencse
  • 1,5 kg spenót
  • 2 csomag kapor
  • 25 dkg szegfűgomba
  • 2 teáskanál törkölypálinkán érlelt brindza
  • 5 kanál parajdi biosó
Ebből 30 adagnyi étel készült. Egy átlagos létszámú családnak ennek a negyede elég úgy, hogy akár két étkezés megoldott. Az elkészítés egyszerű és gyors.

Visszajelzések
  1. Isteni illata van, kérek!
  2. Kérek még!
  3. Nagyon jó illatú, biztos finom. Lányok ezt szagoljátok meg! - a sajtmester
  4. Hű de jó lehet! - lányok a szomszéd standról
  5. Én csak azt nem értem, hogyan kerül a spenótba sajt? - az egyik lány
Mivel a bonyolult gondolatmenetekre nem mindig vagyok fogékony annyit válaszoltam csak, hogy beletettem. Azt mondta érti, de akkor is hogyan kerül a spenótba sajt?

Erre a második kérdésre jutott eszembe, hogy az emberek olyannyira hozzá vannak szoktatva az étel alapanyagok úgymond előírásszerű elkészítéséhez, hogy el se tudnak képzelni mást.

Ahol a spenótfőzelék volt az egyetlen alternatíva, csak azt tudják elképzelni. Ráadásul úgy, ahogyan otthon, vagy a menzán megismerték. Pedig a spenót jó főzeléknek, levesnek, szósznak, köretnek, salátának, szendvicskrémnek, mindet úgy ízesítve, hogy az étel összhangban és kedvünkre való legyen. Jó szórakozást és jó étvágyat az önálló kísérletekhez!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel