Betöltés...
2014. február 11., kedd

A megkerült medvehagyma

Még tavaly tavasszal készült néhány üveg medvehagyma pesto. Kicsit cifráztam parajdi sóval, durvára őrölt tökmaggal, meg még néhány aprósággal.

Aztán a többsége elfogyott, de egyet félretettem, aztán jól elfelejtkeztem róla.

Épp a napokban leltem rá. Nagyon megörültem neki, mert a medvehagyma a fűszerek egyik királynője, szinte mindenhez illik. Igazából a fokhagyma és a tavasz fantasztikus keveréke.

Naná, hogy a tél ételeiből válogattam hozzá néhány kiváló darabot. Együtt különösen remek ízkavalkádot alkotnak.

Egyikük a póréhagyma. Sok jó tulajdonsága mellett igen fontos, hogy finom, remek élő ízeket hoz ki az ételek alapanyagaiból. Mindemellett igénytelen, gyógyhatású egyidejűleg.

Gyógyító hatása valószínű magas vitamintartalmának, és a benne lévő ásványi anyagainak köszönhető, ami különösen jó télen, mikor szezonja van. Nem véletlen, hogy mindenütt a helyi, szezonális élelmek fogyasztása ideális. A természet térben és időben gondoskodott mindenről.

A póré serkenti a gyomor és bélműködést, valamint a máj és epehólyag működését. Bizonyítottan gátolja a rothadást előidéző baktériumok és gombák szaporodását a belekben, ezért a természetes gyógymódok gyakorlói általános bélgyógyászati szerként alkalmazzák.

Hígítja a vért, ezáltal tehermentesíti a vénákat, ugyanakkor csökkenti a vérzsír- és koleszterinszintet. A tejben főtt póréhagymát vese és hólyaggyulladás kezelésére ajánlják. A zúzott póréleveleket pedig köszvény és lumbágó gyógyítására, borogatás, pakolás formájában alkalmazzák.

Másikuk a csicsóka, mely az őszirózsafélék családjába tartozó gumós évelő, gyógynövény. A csicsóka fontos étel alapanyag a burgonya helyett. Íze is hasonlít a burgonyáéhoz, de annál jóval édesebb, fűszeresebb.

Ehető nyersen, főzve, sütve egyaránt. Mielőtt hámoznád: körömkefével és vízzel a földtől könnyen megtisztítható, héjában a hatóanyagok fokozottan találhatók meg.

Fő hatóanyaga az inulin növényi rostanyag, amely képessé teszi a szervezetet arra, hogy öngyógyító tevékenységének maximumát érje el. A leggazdagabb inulinforrás eddigi ismereteink szerint. Az inulin vízben oldódó nagyméretű rost, amely a bélben sértetlen marad, magához vonzza az emésztést segítő bélbaktériumokat. A káros bélflóra tagjai számára viszont az inulin a szaporodást és táplálkozást illetően közömbös. A rossz hatású Clostridium perfringens és sok egyéb káros baktérium a finomított cukor és a fehérlisztek bomlástermékein élnek.

Milyen betegségek gyógyításában, megelőzésében javasolt?

  • Gyermekkori és felnőttkori élelmiszer-allergiák,
  • Szív- és érrendszeri betegségek,
  • Daganatos betegségek különösen a mellrák,
  • Cukorbetegség és elhízás,
  • Kozmetikumként regeneráló, bőrnyugtató, hidratáló, tápláló és frissítő hatású. Pont úgy, mint ételként.
A körethez használtam:

  • 4 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olajat,
  • 2 szál nagyobbacska póréhagymát,
  • 2 evőkanál adalékmentes parajdi sót,
  • 2 kg csicsókát,
  • 2 púpozott evőkanál medvehagyma pestot,
  • néhány szem frissen tört zöldborsot,
  • 2 dl vizet.
A szőlőmag olajon a póréhagymát megdinszteltem a sóval, beletettem a nagyobbacskákra vágott csicsókát, majd leöntöttem a vízzel. Lezártam a kuktát, két perc után már sistergett, onnantól lassú tűzön hat percig főztem.

A gőz leengedése után kinyitottam az edényt, belekevertem a tört borsot és a pestot. További főzés nélkül két percre visszazártam az edényt.

A feltét:

Ugyancsak téli kedvenc nálunk a kelbimbó. Írhatnék litániát is hasznos összetevőiről, mert rengeteg van, viszont mi két igen előnyös tulajdonságáért szeretjük:
  1. Finom
  2. Salaktalanító hatása miatt azon növények közé tartozik, amikhez vaj és tejföl is fogyasztható. (Ez utóbbiak nem tévesztendők össze azonos néven emlegetett nagyüzemi utánzatukkal.)
Elkészítése ugyancsak egyszerű. Két kilogramm kelbimbóra ráteszek egy evőkanál sót, két deci vizet, majd kuktában megfőzöm. A főzés ideje a bimbók méretétől függően alakul, sistergéstől számított lassú tűzön 5-10 perc. Akkor az igazi, ha evéskor még roppan.

Tálaláskor a fűszeres csicsókára feltettem a megfőtt kelbimbókat, rátettem kevés vajat. Tejfölt mindenki saját kedve szerint tett a tetejére.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel