Betöltés...
2014. március 3., hétfő

Amikor a tél és a tavasz öszeér

A napokban jutott eszembe, hogy kéne még valamit csinálni sütőtökből, mert hamarosan csak emléke lesz. Így megvettem a tököt, majd nézegettem napokon át, mi legyen vele.

Az egyik kérdés az volt: semmiképp nem szeretnék édességet, de azért kéne bele csicsóka is. A másik, hogy a közben megérkezett első medvehagyma se kéne kimaradjon a dolgokból, nem beszélve a cserépben nevelt korianderzöldről.

Viszont ha ezekből készül az étel, kell hozzá még valami, ami a masszív munkához szokott, ám egészen vega férfiaknak is jó. Így jutott eszembe a vöröslencse.

A végső feladat már csak az lesz, hogy az elkészülő étel kissé sápkórós színét kompenzáljam. Ez azóta kedvenc mániám, amióta valakitől hallottam a mondást: „Egyél minden nap minél több színt!” (Most bőven ránk fér, hiszen mihamarabb jó regenerálódni a tél után.)

Aztán csak kialakult a kép, miután kipakoltam a hűtőt meg a spájzot is:

  • Felkockázottan kb. 1,5 kg sütőtök,
  • 2 kg csicsóka, kockára vágva,
  • 1 kg vöröslencse,
  • 2 méretes fej hagyma felkockázva,
  • 2 evőkanál medvehagyma pesto*,
  • 1 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 1/2 evőkanál kurkuma,
  • 1/2 evőkanál őrölt kömény,
  • 1/2 evőkanál őrölt babérlevél,
  • 1/4 evőkanál fekete hagymamag,
  • 1/4 evőkanál egész zöldbors, amit egy másik, ugyanolyan kanállal frissen megtörtem,
  • 5 evőkanál adalékmentes, füstölt parajdi só,
  • 5 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj.
  • víz.
Az olajon megdinszteltem a hagymát, majd a tűzről félrehúzva beletettem a sót, a fűszereket, a tököt és a csicsókát. Visszatettem a tűzre, jól megkevertem, majd ráöntöttem egy külön edényben felforralt vizet. A víz ötszöröse volt a vöröslencse mennyiségnek, azaz pont 5 liter. Végül beletettem és elkevertem a vöröslencsét. Lezártam a kuktát, majd sistergéstől számítva 15 percig főztem az ételt, kislángon.

A végeredmény sűrű, főzelék jellegű étel lett, ami persze rántást sose látott. Olyan bő tízliternyi. Gondolom sejted, az 20-24 adag étel, amit nem egyedül fogok megenni.

A kész egytálétel tálaláskor kapta meg végső kiegészítését:

  • 1 csokor friss medvehagyma,
  • kb. 5 dkg friss korianderzöld,
  • 1 db hosszúkás alakú édes cékla,
  • 1/2 szál vadtorma,
  • 1 db száraz erős paprika morzsolva (szigorúan külön, csak azoknak akik szeretik az erőset)
A medvehagymát és a korianderzöldet közepesen apróra vágtam. Külön a céklát, külön a tormát igen vékony szeletekre vágtam (reszelve is jó), Az egyes adag ételekre a színes, nyers kiegészítők kerültek.

* Medvehagyma pesto:

Medvehagyma nyersen ledarálva, natúr, füstöletlen sóval bekeverve, durvára őrölt tökmag és tökmagolaj került bele.

Az arányok: kb. fél kilónyi medvehagymához használtunk el 10 dkg tökmagot, egy fél evőkanál sót és egy evőkanálnyi tökmagolajat.

Tavaly tavaszról maradt meg a polc sarkában jól eldugva, így medvehagymából duplán csemegézhettünk.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel