Betöltés...
2014. január 20., hétfő

Tökmagos szívpörkölt

Tulajdonképpen vehettem volna a dalból is a kiinduló ötletet. A valóságban viszont Juci szólt rám:

- Te Nesszi! Mi az a hús, amit Sznupi is annyira szeret mint én?
- Szív.
- Na abból főzz pörköltet!



Egy igazi barát kérése mindig fontos. Úgyhogy irányt vettem a piac felé. Vegyes baromfiszívre esett a választásom. (Rögtön eszembe jutott: a múltkor már használt olajütésből visszamaradt tökmagrudak kiválóak lesznek a felhasznált húsmennyiség csökkentésére.)

Ráadásul jókor érkeztem, mert épp volt pulyka farhát is, ami sokoldalúan hasznosítható eleme az étkezésnek. Húsa főzés után leválasztható a csontról, továbbfeldolgozáshoz (húskrém, bármilyen főtt-sült hús, gyorspörkölt, stb...) remek alapanyag, de húsevő házikedvenceink is szeretik. Csontja nagy kutyának kiváló nasi. Leve mint egy erőleves. A lé lehűtése után leszedett zsírja átsütés után minden olyanhoz használható, amihez zsír kell a háztartásban.

Sokáig gondolkodtam, mi legyen a köret hozzá. Végül csicsókát, tormát, póréhagymát és vegyeszöldségeket választottam.

1. köret hozzávalók és elkészítés:

  • csicsóka megmosva, kockára vágva (frissen szedettet kell választani, hogy szép világos legyen a színe, hámozni nem kell),
  • póréhagyma felszeletelve,
  • torma - csak akkor tegyél bele, ha igazi vadtormának hívott tormát kapsz, felismerhető, mert apró levelek vannak a tetején - apróra kockázva, vagy reszelve, vagy darálva (mondanám, hogy ízlés szerinti mennyiségben, de nem ilyen egyszerű, ugyanis a torma íze meglesz, nem csípős az eredmény; ehhez két kiló csicsókánként egy közepes szál tormát használtam),
  • szőlőmag olaj,
  • parajdi bányasó.
A póréhagymát olajon megdinszteltem sóval. A só mennyisége: minden kilónyi csicsókához egy evőkanál só. Erre rátettem először a tormát, majd a csicsókát. Amikor a csicsókán már látszott a dinsztelődés kevés vízzel felengedtem, felforraltam, majd lassú tűzön készre főztem.

Püré szimplán turmixolás révén lett belőle. Nem adtam hozzá se tejet, se vajat, se mást. (Aki úgy szereti törtburgonya stílusban is elkészítheti, de a csicsóka más színű és állagú mint a krumpli, így nem lesz olyan a látványa.)

2. köret hozzávalók, elkészítés:

  •  sárgarépa, petrezselyemgyökér, pasztinák, zeller zsülienre vágva,
  • póréhagyma vékony karikára vágva.
A második körethez se sót, se fűszereket nem használtam, szimplán feltettem a kész ételre a zöldségeket, megszórtam póréhagymával.

A pörkölt:

Ebben a szakaszban kicsit bedurvultam, hiszen elsőként a megmosott, gondosan utótolltalanított pulyka farhátakat főztem meg (összesen hat kilót (99,- Ft/kg), két kiló farhátanként egy evőkanál sóval, kuktában, amire fél liter vizet tettem csak), ebbe belefőztem a szívről levágott zsíros, rágós részeket.

Mikor megfőtt a levet gondosan leszűrtem, ahogy hűlt ment a fagyasztóba fél órára, hogy az összes zsírt levegyem róla. Valójában ez volt a főzés első lépése, hiszen amíg a tisztítások, vágások, stb... elkészültek volt idő a megfővésre, kihűlésre, de még a zsír víztelenítésére is.

A szívek nem zsíros részét használtam fel a pörkölthöz. Ezeket hosszanti csíkokra vágtam, így egészen biztos voltam benne, hogy nem lesz rágós.

Hozzávalók:

  • vékony karikára vágott póréhagyma, tetszés szerint,
  • apróra vágott fokhagyma (másfél kiló húsonként egy fej),
  • egy evőkanál zsír*,
  • fél evőkanál só* (lehet füstölt só is),
  • bőséges két maréknyi tökmagmaradvány* (ha nincs az íz és összetétel szempontjából másfél evőkanálnyi tökmagliszttel, vagy durvára őrölt tökmaggal helyettesíthető),
  • őrölt pirospaprika (hazai, házi, mert a bolti még a vizet se színezi meg mióta hol kínai, hol spanyol) kiló húsonként egy csapott evőkanál,
  • egy teáskanál kurkuma*,
  • egy teáskanál őrölt kömény*,
  • fél teáskanál szumák*,
  • frissen tört zöldbors - ízlés szerint.
* kiló húsonként értendő

A zsíron sóval megdinsztelt póréhagymához tettem a fokhagymát, úgymond megfuttatni. Ez egész pontosan annyit jelent, hogy a fokhagyma kicsit fehérebb lesz. Félrehúztam a tűzről, majd beletettem a fűszereket, jól elkevertem a hagymával.

A fűszeres hagymákhoz bekevertem a szívcsíkokat, visszatettem a tűzre. Amikor már levet eresztett a hús beleöntöttem a farhátakról lejött zsírtalan húslét, majd hozzátettem a tökmagmaradványt.

Ezek után a kedvenc kuktámban lassú tűzön készre főztem. A végeredmény egészen sűrű lett mint egy paprikás. A tökmag íze és állaga a kicsit szétfőtt resztelt májra hasonlít legjobban.

A végeredmény melegen, melegítés nélkül szobahőmérsékleten egyaránt fogyasztható, hiszen az ízek és a látszat ellenére szinte semennyi zsírt nem tartalmaz. A kurkuma, a kömény és a szumák más-más módon, de az emésztést segítik. A csicsóka és a zöldségek a nyers és főtt kombináció kellemes és hasznos egyidejűleg.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel