Betöltés...
2014. április 27., vasárnap

Sóskára sikeredett

Még ilyen meglepetés sose ért, de mindent el kell kezdeni egyszer. Eredetileg spenótot akartam készíteni. Indult a piacozás.

Úgy alakult, hogy Erzsókám épp telefonált mikor felé jártam. Enyhe fejbillentéssel kérdezte mit szeretnék. Mondtam mennyi spenótot. Bólintott, mentem a dolgomra.

Mikor visszaértem hozzá adta a csomagot, mondta az árát. Kifizettem és kész.

Vettem hozzá vöröslencsét is. Már előre készültem egy jó medvehagymás spenótra, hiszen idén még összeér a szezon. (A gyöngyvirágos rémisztgetés miatt a cikk végén kiegészítés.) Készültem hozzá egy csomag kaporral, mert az valami egészen finom ízt ad a spenótnak.

Megérkezve kibontottam Erzsi csomagját. Sóska volt benne. Nekem mindegy, de többeknek főzök, van aki kategorikusan elzárkózott a sóskától. Úgy döntöttem, elkészítem, aztán majd lesz valami.

Körülnéztem a hagymafélék és a leveszöldségek házatáján egy kis extra ízért hozzá. Találtam pasztinákot, fehérrépát, csicsókát, zellert. A pasztinák kellemesen édes, fűszeres. A petrezselyemgyökér (más néven fehérrépa, igazából zellerféle) a pasztinák és a zeller közötti aromájával teszi kellemessé az ételt.

A csicsóka édes. (Nyersen a retek, a zsenge dió és a burgonya közti az íze. Remekül használható szendvicsekre éppúgy, mint sütve, főzve. Kiváló köret például vadtormával kombinálva.) A sóskához, vagy bármi más savanyú, esetleg csípős összetevővel kombinálva kiváltja a cukrot, tompítja a csípős ízeket.

Mindezek mellett hagyma helyett egy csomag újhagyma és a medvehagyma is belekerült a sóskafőzelékbe.

Mondjuk az ételről az, hogy sóskafőzelék erősen megtévesztő, mert egy olyan összetevő mindenképp van benne, amit a legvégén teszek csak az ételbe, miután a lábast félrehúztam a tűzről, az a sóska.

Hasznos eszköz az előkészítéshez

Mivel nem rendelkezem a forgalmazó cég írásos engedélyével, így képet nem tehettem fel az eszközről. Megnézheted itt a Konyha hercegnőjét.

A lényeg: hajszálvékonyan hámoz, ugyanolyan vékonyan szeletel, mellette dekorál is. Ezzel az eszközzel szeleteltem le a zöldségféléket az ételhez.

Hogyan készült?

A vöröslencsét só nélkül, négyszeres vízben megfőztem, majd félrehúztam a tűzről.

Az újhagymát zöldszárastól vékonyra vágtam. A zöldségeket leszeleteltem (a fent leírt eszközzel). A medvehagymát apróra vágtam. A sóskát vékony csíkokra vágtam.

Kevés szőlőmag olajon megdinszteltem a hagymát, a vékonyra szelt zöldségeket és a medvehagyma felét. Ehhez tettem annyi kanál adalékmentes parajdi bányasót, ahány kiló a vöröslencse és a többi összetevő eredetileg. Fűszerként tettem bele kevés őrölt szerecsendiót, szumákot, kardamont.

Mikor a fűszeres zöldségek kezdtek puhulni hozzájuk kevertem a főtt vöröslencsét, majd még pár percig forraltam őket együtt.

Ezután a tűzhelyről levéve pihentek két-három percet, majd belekevertem a sóskát és a medvehagyma másik felét.

Tálaláskor a kész ételre vágott petrezselyemzöld, sárgarépazöld, zellerzöld, medvehagyma, retek, zöldpaprika, cékla az épp otthonlévők és a hangulat függvénye. A tálaláskori nyers összetevők segítik a főtt / nyers étel arányok helyes kialakítását, egyéni ízlés szerint.


Röviden az összetevőkről:

Sóska: A spenóthoz hasonlóan a nyers, illetve a már nem fővő ételbe tett sóska magas mész, foszfor és vastartalma felszívódik, így kiváló hatású, míg főve egyes összetevők sérülése miatt húgyúti kövesedést okozhat gyakori fogyasztása.

Vöröslencse: Növeli az immunitást, normalizálja a nemi és vizeletkiválasztó rendszer működését. Egy adag lencse szinte az egész napi folsav szükségletet fedezi. Omega3 és omega6 zsírsavakat tartalmaz. Oldékony rostjai javítják az emésztést, segítenek a vastagbélrák kialakulásának megelőzésében.

Kapor: Jó hatású fejfájás és gyomorpanaszok ellen, vízhajtóként, felfúvódás, emésztési zavarok, bélpangás, hányinger, fogínygyulladás, álmatlanság, étvágytalanság esetén. Magjából teát főzve gyors és kellemes ellenszere a csuklásnak. Egyáltalán nem mellékesen: finom.

Pasztinák: Magas tápértékű gyökérzöldség. Hatóanyagai hasonlóak a petrezselyeméhez, gyökerének főzete vizelethajtó, görcsoldó, vese- és epekő, illetve gyomorbajok esetén jó hatású.

Petrezselyemgyökér: Illóolajat, karotint, C- és E-vitamint, ásványi sókat tartalmaz. Zöldje és gyökere egyaránt gyomorerősítő, vesetisztító, étvágygerjesztő hatású. Flavonoidokat is tartalmazó illóolaja gyulladáscsökkentő hatású.

Csicsóka: A csicsóka fő rostanyaga képessé teszi a szervezetet arra, hogy öngyógyításának maximumát érje el. Cukorbetegség megelőzésében, gyógyításában is jelentős. Részletes információ ebben a cikkben.

Zeller: Kiváló idegerősítő és nemi hormonképző hatása van. Jelentős a mész és foszfor tartalma, de inkább ízanyagai teszik közkedveltté. Fogyókúrás hatása is számottevő. Csökkenti a vér cukorszintjét.

Újhagyma: Segít megelőzni az érelmeszesedést, emésztést serkentő hatású, légúti megbetegedések gyógyszere, rákkal szemben véd. B1, B2, C vitamin és nikotinsav, vas, jód, kálium, foszfor, szelén, kalcium és cink található benne.

Medvehagyma: Kedvezően hat a gyomorra, bélrendszerre, krónikus hasmenés és szorulás ellen is jó hatású. Enyhíti a szédülést, a fejfájást a magas vérnyomást. Tisztítja a vesét és a húgyhólyagot, elősegíti a vizelet ürítését, tisztítja a vért.

Parajdi bányasó: Az Ősóceán kiszáradásakor keletkezett, minden ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz. Ez a kézzel bányászott és aprított só mentes mindennemű környezeti szennyeződéstől, adalékanyagtól.

Szerecsendió virág: A szerecsendió virág valójában gyümölcshús. Kellemesen aromás, erős fűszer. Mérsékli a savtúltengést, javítja az emésztést. Kis adagban neurosis (hisztéria, hypochondria, tériszony, fejfájás stb.), dysmenorrhoea esetén.

Szumák: Italt készítenek belőle a Közel-Keleten, amit gyomor- és bélpanaszok enyhítésére alkalmaznak. Az emésztőrendszeri problémák mellett a bogyóból készített leveket lázcsökkentésre, vízhajtásra is használják.

Kardamon: A szó jelentése szívfűszer. Javítja a szívizmok működését és az emésztést (gyomorerősítő, szélhajtó). Köhögéscsillapító és tonizáló szer. Fejfájás ellen is jó. Elrágott magja jó leheletet biztosít.

A medvehagyma, a gyöngyvirág és az őszi kikerics rövid összehasonlítása:


A medvehagyma az egyetlen hármuk közül, aminek fokhagyma illata van.

A medvehagyma: Amellett, hogy fokhagyma illatú a fokhagymára emlékeztető nagyon kellemes íze van, még egészséges is. Természetes immunerősítő növény, melynek számtalan jótékony hatása van:
  • kiváló vértisztító
  • méregtelenítő
  • étvágygerjesztő
  • baktériumölő
  • koleszterin- és vérnyomás szabályzó
  • elpusztítja a káros baktériumokat és gombákat
  • magas C-vitamin tartalma miatt javítja a közérzetet
  • támogatja az immunrendszer működését
  • a népi gyógyászatban köhögés ellen is használják
  • az ízületekre is jó hatású
  • nehézfém kivezetésre (pl. amalgám) is alkalmazzák
Levelei vékonyak, matt felületűek, vékonyságuk miatt víz nélkül hamar kókadoznak.

A gyöngyvirág: Nagy mennyiségben mérgező, illata egyáltalán nem emlékeztet fokhagymára. A levél kissé haragoszöld árnyalatú, viaszos. Aki látott már gyönygyvirágot, vagy medvehagymát nem keveri össze a kettőt.

Meglepetés: szintén gyógynövény. Drogját a levél tartalmazza. Belsőleges használata népi gyógyászatban ellenjavallt. Külsőleg ízületi bántalmakra használják, a gyógyszeripar szívgyógyszert gyárt belőle. Utóbbira alkalmas hatóanyagai okozzák a mérgezést.

Őszi kikerics: Kizárólag szakértő ellenőrzés mellett használható, sejtosztódást gátló gyógynövény. Lándzsaszerű húsos levelei nem is emlékeztetnek se a medvehagymáéra, se a gyöngyvirágéra. Fokhagyma illata egyáltalán nincs.

A kivonatából előállított kolhicint növénytermesztésben (sejtméret-növelő hatása miatt) tömegnövelőként ill. nemesítéshez (mutagén hatása miatt) fajtaváltozatok előállítására használják = génmanipulátorok kedvence.

Abszolút magánvélemény: mivel mindhárom növény nagyobb telepekben nő és nem azonos az élőhelyük nagy valószínűséggel aki gyöngyvirág, vagy őszi kikerics levelet ad el medvehagymaként, annál a teljes csokor azonos leveleket tartalmaz (ha nem, az meglátszik). Ebben az esetben a levél szárvégének megtörése utáni illatmintából kiderül a valóság.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel