Betöltés...
2014. május 19., hétfő

Meglepetések lecsósan

Az első meglepetés, hogy a héten megérkezett az idei első rókagomba és a második májusi pereszke. Szegfűgomba van folyamatosan már pár hete.

Még tart hozzá a még nem gerezdes új fokhagyma szezonja is, ami egészen kiváló zamatot ad az ételeknek. Természetesen zöldjével együtt használom, ahogyan az újhagymát is.

Külön meglepetésül Lajos úr kihozott a piacra egy ládányi csicsókát. Igen meglepődtem, hiszen már vége a szezonnak. Megtudtam, valaki vetni kérte tőle, de nem ment érte, így lett.

Ha már Lajos úrnál tartunk: remekbe szabott sárga héjú újkrumplit is hozott. (A fajta nevét nem tudta, krémesen jóízű, nem szétesős, könnyen pürésíthető, nem lisztes.)

Mivel a társaság alapja vegetáriánus mindig úgy készítem az ételeket, hogy annak is minden összetevő benne legyen, aki még tejterméket és tojást se eszik. Mindenki más azt tesz, vagy kér hozzá, ami illik hozzá és épp van a konyhában.

Az ilyen ételekhez szívesen választom a csicseriborsót, mert minden ételt jól komplettál. Lisztje kenyérsütésre is alkalmas.

A csicseriborsó rostban gazdag, javítja a bélműködést. Rendszeres fogyasztása esetén a vér koleszterinszint aránya magától helyreáll, így csökkenti a szív-, és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

Kutatások igazolják, hogy pektintartalma miatt csökkenti az étkezések utáni gyors vércukorszint-emelkedést, ezért a cukorbetegek számára is közkedvelt növény. Fokozott fehérjetartalmának köszönhetően a húst is kiválóan helyettesíti. Alacsony zsír- és magas rosttartalma kedvezően hat a fogyókúrázókra.

Összetevők:

  • 1/2 kg csicseriborsó, só nélkül, ötszörös vízben megfőzve,
  • 3 kg krumpli 3 csapott evőkanál adalékmentes parajdi sóval a csicseriborsó levében egészben megfőzve,
  • 5 db, kb. másfél ujjnyi vastag zöldhagyma, zöldjével együtt apróra vágva,
  • 2 db még nem gerezdesedő újfokhagyma zöldjével együtt felvágva,
  • 10 dkg rókagomba, 10 dkg májusi pereszke, 10 dkg mezei szegfűgomba, apróra vágva,
  • 3 db édes TV (tölteni való) paprika, félkarikára vágva,
  • 2 db közepes méretű paradicsom felkockázva,
  • 2 kg zsenge tök felkockázva,
  • 1 kg csicsóka szintén kockára vágva,
  • 3 kanál őrölt pirospaprika (házi, így tényleg lesz színe az ételnek),
  • 1/2 kanál őrölt szumák a gyengébben emésztők kedvéért,
  • 2 szál borsmenta - bors helyett - menta ízt nem ad az ételnek, csak bors jellegűt, de a legérzékenyebb gyomrot se bántja,
  • szőlőmag olaj,
  • adalékmentes parajdi só.

Az étel készítése:

Az ételhez a továbbiakban a csicseriborsó és a krumpli közös levét használtam, még melegen, így a későbbiekben kevesebb só kell mint a szokásos 1 kg alapanyag = 1 csapott evőkanál só, valamint a főzési idő is rövidül, az ízek jobban megmaradnak az összetevőkben.

A hagymát és a fokhagymát feltettem dinsztelődni a szőlőmag olajra. Mikor már a hagyma kezdett üvegesedni hozzátettem a gombákat és 3 csapott evőkanál sót. Ahogy a gomba leve nagyjából elfőtt a tűzről levéve hozzátettem a pirospaprikát és a szumákot. Hozzákevertem a zöldpaprikát és a paradicsomot, majd kis időre visszatettem a tűzre.

Ez után felengedtem a fent említett lével, megvártam míg felforr, beletettem a főtt csicseriborsót, a tököt és a csicsókát, majd lefedve, kis lángon még kb. 5-10 percig főztem. Ez a főzési idő egyébként szabadon választott annak függvényében, hogy kicsit ressen, vagy puhára főzve szeretjük inkább az ételt.

Tálalás:

A krumplikat hosszában négyfelé vágtam, majd rámertem az elkészült ételt. A látvány és a nyers összetevők együttes okán megszórtam apróra vágott metélőfokhagymával, kevés vékonyra karikázott csípős kosszarvú paprikával.

A fent leírt mennyiség 30 adagnyi egytálételnek felel meg.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel