Betöltés...
2014. május 25., vasárnap

Kényeztető egytál

Amikor megláttam a piacon az első idei céklát, gyönyörű levelekkel azonnal tudtam, kell valami céklás ételt készíteni.

A cékla mellé kölesre szavaztam, amit gabonaként használunk, az étkezésben közéjük soroljuk. Valójában perjeféle, így a mai gabonák hátrányaival nem találkozhatunk fogyasztásakor.

Az ízek harmonizálása kedvéért a köles és a cékla mellé csicsókát, újhagymát, tormát és újfokhagymát is tettem ebbe a köretbe.

Ahogy így írás közben ránéztem az alapanyagokat tartalmazó képre, kellemesen napsütötte érzésem támadt.

Készen már inkább erős rózsaszín lesz, az a szín viszont az étvágynak, emésztésnek tesz jót.

A köret összetevői:

  • 3 csomag újhagyma, zöldjével együtt apróra vágva,
  • 2 szál újfokhagyma, zöldjével együtt apróra vágva,
  • 2 szál ujjnyi vastag, kb. 15 cm hosszú vadtorma, vékony karikára vágva,
  • 2 csomag új cékla, kockára vágva,
  • 2 csomag új cékla levelei apróra vágva,
  • 0,5 kg köles,
  • 1,5 kg csicsóka kockára vágva,
  • 5 evőkanál szőlőmag olaj,
  • 4 csapott evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 1 teáskanál őrölt kömény.

Készítése:

A hagymát, a tormát, a fokhagymát, a céklát és a céklaleveleket a szőlőmag olajon megdinszteltem, majd mikor már a cékla puhulni kezdett felöntöttem 4 liter vízzel. Ebből 3 litert vesz fel a köles (hatszoros mennyiség), a többi a zöldségek miatt kell.

Mikor a víz felforrt beletettem a kölest és 15 percig főztem, néha megkeverve. Ekkor tettem hozzá a csicsókát, majd lefedve az edényt további 5 percig főtt a köret. Ekkor a csicsóka még kellemesen ress, rágható az ételben.

A feltét:

A köret mellé zsenge karfiolból készült a feltét, amit direkt úgy hoznak nekem, rajta maradjon az összes levele is.

Ugyanúgy, ahogyan a hagymák zöld szára, a karfiol levele is ehető, sőt finom. A levelek íze a káposzta és a karfiol között van. (Zöldségekkel gyakran főzök karfiolzöldből levest. Ha sok kell belőle állj be egy karfiolt árusítónál a sorba, majd mikor vásárolsz kérd el az előtted megvásárol néhány fej karfiol zöldjét. Ingyen odaadják.)

A karfiolhoz - kivételesen - tejfölből köpült házi vajat használtam a szokásos szőlőmag olaj helyett.

Hozzávalók:

  • Összesen 5 kg karfiol levelei összevágva, olyan méretűre, amilyenre a kelkáposztát szokás a főzelékbe,
  • A karfiolok feje rózsákra szedve,
  • 5 dkg vaj,
  • 3 csapott evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 2 dl víz.

Készítése:

A karfiolok leveleit a vajon kicsit megdinszteltem a sóval. Rátettem a karfiol rózsákat, a vizet, majd lezártam a kuktát. Amint a kukta elkezdett sisteregni levettem a kuktát a tűzről, kinyitottam. A karfiol készen is lett.

Tálalás:

A köret tetejére tettem a karfiolt, mindenkinek zöldet is, rózsáját is. Akinek kedve volt hozzá, annak tettem rá tejfölt (onnan vettem, ahonnan a vajat is), majd az étel tetejét megszórtam apróra vágott metélőfokhagymával és citromos kakukkfű levelekkel.



Köles: Sajnálatos módon általában kifelejtik a normál és a diétás étrendekből, pedig:

  1. Lúgosít,
  2. Gluténmentes,
  3. Fontos magnézium-forrás,
  4. Csökkenti a migrénes rohamok számát és kordában tartja az asztmát,
  5. Jelentős a mangán, foszfor és vastartalma,
  6. B-vitaminban gazdag,
  7. Kiváló antioxidáns,
  8. Egészséges koleszterinarányt biztosít,
  9. Prebiotikumként működik,
  10. Csökkenti a triglicerid-szintet, egészséges szív- és érrendszert eredményezve,
  11. Javítja a hangulatot, mivel esszenciális aminosav tartalma révén segíti a szerotonin termelődését,
  12. Jó minőségű fehérje-forrás, 50 gramm belőle fedezi a napi javasolt fehérjebevitel 12 százalékát.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel