Betöltés...
2014. június 25., szerda

Zöldborsós egytál, vagy köret

Eszembe jutott, hogy mielőtt vége a tavaszi zöldborsó szezonnak, beszerzek pár kilónyit, elteszem fagyasztva.

Odáig eljutottam, hogy beszereztem tíz kilónyi zöldborsót, meg is pucoltuk, de az a fagyasztóig nem jutott el még úgy se, hogy öt kilónyi tisztított borsó lett.

Az első két kiló levesben végezte, a maradék három ebben a kellemes egytálételben.

Sikerült beszereznem hozzá még pasztinákot, meg igazi, régi fajta sárgarépát és néhány cukkinit is.

Az egész alapját köles képezte. Lehet nyafogni, hogy gabona, meg glutén, de a köles konkrétan perjeféle, úgyhogy ez most nem jött be.

Zsiradéknak házivajat használtam, amit tejfölből köpülnek, így annak íze bejut az ételbe, ám a laktóz érzékenyeknek sincs baja tőle, ha az elején lassú tűzön kicsit magában átsütöm, ahogyan a ghi készül, csak rövidebb ideig.

Azt meg egészen pontosan látod, hogy semmiféle megszokottan narancssárga répaféle nincs a képen. Nem véletlen, mert amióta rátaláltam olyan termelőre, aki az ősi répafajtákat termeszti szívesebben veszek tőle színes répát.

A répa színe eredetileg lila, citromsárga, vagy fehér volt. A 16. században jelentek meg az első narancssárga répák, míg a halványsárga és a lila már időszámításunk előtt 900-ban is létezett.

Hozzávalók:

  • 1/2 kg köles, kilencszeres vízben, só nélkül, kb. 5 dkg vajjal megfőzve. (Ez végül egy fazéknyi lesz,)
  • kb. 10 dkg vaj,
  • 4-5 fej közepes lilahagyma apróra vágva,
  • 1 fej fokhagyma apróra vágva,
  • 1 szál paszternák csíkra, majd szeletre vágva,
  • 2 csomag sárgarépa egészen vékonyra szeletelve, vagy gyufaszálra vágva,
  • 4 db kisebb cukkini egészen vékony negyedholdra vágva,
  • tisztítottan 3 kg zöldborsó,
  • 5 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 1 csapott evőkanál őrölt kurkuma,
  • 1 csapott evőkanál őrölt szumák,
  • 1 csapott evőkanál őrölt kömény,
  • 1 teáskanál kardamon,
  • 1/2 teáskanál őrölt szerecsendió virág,
  • 2-3 dl víz.

Elkészítése:

Az összes vajat lassú tűzön elősütöm, míg már nem habzik. Emiatt van, hogy kb. 5 dkg és kb. 10 dkg, mert szemre osztom el.

Feltettem a kilencszeres vizet a kölesnek forrni, amibe a vajat is betettem. Mikor felforrt beletettem a kölest, lefedtem, majd újraforrástól számított kb. 15 percig főztem, lassú tűzön. A soknak látszó vizet ilyenkor mind felveszi a köles, mire ehetőre hűl. (Ha betakarítás után sikerül friss kölest szerezned, négy-hatszoros víz is elég.)
Minden magot sok vízben szoktam főzni, mindig só nélkül. Így akkor is gyorsan kész, ha nincs előáztatva. Ez alól a rizs és a bulgur kivétel csak. A rizsnek elég a kétszeres víz, a bulgurnak is, de utóbbit főzni se kell, csak forrázni, elkészül magától is. Viszont ha megpróbálod megfőzni a csicseriborsót kétszeres vízben, kőkemény marad előáztatás után is. Hatszoros vízben főzve viszont igen kellemesen megpuhul, elkészültekor mennyisége is sokszoros lesz.

A víz mennyiségét a következőképpen számítom: egy fél literes bögrébe pont fél kiló mag fér, függetlenül attól, milyen méretű mag. Lehet rajta töprengeni, hogyan is lehet ez, de egyszerűbb úgy gondolkodni: fél liter maghoz hány liter víz kell.
Egy másik edényben a többi vajra feltettem a hagymát és a fokhagymát dinsztelődni az összes sóval. Mikor már a hagyma üvegesre váltott beletettem a paszternákot, míg kicsit puhult. Azért korábban, mert friss paszternák ilyenkor nincs, ezt is csak azért sikerült, mert a zöldséghűtőben megmaradt egy zsáknyi véletlenül.

Amikor a paszternákot előpuhultnak ítéltem, hozzákevertem a zöldborsót. További két-három perc kevergetés után hozzájuk kevertem a fűszereket, felengedtem a pohárnyi vízzel. Ahogy a víz felforrt, lassú tűzön, fedő alatt főtt még három percig. Ekkor hozzákevertem a sárgarépát és a cukkinit, majd az ételt levettem a tűzről.

Tálalás és kiegészítők:

Az étrendben a zöldfűszerek időszakában mindig szerepel közülük néhány. A mostani étel zöldjei:
  • 1 csomag citromos kakukkfű, melyben egyszerre találod meg a citrom savanykás frissességét és a kakukkfű fűszeres ízét,
  • 1 maréknyi bazsalikom - mert még nem olyan száras, hogy csomagba lehessen kötni,
  • 1 maréknyi korianderzöld,
  • 1 csomag metélőfokhagyma - kiváló fokhagyma íz, enyhén édeskés zöld fű jellegű ízzel kombinálva,
  • az egyik csomag sárgarépa zöldjének a fele.
Ezeket a zöldeket apróra vágtam, összekevertem, majd tálaláskor nyersen szórtuk az ételre.

Ehhez az ételhez kiválóan pikáns kiegészítő lehet még a zsenge karfiol, nyersen, apró rózsákra szedve, zöldje is hozzávágva.



A bazsalikom említésekor jutott eszembe, hogy összehasonlítottuk épp a thai és a fahéjas bazsalikom ízét, illatát mikor a mostani kerti változatot megvásároltam. A fahéjas bazsalikomról meg most ugrott be, hogy kipróbálom vele nemsokára a meggyszószt, meg az idei szezonban a szilvaszószt is. Szerintem mindkettő kiváló lesz.

A bazsalikomról, jótékony hatásairól itt olvashatsz többet.



A fényüzér ételek fűszerezésének összeállításában mindig jelentős szerep jut a felhasznált száraz és zöldfűszerek egészségre és emésztésre hatásának is.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel