Betöltés...
2015. március 21., szombat

Megzöldült a sárgaborsó

A sárgaborsó az egyik kedvencem. Szendvicskrémtől levesen át főzelékig, fasírtig bármi lehet belőle. Egy tulajdonságát nem kedvelem, főzés közben hajlamos felhabzani, ha türelmetlen vagyok vele.

Ugyanis a sárgaborsót az étel többi összetevőjétől külön, sótlanul kell főzni ahhoz, hogy hamar puhuljon. Forrásban lévő vízbe kell beletenni, majd párszor megkeverni lefedés előtt, akkor nem tapad le és nem is habzik.

Az is eszembe jutott, hogy van tökmaglisztem, ami remek húsos ízt kölcsönöz az ételeknek. Ha beteszem a tökmaglisztet a sárgaborsó mellé jó kell legyen. Végül támadt mellé pár ötletem...

Hozzávalók és készítés 1:

  • 1 kg sárgaborsó,
  • 20 dkg tökmagliszt,
  • 4 l víz.
A vizet feltettem melegedni, beleöntöttem a tökmaglisztet. Mikor forrt belekevertem a sárgaborsót. Mikor a kukta már alaposan sistergett levettem kislángra, további fél órán át főtt.

Hozzávalók és készítés 2:

  • 2 nagy fej hagyma apróra vágva,
  • 10 kisebb gerezd fokhagyma apróra vágva,
  • 1,5 kg csicsóka kisebb kockára vágva (már melegszik az idő),
  • 1,5 kg vegyes leveszöldség (sárgarépa, petrezselyemgyökér, pasztinák, zeller) félholdra vágva,
  • 5 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • frissen őrölt zöldbors ízlés szerint,
  • 0,5 kanál frissen őrölt fekete hagymamag,
  • 1 kanál szumák,
  • hidegen sajtolt szőlőmag olaj.
A hagymát üvegesre dinszteltem az olajon, majd beletettem a fokhagymát. Mikor a fokhagymán is látszott picit a meleg, hozzákevertem a sót, a fűszereket és a zöldségeket, együtt dinszteltem tovább.

Amikor a zöldségek kezdtek kicsit puhulni, összekevertem azokat az előzőleg megfőzött tökmagos sárgaborsóval, tettem hozzá annyi vizet, hogy épp ellepje a lé a zöldségeket majd addig főztem, míg a zöldség kellemesen ress lett (már nem kemény, de még jól rágható).

Hozzávalók és készítés 3:

  • 3 evőkanál bükkfafüstön füstölt, adalékmentes parajdi só,
  • 2 csokor medvehagyma apróra vágva,
  • 1 csokor petrezselyemzöld apróra vágva.
A kész ételbe belekevertem a füstölt sót, ez és a tökmagliszt együtt olyan hatású, mintha füstölt hús főtt volna az ételben. Ezután a medvehagyma felét is hozzákevertem. A vágott petrezselyem és a medvehagyma másik fele külön került az asztalra, mindenki szedett kedve szerint.

Most jut eszembe! Nem mondtam mi zöldítette meg a borsót. A tökmagliszttől kapott enyhe zöldes árnyalatot.

Érdemes tudni: egy nap után a maradék besűrűsödik. Melegíteni víz hozzáadásával lehet, vagy leturmixolható, mitől a hét további részében szendvicskrémként funkcionálhat. Retekkel, salátalevéllel, vágott petrezselyemmel lehet díszíteni.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel