Betöltés...
2015. szeptember 13., vasárnap

Terítéken a zöldbab

Gondolom úgyis rájössz, eredetileg eszem ágában nem volt zöldbabot főzni, de még vajbabot és juliskababot se. Viszont beértek a másodvetésű babok, én meg többször zárás előtt vetődtem a piacra.

Ez annyit jelent, hogy egyik nap ennél maradt meg egy fél kiló, másnap a másiknál hetven deka... mikor milyen fajta, mikor milyen színű. Az ismerős termelők: „Vidd már el, neked félárban adom a maradékot.” típusú kísértése meg nem az, aminek ellent tudok állni. Elhoztam.

Amikor összejött úgy négy kilónyi muszáj volt vele kezdeni valamit. Végül leves mellett döntöttem. Kíváncsian vártam az eredményt, mert egy új összetevőt is ki akartam próbálni hozzá:

Ennek a növénynek reumára, köszvényre, ízületi betegségekre is használjuk a teáját. Májat, vesét, lépet tisztít, az epehólyag tökéletes kiürítését segíti elő, leválasztja a vizet, étvágygerjesztő, sárgaság ellen jó hatású.

Segíti a bélműködést, nem engedi, hogy az elfogyasztott étel lerakódjon a szervezetünkben. Ezáltal megakadályozza a hízást. Különösen jó hatású zsíros ételek mellé. Kisebb méretű epekő oldására is alkalmas lehet.

Íze tulajdonságaiból eredően enyhén savanykás és kicsit kesernyés. Társaiul zellerlevél, fodros petrezselyem, kapor csatlakozott a belefőzött csokorhoz. A tálaláskori fűszerezés még tartogat meglepetéseket.

Mivel nyáron különösen szeretem a színes ételeket, színes répákat kerestem hozzá. Itt a piacon ugyanannyiba kerülnek mint a sárgarépa, de szebb és ízesebb lesz tőle az étel, mindegyiknek kicsit más az íze is.

A répák mellett petrezselyemgyökér, zeller került még a levesbe. Elsőre ezek dinsztelődtek kicsit apróra vágott hagymával, fokhagymával, meg az összes sóval ami az ételbe kellett.

Mikor már látszott rajtuk az olaj és hő hatása, félrehúztam a tűzrúl tettem hozzá egy kis szumákot, frissen őrölt zöldborsot, kevés őrölt pirospaprikát. Felengedtem előre forralt vízzel (nem víztisztítás miatt, hanem az azonnali hőhatásért).

Ekkor beletettem a falatnyira vágott babokat, majd a cérnával összekötött félbokornyi zöldfűszert. Lezártam a kuktát. Tekintettel arra, hogy forró vízzel engedtem fel az összetevőket a víz újraforrására 15 perccel, a főzési időre 5 perccel számoltam. Érdemes tudni, hogy a kukta 15 literes, a száraz alapanyagok összmennyisége kb. 7 kg volt. Ilyen mennyiség arányosan lassabban forr újra, mint egy átlagosan használt 5 literes kukta. Utóbbi esetben az újraforrásra 5 percet, a főzési időre szintén 5 percet számoltam volna.

Hozzávalók pontosítása:

  • 4 kg falatnyira vágott zsenge babok,
  • 3 csomag színesrépa, vastagabbja negyedholdra, vékonyabbja félholdra vágva,
  • 3 db közepes petrezselyemgyökér negyedholdra vágva,
  • 2 ökölnyi méretű zeller, kis kockákra vágva,
  • 5 db közepes méretű lila sonkahagyma apróra vágva,
  • 2 fej fokhagyma, vékony csíkokra vágva,
  • 8 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 0,5 evőkanál szumák,
  • 0,5 evőkanál frissen őrölt zöldbors,
  • 0,5 evőkanál pirospaprika,
  • 8 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj (kicsit vajas ízjellegű), de a sütő-főző olívaolaj is kiváló. (Használható az ételhez vaj is, zsír is, viszont ha csak a szokásos bolti napraforgó olaj a kínálat inkább vízen dinsztelek és a kész ételhez teszek töredék mennyiségű minőségi olajat. 
  • 1 csokor zellerzöld,
  • 1 csokor cikória,
  • 1 csokor fodros petrezselyem,
  • 2 csokor kapor.

Tálalás:

Minden tányérba további zöldfűszerek kerültek: kapor, cikória és bazsalikom (a lehető legátlagosabb) - apróra vágva. Ez nyolc főre egy csokornyi kapor, fél csokor cikória és fél csokor bazsalikom volt.

Ezek mellé minden tányérba vágtam három karika paradicsomot (szabadföldi, nem vegyszeres változat), és rátettem egy-egy kanál tejfölt. (Tejföl helyett joghurt, aludttej is kiváló, laktózérzékenyeknek a kecsketejből készülteket javaslom. Jelzem hagyományosan legeltetett tehén kezeletlen tejében, aludttejében, tejfölében még nem találtam laktózt, ipari tejben mindig megtalálom magam is.) Erre mertem rá a frissen elkészült ételt.

Életemben először örültem ennyire leveses ételnek. Órákon át olyan íz maradt utána a számban amire sajnáltam volna még vizet is inni.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel