Betöltés...
2015. október 25., vasárnap

Mindent bele!

Muszáj volt, mert annyi minden jött össze a vettem-kaptam sorozatból, hogy el kellett készíteni belőle az egyik őszi bombát. Kell az erőnlét télire, meg nem vettem volna a szívemre ha bármi megromlik. Fagyasztani sose szerettem igazán.

Az első gyönyörűséges darab egy feketegyökér volt, egy egész bozótnyi levéllel. Körülnéztem a neten, mit írnak a növényről. Arra jutottam: finom is, jót is tesz. Őszi / téli zöldség, ami miatt még fontosabb az ételek változatossá tételében.

Íze spárgára hasonlít, csak finomabb és nem fás, mint a mostani spárgák többnyire. Már az 1600-as években szerepelt szakácskönyvben.

Régen nemcsak csemegeként ették, hiszen gyógynövény is. Gyógyhatását népies nevei őrzik: viperina, mérges kígyófű, kígyógyökér. Kígyó és más állatok marása ellen itatták a kifacsart, vagy préselt levét. Pestis ellen is fogyasztották feldarabolva. Szív- és idegbetegségek kiváló gyógyszere, de legtöbbször szembetegségek gyógyítására használták. Még ma is alkalmazzák a látás élesítésére.

Néztem jobbról, néztem balról de senki nem írt a leveléről se jót, se rosszat. Megkóstoltam: az is jóízű. Nálunk meg ehető zöld nem kerül a kukába, így a feketegyökér zöldje is az ételbe került. Remekül elvolt ott céklalevéllel, karfiolzölddel, fodroskellel együtt.

A másik kellemes meglepetés egy csokor édeskömény - lánykori nevén ánizskapor - zöld volt. amit pont akkor kaptam. Az ánizskapor szintén kellemes tulajdonságokkal bír:

Étvágyjavító, szélhajtó, görcsoldó, tejszaporító hatású. Egyik legjobb erjedés- és puffadásgátló gyógynövényünk. Gyakran adják együtt hashajtó drogokkal, hogy kivédje vagy enyhítse a hashajtó által okozott görcsöket. Féreg és baktérium távoltartóként is ismert.

Felhasználható még késő, rendszertelen menstruáció kezelésére is. Hormonkiegyensúlyozó hatása révén prosztata problémák esetében is segíthet. Jó hatású asztmára, idegnyugtatóként és hatékony a bőrszépítésben is.

Ezekhez sikeredett még egy kevés répa, zöldség, zeller, négykilónyi több helyről érkezett másodvetésű zöldbab, egy szép nagy fej karfiol, egy kisebb szatyornyi céklalevél és egy csokor fodroskel. Ennek egy része zöld, más része lila.

A mellékelt fodroskel kép nem ezekről készült, de muszáj megmutani, annyira gyönyörűnek látom. Ez egy virágzó fodroskel, de láttam élénk bíborvörös virágút is.

Egy - szerintem - igazán élhető világban, ahol a nagypapák nem viszik unokáikat az erdőbe ehető gombákat felrugdosni a gombászok elől és ahol az emberek nem tövestől tépkedik ki a folyamatosan termő növényeket, egyike lehetne az éhezést megszüntető növényeknek.

Rendkívüli tápértéke révén egészségünk egyik fontos védője lehet, könnyű termesztése, folyamatos szüretelhetősége okán szívesen ültetném közkertekbe. Főleg, hogy nyártól télig terem.

Összetevők:

  • 1 csomag csemegehagyma, levelestől karikára vágva,
  • 2 csomag csemegehagyma levele (köszönjük, hogy levágattad és otthagytad) felkarikázva,
  • 2 fej fokhagyma apróra törve,
  • 1 csomag színesrépa (ezek valójában sárgarépa félék) felkarikázva,
  • 2 szál petrezselyemgyökér felkarikázva,
  • 1 szál pasztinák felkockázva,
  • 1 közepes zeller felkockázva,
  • 1 feketegyökér, meghámozva (így fehér), felkarikázva.
  • 4 kg vajbab (zöldtől az egészen zsengén át a majdnem fejtőig, ahogy a bokrokról lejött a maradék), falanyira vágva,
  • 1 nagyobb fej karfiol rózsákra szedve,
  • 1 csokor fodroskel csíkokra vágva,
  • 1 szatyornyi céklalevél bébicékláról, csíkokra vágva (ezt is köszönjük, hogy levágattad),
  • a karfiol és a feketegyökér zöldje csíkokra vágva,
  • 1 csokor ánizskapor, fele csokorba kötve, másik fele apróra vágva,
  • a zeller és a petrezselyem zöldje az ánizskaporhoz kötve,
  • 1 db hűtőben kallódó bogyiszlói paprika vékonyan felkarikázva,
  • 0,5 evőkanál őrölt kömény,
  • kevés frissen őrölt zöldbors,
  • 0,5 evőkanál szumák,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 8 evőkanál adalékmentes parajdi só.
Mint látod, tényleg kiürítettem a hűtőt, rendesen megtöltve a kuktát, amit végül cipőkanállal sikerült bezárni.

Elkészítése:

Az olajon megdinszteltem a hagymát asz összes sóval. Hozzákevertem a fokhagymát és a száraz fűszereket, majd felengedtem 4 liter előre forrósított vízzel. Ez után belekevertem a babot. Mikor a víz újra forrt lefedtem a kuktát 10 percre.

Ekkor hozzákevertem a répákat, petrezselyemgyökeret, zellert, feketegyökeret. Ehhez annyi előre forrósított vizet, hogy épp elfedje. Mikor újra forrt a víz hozzákevertem felkarikázott paprikát, a csíkokra vágott leveleket, és a csokorba kötött fűszereket.

Lezártam a kuktát további 10 percre, majd a gőz leengedése után kinyitottam, az étel készen.

Tálalás:

A kiszedett étel tetejére frissen, sótlanul pirított napraforgómagot szórtam, apróra vágott ánizskapor zölddel keverve. Tejfölt kínáltam mellé, mert az összetevők mindegyikéhez jól passzol.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel