Betöltés...
2015. október 11., vasárnap

Gombapörkölt

Most egy nagyon régi ételtípust készítettem, néhol áthangolva, húsmentesítve. Eredetileg nem akartam főzni, csak néhány apróság közbejött. Az egyik az, hogy reggel a túróscsusza illatára ébredtem, amiről kiderült, csak álmomban létezett.

Mondanom se kell, péntek volt, amikor a piacon igazi házi túró és tejföl van. Akkor már csak azt kell kitalálni, mi legyen a füstölt és milyen tésztával készüljön. Itt szólt bele az életembe egy telefonhívás. Ami miatt el kellett mennem a Nagycsarnokba... Akkor a füstölt már meglesz, mert mellette a Vámház körút 11-ben ott a Parajdi Sópince, ott van bükkfafüstön füstölt adalékmentes só. Az majd rákerül valamire.

Ha már a csarnokba mentem be kellett nézzek a leghátsó csücsökbe, ahol a termelői asztalok vannak. Meg kell nézni, milyen gombákat hozott Erzsi, megkérdezni Kati asszonytól mikor lesz házi savanyú káposzta az idén. Mert a Lehel szép nagy piac, csak épp a saját termelésből nem engedik a káposztát, a tojást, meg sok mást eladni... Így a legtöbb városkörnyéki valóban termelő család fontos piacnapokon két piacon kell, hogy képviseltesse magát. Érdemes volt elmenni.

Kati asszonynál volt igazi házitészta. Amilyet a nagyanyám gyúrt valamikor. Kockatésztát választottam, mert már a gombapult is nagyon ígéretesnek látszott... Végül háromféle gombát vettem:

Rizike

Óriáspöfeteg

Fenyővargánya


Mivel egyikük se tartozik az olcsó gombák közé, kiegészítettem egy igen jó ízátvevő tökkel, ami ráadásul a gyenge gyomrúak számára megkönnyíti a gomba emésztését. Bizony a mesebeli kolbásztök tud ilyet. Amiből a kerítés is lehet miközben hónapokon át eteti a családot.

Kolbásztök


Remélem sejted, miért nem a guszta kész étel képét mutatom. Olyat már mindenki látott. Ilyen növényeket viszont sokan nem.

Visszaúton bementem a sópincébe. Vettem normál és füstölt sót is. Aztán irány a túró, tejföl, meg a füstöltnek való:

Itt a piacon salátamixnek árulják a napraforgómag, a csíkokra vágott tökmag és a csíkokra vágott mandula keverékét. Nagyon ínyencek kevés fenyőmaggal is kiegészíthetik. Ezt a magmixet tettem bele egy serpenyőbe, ahol kevergetés mellett elkezdtem lassú tűzön, szárazon sütni. Mikor kezdett színesedni nagyon kevés vízben (kb. egy evőkanálnyi volt 10 dkg maghoz) elkevert füstölt sóval locsoltam meg. Tovább kevergettem, kicsit megemelt lángon, míg a víz kipárolgott alóla.

A pörkölt:

Hozzávalók:

  • 60 dkg gomba, vegyesen,
  • 2 kg kolbásztök,
  • 2 csomag csemegehagyma levelestől felkarikázva,
  • 1 fej fokhagyma,
  • 2 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 1/2 evőkanál frissen őrölt zöldbors és fekete hagymamag vegyesen,
  • 1/4 evőkanál őrölt kömény,
  • 1 evőkanál só,
  • 6 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj,

Elkészítése:

A felkarikázott hagymát kicsit elődinszteltem az olajon a fokhagymával, majd félrehúztam a tűzről, belekevertem a fűszereket. Ez után belekevertem a felvágott gombát és a hasonló méretűre vágott tököt. Hozzáöntöttem kb. 2 dl vizet, lefedtem a kuktát. Közepesnél kicsit kisebb lángon főtt 12 percig.

A tészta:

Ugyanúgy kell számítani a hozzávaló vizet, mint a hüvelyeseknél. A tojással készült tésztát a legjobb ötszörös vízbe tenni, ami azt jelenti: 1 kg tésztához öt liter víz kell és egy nagyobb csipet só. A vizet felforraljuk. Amikor már lobogva forr akkor tesszük bele a tésztát. Nem extrém száraz tészták esetében mikor a tészta feljön a víz tetejére készen van.

A tojásmentes tészták esetében háromszoros vízzel kell számolni. A tésztát épphogy vissza kell forralni, majd lefedni és kb. 10 perc múlva kész. Hátrányuk, hogy nagyjából olyanok mintha semmit ennénk.

Mindkét tésztafélét le kell szűrni elkészültekor.

Tálalás:

A kész tésztára szabadon választott túrómennyiség került, erre a meleg pörkölt, majd tejföl, végül a füstölt sós pirított magvak.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel