Betöltés...
2016. június 26., vasárnap

Zöldbab

Előre szólok, ez nem a saját képem. Mire felébredtem, hogy le kéne fotózni az ételt, elfogyott. Pedig volt bőven, ahogy szokott.

Az alapötlet álomszép zsenge vajbabból indult. De másnap szólt András, menjek mindenképp a piacra, mert első szedésű juliskababja van. A juliskabab ízre finomabb, első szedésűként még szálka se lesz rajta...

Igen ám, de mentem másfelé is a piacon. Így egy igen kedves idős asszony kertjéből került melléjük zsenge, zöld ceruzabab. Honnan tudom, hogy a kertjéből? Egyrészt látszik rajta a frissen szedés, másrészt húsz kilónyi árunál többet sose hoz (nem bírja el), azt is csak egyszer egy héten.

Akkorra már a hűtőben figyelt néhány csokor színes répa, petrezselyemgyökér, zöldfűszerek, ilyesmik. Ettől még nincs olyan, hogy rá ne köszönjek Annamariékra. Nem voltam eléggé felvértezve mángold és petrezselyem kérdésben.

Ekkor kiderült, be kell menjek a Nagycsarnokba. Ha meg ott vagyok, muszáj meglátogassam Tihamért. Meg a gombákat... Szegfűgomba... Nem húzom tovább a receptelést.

Hozzávalók:

  • 5 fej főzőhagyma félbevágás után vékonyra szeletelve,
  • 2 fej fokhagyma közepesre vágva,
  • 20 dkg szegfűgomba megmosva,
  • 6 kg tisztított, vágott zöldbab,
  • 1 kanál szumák,
  • 1 teáskanál őrölt pirospaprika,
  • 1 szál friss borsmenta,
  • 2 szál friss tárkony,
  • 3 csokor színesrépa, vagy sárgarépa negyedholdra vágva,
  • 1 csokor petrezselyemgyökér negyedholdra vágva,
  • 3 csokor színes mángold laskára vágva, szára külön vágva.
  • 1 csokor petrezselyemzöld apróra vágva (csalós, mert múltkor valakitől kaptam egy csokor petrezselymet egy másik piacról, az úgy a negyede se volt a megszokottnak),
  • 8 evőkanál adalékmentes parajdi bányasó, de érdekes ízt ad, ha ebből kettő füstölt só,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj.
Sokan kérdezték már, hogyan tisztítom a szegfűgombát? A földes szárvéget levágom, a többit megmosom.

A második kérdés szokott lenni, miért nem vágom a szegfűgombát? Konkrétan nincs rajta mit ha az ételbe kerül. Ősszel, szárításhoz szoktam vágni, majd megőrlöm ha megszáradt, téli fűszerbe.

Negyedholdra vágás: hosszában négyfelé vágott répafélét vékonyan szeleteljük, így kevesebb hőkezelés kell a főzéséhez.

Elkészítése:

A főzőhagymát és a gombát együtt dinszteltem az összes nem füstölt sóval. Mikor a gomba levet ereszt, összekevertem a babokkal, tettem hozzá egy kanálnyi szumákot, egy teáskanálnyi őrölt pirospaprikát, majd felöntöttem annyi előre forralt vízzel, hogy az egészet egy ujjnyira ellepje. Hozzátettem a tárkonyt és a borsmentát.

Lezártam a kuktát, az egészet közepes lángon 20 percig főztem (ebből a fele idő valójában a visszaforrás, hiszen ilyen mennyiségű bab hamar lehűti az előre forralt vizet; kisebb mennyiség esetén a visszaforrási idő rövidebb).

Mikor lejárt a 20 perc, kinyitottam a kukta gőzszelepét, felnyitottam az edényt, beletettem a répákat, a petrezselyemgyökeret és a mángold szárakat. Visszazártam az edényt, kb. 10 percre (5 újraforrás, 5 fővés).

Amikor lejárt a főzési idő, ismét kuktanyitás - gőz leengedés után - majd kivettem a borsmenta és a tárkony szárát, belekevertem az ételbe a vágott mángoldot és a vágott petrezselymet. Ezekkel már nem főztem tovább. Ha valaki füstölt sót is bele kíván tenni, az ekkor érdemes.

Tálalás:

Ez egy igazi, nyári, hideg, színes leves. Elkészülte után ugyanúgy le kell hűteni, mint egy hideg gyümölcslevest. Házi aludttejet (esetleg tejfölt) érdemes kínálni hozzá.

Tekintettel arra, hogy ez egy sós levestípus, nyári hőségben igazán üdítő, szomjoltó leves. A benne lévő sok szín miatt ásványi anyag tartalma változatos. A gomba és a fogyasztáskor hozzákevert aludttej a könnyű, nyári fehérje tartalomról gondoskodik.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel