Betöltés...
2016. június 29., szerda

Mindent bele

Pontosabban majdnem mindent.

Az van, hogy most már biztosan, itt a nyár. Ezt onnan lehet tudni, hogy Miki kijött a piacra vasárnap.

Miki csak akkor jön, amikor már szabadföldön terem amit ültetett. Csak saját termést hoz, még a szomszédét se.

Padlizsánok, nyári tökfélék, cukkinik, paprikák, paradicsomok, zöldbabok vannak a repertoárjában. Néha barack, vagy szilva, attól függően, miből termett annyi, hogy van mit hoznia túl azon amit a család otthon megeszik.

Ez a találkozás részemről néhány igen szép padlizsánban, egy csillagtökben, két kisebb főzőtökben és néhány cukkiniben végződött. A paradicsomjait lekéstem.

Persze azonnal ráébredtem: paradicsom mindenképp kell. Meg hagyma. Meg fokhagyma. És ha paradicsom, bazsalikom is kell...

Igen ám, de akkor hogyan próbálom ki a curryfüvet? Mibe teszem, mert ebbe nem kell, ha nincs valami még hozzá.

Ekkor jött az ötlet: barnarizs. Ha már curry illatú a fű, a rizshez biztosan passzol.

Annyit elárulok: a fű teljesen curry illatú volt. Nyersen. Főzve már kicsit se hasonlított. Viszont ez egyáltalán nem vált hátrányára.

Kezdjük a körettel.

Hozzávalók:

  • 1,5 kg barnarizs - részemről előgőzölt, mert szuperül pergős lesz mikor kész,
  • 3 liter víz,
  • 5 dkg vaj,
  • 1,5 evőkanál adalékmentes só,
  • 1 csokor curryfű

Elkészítése:

A vizet a vajjal és a sóval felforraltam. Mikor forrt belekevertem a rizst. Beletettem a curryfüvet. Lefedtem. Visszaforrás után takaréklángnál is kisebbre vettem. Így főtt tíz percig, majd félrehúztam a tűzről. Lefedve maradt, ennek hatására magába szívta az összes vizet.

Az étel tökös része.

Hozzávalók:

  • 5 db nagyobbacska padlizsán héjastól felkockázva, csak a szárát és a körülötte lévő zöldet vágtam le,
  • 1 db közepes csillagtök szintén héjastól, kimagozva lett felkockázva,
  • 2 db zsenge főzőtök héjastól felkockázva, magja még nem volt amit ki kellett volna venni,
  • 4 db közepes cukkini héjastól felkockázva,
  • 1 kg paradicsom, leforrázva, héja lehúzva, felvágva,
  • 1 csokor lila főzőhagyma (5 közepes fej hagymányi) félbe, majd vékony szeletekre vágva,
  • 3 fej fokhagyma apróra vágva,
  • 7 evőkanál adalékmentes só,
  • 1 kanál szumák,
  • 1 teáskanál őrölt kardamom,
  • 1 kanál zöldbors frissen őrölve,
  • 1 kanál édeskömény mag frissen őrölve,
  • 1 csokor bazsalikom (így ahogy a képen van, virággal együtt került az ételbe) csokorba kötve. Nem marad az ételben, mert szeretem külön megenni,
  • 1 csokor petrezselyem apróra vágva,
  • 12 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 4 evőkanál őrölt pirospaprika.

Elkészítése:

A hagymát feltettem dinsztelődni az olajra. (A felhasznált olaj mennyisége azért ilyen sok, mert ha kevés az olaj a padlizsán nagyon könnyen letapad az edény aljára keverés mellett is.) Hozzátettem az összes sót, majd hozzákevertem a padlizsánt és a fokhagymát. Együtt dinsztelődtek 15 percig, rendszeres keverés mellett.

Ekkor félrehúztam a tűzről, hozzákevertem a szárazfűszereket, majd felöntöttem 2 liter előre forralt vízzel. Mikor forrt a lé hozzákevertem a tököket és a paradicsomot. (Alaposan el kell keverni, mert a padlizsán besűríti a levet.) Végül rátettem a bazsalikomot.

Lefedtem az edényt, így további 15 percig főztem. Mikor megfőtt, kivettem a bazsalikomot.

Tálalás:

A tányérokon egymás mellé helyeztem a rizst és az étel tökös részét, megszórtam az apróra vágott petrezselyemmel.

Külön érdemes megemlíteni a rizst. Ettem már sokfélét. Mindenféle színűt, többféle fűszerezéssel. A curryfűvel fűszerezett vajas rizsnél különbet még soha. Meg se tudnám mondani, mire hasonlít. Mintha sokféle, egymással harmonizáló fűszer lenne csokorba kötve, amiben enyhe citrusos illat és aroma is érződik. Talán kicsit egy egész kert benne van.

Olvasgattam a neten a curryfűről. Rákerestem arra, milyen íze van mások szerint. Minden véleményezőnek elég volt, hogy az illata nyersen hasonlít a curry fűszerkeverékre... Garantálom, hogy egyik se kóstolta.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel