Betöltés...
2016. szeptember 12., hétfő

Bazsalikomos zöldbab

Ez az étel volt az, ami úgy készült, hogy semmi más nem vezetett, csak minél egyszerűbb legyen és minél gyorsabban készüljön el.

Ráadás, hogy a nyár elején vajbabból, ceruzababból, juliskababból és fekete babból több kilónyit tettem el a mélyhűtőbe már konyhakészre vágva.

Ehhez kellett kitalálni, mi legyen belőle...

Hozzávalók

  • 5 kg vegyes zöldbab, kb 2-3 cm-esre vágva,
  • 1 kg paradicsom, hámozva, szeletelve,
  • 1 nagy csokor bazsalikom, apróra vágva,
  • 3 fej fokhagyma, vékony szeletekre vágva,
  • frissen őrölt zöldbors, ízlés szerint,
  • 1 evőkanál szumák,
  • 6 evőkanál adalékmentes só,
  • 7 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • víz, szükség szerint.

Körethez

  • 1 kg szemes tönköly,
  • 1 evőkanál adalékmentes só,
  • 2 liter víz,
  • pár csepp olaj, vagy kevés vaj.

Tálaláshoz

  • cikkekre vágott paradicsom ízlés szerint (kb. 1 kg),
  • vékonyra karikázott csípős paprika ízlés szerint (1-2 db, csípősségtől függően),
  • füstölt sajt reszelve, adagonként egy csipetnyi.

Elkészítése

Az olajra feltettem a zöldbabot a fokhagymával és az összes sóval. Lefedtem az edényt és közepes lángon hagytam. Időnként megkevertem míg ki nem olvadt és át nem melegedett.

Ez az olvadási-melegedési folyamat egészen gyors lesz, ha a fagyasztóba úgy tesszük a zöldséget, hogy mosás után előbb megszáradjon, majd utána vágjuk. Így nem keletkeznek összefagyott tömbök, az alapanyag sokkal jobban megőrzi eredeti tartalmát és tulajdonságait.

Közben volt idő a paradicsom előkészítésére. Minden ételhez vékony héjú paradicsomokat használok, amiket forrázás nélkül lehet hámozni, azaz le lehet húzni a héját.

Mikor zöldbab meleg lett, takarékra vettem a lángot. Ahogy már láthatóan és keverés közben érezhetően puhult (nem puha! a készben is cseppet roppanós), hozzákevertem a hámozott, vágott paradicsomot, kevés frissen őrölt zöldborsot, a szumákot és annyi forró vizet, ami épp az étel tetejéig ért.

Újraforráskor lezártam az edényt, még 15 percig főtt az étel.

A köret elkészítése is egyszerű volt. Ugyanúgy, mint minden gabonaféléből a tönkölyből is fél liter = fél kiló. A főzéshez kétszer annyi víz kell, mint amennyi a mag.

Feltettem a két liter vizet forrni egy kanál sóval meg egy kicsi olajjal. Mikor felforrt belekevertem a tönkölyt.

Mikor újra forrt lefedtem és a legkisebb lángon hagytam főni 20 percig. Ez után félrehúztam a tűzről, megkevertem, újra lefedtem. Lefedve hagytam tálalásig.

Tálalás

A tányér aljára szedtem a tönkölyt. Arra vágtam friss, nyers paradicsomot. Tetejére szedtem a zöldbabot, majd megszórtam reszelt, füstölt sajttal. Emellé kínáltam a vékonyra karikázott csípős paprikát.



Jó alternatíva a sütőben készítés. Ilyenkor a zöldbab lábosban, vagy fazékban főzését akkor kell abbahagyni mikor a paradicsomot kevernénk hozzá. Az előfőzött tönkölyre ráterítjük a paradicsomot, a bazsalikomot, megszórjuk a frissen őrölt zöldborssal és a szumákkal, majd a tetejére terítjük a zöldbabot. Ha nagyon száraz, kevés vizet is öntünk rá.

190 fokra előmelegített sütőben fólia alatt sütjük 10 percig. Ekkor levesszük a fóliát, megszórjuk az ételt reszelt sajttal és a sajt pirulásáig (5-10 perc) sütjük tovább.

Ilyenkor a nyers paradicsomot a vékony karika csípős paprikákkal össze is keverhetjük, kevés vékonyra szelt hagymát és egy csipet sót tehetünk hozzá. Ezt kínálhatjuk salátaként, vagy feltehetjük mint ételdekorációt a tányérokra.

A húsos változat hamarosan megjelenik itt.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel