Betöltés...
2016. augusztus 30., kedd

Tarkaszósz

Épp mikor elegem lett a lecsós ételekből sikerült beszereznem bő két szatyornyi szabadföldi, szép, tarka, érett paradicsomot.

Az jutott eszembe, ha úgyis el kell tenni télire mihamarabb, akkor annak egy részét rögtön fel is használom az ételhez.

Paradicsom télire

Jól beérett befőző paradicsomok jók hozzá. Azokról simán le lehet húzni a héjukat forrázás nélkül is. A színes paradicsomok is így viselkednek mikor már érettek. A ma boltban kapható fürtös paradicsomok nem. Azok kemények, vastag, feszes héjuk van. Ami gyenge gyomrúaknak se ajánlott.

A paradicsomokat alaposan megmossuk. Héjukat lehúzzuk. Ízlés szerinti mennyiségű fokhagymát hámozunk mellé. Aztán mégegyszer annyit, mint eredetileg gondoltuk. Eltevéshez a paradicsomot ledaráljuk húsdarálón, a fokhagymát betehetjük a darálóba, vagy vékony csíkokra vágva bekeverjük a megdarált paradicsomba.

Tetszés szerinti típusú bazsalikomot vágunk hozzá apróra, majd összekeverjük a fokhagymás paradicsommal. Annyi sót teszünk hozzá, hogy akkor is finom legyen, ha semmit nem eszünk mellé. Újra keverjük az egészet.

Jól zárható, kiforrázott üvegekbe töltjük. A mellékelt képen látható üveg részint zárhatósága, részint amiatt előnyös, hogy kanállal is kivehetünk belőle bármikor egy kis fűszeres, friss paradicsomot.

Mikor majdnem tele az üveg a tetejére kb. egy ujjnyi olajat öntünk. Kiváló a hidegen sajtolt szőlőmag olaj, vagy a hidegen sajtolt extra szűz olíva olaj.

Az így elkészített paradicsom eláll egész télen hűtés nélkül is, míg meg nem bontjuk az üveget. Utána már csak hűtőszekrényben tartható, egy héten belül szoktuk ilyenkor el fogyasztani. Emiatt érdemes különböző méretű üvegeket használni, hiszen 0,125 literestől 1,5 literesig többféle méretűből válogathatunk.

Az ételhez a paradicsomot nem daráltam meg, csak összevágtam. szebben látszanak így a színek.

Az összevágott paradicsomba kevertem a száraz fűszereket, így mire együtt bekerültek a főzésbe, a fűszerek már kicsit kiáztak, összeértek az ízek.

A rengeteg fokhagyma természetesen bekerült az ételbe éppúgy, mint egy kisebb bokornyi óriáslevelű bazsalikom, egy szál perilla, egy kevés görög bazsalikom, és pár szál epres menta. Azért epres, mert az van itthon kéznél, cserépben.

Tarkaszósz

Hozzávalók
  • 3 kg hámozott, felkockázott gyenge tök, vagy cukkini,
  • 3 fej fokhagyma, vékony csíkokra vágva,
  • 2 kg hámozott, vágott paradicsom,
  • 1 kg édes kosszarvú paprika, vékony karikára vágva,
  • 2 csomag óriáslevelű bazsalikom (enyhén ánizsos ízhatású),
  • 1 szál perilla,
  • kevés görög bazsalikom,
  • 3 szál epres menta (kislevelű, alacsonyra növő mentafajta, aminek eperre emlékeztető illata van),
  • 7 evőkanál adalékmentes só,
  • 9 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • frissen őrölt zöldbors, fekete hagymamag és kömény keverék ízlés szerinti mennyiségben, egyforma arányban,
  • 1 evőkanál szumák,
  • 1 teáskanál kardamom
Elkészítése

A felkockázott tököt és a fokhagymát együtt feltettem dinsztelődni a fele sóval. (Az oldalsó képen látható kicsit gyűrött nyakú tököcskék kerültek az ételbe. Jellemzőjük, hogy ízük lágy, jól belesimulnak az ételbe.)

Mikor a tök levet eresztett lefedtem, hagytam főni közepes lángon. A tök összesen 25 percig készült, attól kezdve, hogy bekerült az olajba. Így még éppen a roppanós és a puha határán volt.

Közben a paradicsomba bekevertem a fűszereket és a só másik felét. A perilla és az óriáslevelű bazsalikomok leveleit csíkokra vágtam, az apró levelű görög bazsalikom leveleit leszedtem a szárukról.

Amikor a tök előfőzése lejárt, hozzákevertem a fűszeres paradicsomot és a karikára vágott paprikát. További 10 perc főzés (5 perc kell az újraforráshoz ebből) után belekevertem a bazsalikomokat.

A szószba víz nem került, kizárólag a benne lévő alapanyagok levében főtt meg. Amennyire lehetséges szívesen alkalmazom ezt a technikát, mert az ízek így sokkal jobban érezhetők.

Tálalás

A szószhoz most csigatésztát főztem. De jó hozzá a rizs, a bulgur, a szemes tönköly, a köles, a hajdina, vagy a krumpli is.

A tésztára szedtem a szószt, sajtot reszeltem rá. Sajtnak fokhagymás füstölt Karaván sajtot választottam. Ez elég lágy sajt, így reszelés előtt kicsit be kell tenni a mélyhűtőbe, hogy megdermedjen.

Tettem rá nyersen karikázott paradicsomot, csípős paprikát és kevés petrezselyem levelet.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel