Betöltés...
2017. november 17., péntek

Karfiolhegyek


Mielőtt eszedbe jutna miért ilyen fura tálalásban fotóztam az ételt: a főzés nálunk úgy megy, hogy összedobjuk az alapanyagra valót és mindenki hazaviszi a részét. Az étel előkészítésében mindig az segít, aki épp ráér. Ezért sose kerül semmi a mostanában divatos tányérkoszolós módon prezentálásra. Ez az adag konkrétan egy 3,5 literes hordozóedényben van. Otthon a családban lehet szép gusztán tálalni ha valaki elkészíti.

A főzési módszert - nagy örömömre - sikerült már néhány családban is elterjesztetnem. Így a nagyilátogatás ott úgy zajlik: a lányok / menyek és a gyerekek átmennek a nagyihoz, előkészítik a főzéshez szükséges eszközöket, megbeszélik ki, mit fog csinálni, ki főzi meg végül az ételt. A férjek elmennek bevásárolni a piacra. Mikor megérkeznek az alapanyagok kezdődik az előkészítés. Közben lehet jót beszélgetni. Úgy érdemes főzni, hogy mindenkinek maradjon belőle, de legalább a nagyinak és a gyerekeknek.

Amikor vége az ebédnek közös mosogatás és rendrakás, amiben a férjek és a gyerekek is kivehetik a részüket. A módszer alapanyag és energiatakarékos, változó helyszíneken jelentős víz, áram és gázmegtakarítással jár.

A karfiolokról:

Hosszú évek teltek el azóta, hogy először láttam színes karfiolokat. Akkor csak képen, mert világszerte akkor lehetett először ilyet vásárolni. 2008-ban ezt írták róluk: „Andrew Coker, a karfiolt forgalmazó Syngenta cég képviselője szerint a szokatlan színösszeállítást nem genetikai módosítással, hanem több évtizedes hagyományos növénynemesítéssel érték el - olvasható a Daily Mail című brit lap honlapján.

Ízre a szivárványos karfiol semmiben sem különbözik hagyományos társaitól, annál inkább esztétikailag, hiszen a rózsák főzés alatt sem színtelenednek el.

Ám ami a legfontosabb, a zöldség szivárványos változatának egészségvédő tulajdonságai vannak.

A narancssárga rózsák a fehér színűeknél több bétakarotint tartalmaznak (25ször): a vegyületből a szervezetben bőrvédő A-vitamin képződik.

A lila színt anthocyanin festékanyag jelenléte okozza, amely egyebek közt véd a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen.

Narancssárga karfiolt néhány évvel ezelőtt a New York Állami Mezőgazdasági Kísérleti Állomás kutatóinak is sikerült előállítaniuk egy természetes növénymutáció révén. Brit kollégáik a narancssárgán kívül zöld karfiolt nemesítettek ki, ám a mostani eset az első, amikor a szivárványos zöldség kereskedelmi forgalomba kerül.”

Most a piacon sikerült velük találkoznom. Élőben nem voltak ennyire élénk színűek. Vettem mindhárom félét, hozzá fehéret is.

Az étel négy különböző részletből áll:

  1. Csicseriborsóval együtt dinsztelt gomba,
  2. Köleses karfiol,
  3. Natúr, vízen párolt karfiol,
  4. Pirított napraforgómag.
A csicseriborsós gomba a húst pótló fehérjeforrás, a köleses karfiol a köret, a natúr, színes karfiolok a látvány, a pirított napraforgómag egy különleges ízhatást biztosító csemege, étkezésre ritkán használt olajos magból. A napraforgómag helyett használható vegyes magkeverék is.

Hozzávalók és elkészítés:

Csicseriborsós gomba:
  • 0,5 kg csicseriborsó, só nélkül, négyszeres vízben megfőzve. Maradék főzőlevét a köleses karfiolhoz használtam fel.
  • 1,5 kg gomba (őzláb és gyűrűs tuskógomba, de a csiperke is jó),
  • sütő-főző olívaolaj,
  • 2 evőkanál adalékmentes Parajdi Bányasó.
A gombát olajon dinszteltem megsózva fél óráig (a gyűrűs tuskógomba miatt, mert az lassabban készül el). Mikor elfőtt a saját leve kis csicseriborsó főzőlevet tettem hozzá. Végül összekevertem a csicseriborsóval és még 5 percig rotyogtak együtt.

Köleses karfiol:
  • 1 nagy fej fehér karfiol,
  • 1 nagy fej zöld karfiol,
  • az összes karfiol összevágott zöldje,
  • 1 kg köles,
  • 3 evőkanál adalékmentes Parajdi Bányasó,
  • 5 liter víz és csicseriborsó lé keverve.
A vizet felforraltam a sóval. Beletettem a karfiolokat és a kölest. Mikor újra forrt egészen lassú tűzön főztem készre. Rendszeresen keverni kell mert a köles másként letapad, ha erős a tűz oda is ég.

Mikor ez a két részlet készen lett összekevertem a kettőt. Elméletileg lehet botmixerrel szép pépesre, de a köles minden vizet felszív, nagyon sűrű emiatt a keverék.

Natúr, vízen párolt karfiol:
  • 2 közepes fej sárga karfiol,
  • 2 nagy fej lila karfiol,
  • 2 dl víz,
  • 2 csapott evőkanál adalékmentes Parajdi Bányasó.
A rózsára szedett karfiolokat betettem kuktába 2 dl forró, sós vízre. Lefedtem, 10 percig párolódott nagyon lassú tűzön. A kész ételre tettem, így jobban érvénysülnek a színek.

Pirított napraforgómag:
  • 0,5 kg hántolt napraforgómag,
  • 0,5 dl bio, organikus szójaszósz (ebből figyelmetlenségem okán csípős sikerült)
A napraforgó magot egy lábosba öntöttem amiben közepes lángon, rendszeres keverés közben elkezdtem pirítani. Mikor már kicsit látszott a színváltozás a magon, egészen kis lángra véve folytattam tovább. Mikor félkésznek látszott rálocsoltam a szójaszószt és addig pirítottam a magot keverés közben amíg a nedvesség el nem párolgott róla.

Tálalás:

Először a köleses karfiol került az edénybe / tányérra. Arra a csicseris gomba (húsevők ide sültet, vagy pörköltet is tehetnek a csicseris gomba helyett, kevés szafttal).

Ezután a színes karfiolok kerültek az ételre, majd a legvégén a pirított napraforgómagokat szórtam rá.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel