Betöltés...
2013. december 16., hétfő

Tormás szendvicskrém

A torma nagy kedvenceim közé tartozik. Igen érdekes ízhatásokat képes produkálni az édesen csípőstől a kicsit füstöltes jellegig attól függően mivel kombináljuk, illetve hogyan készítjük el.

Nálam a nyerstől a dinsztelten át bármi előfordulhat, ha tormáról van szó. A mostani szendvicsekben mindkét változatában szerepelt.

Szükség volt ugyanis egy olyan szendvicsalapra, ami veganoknak, vegetáriánusoknak és húsevőknek egyaránt megfelel.

Így esett a választásom a hagymásan dinsztelt tormára, amivel az előzőleg megfőzött csicseriborsót pépesítettem krémmé.

A csicseriborsó titka:


Túl azon, hogy sokoldalú és finom elkészítési módja se mindegy. A legtöbben azért nem kedvelik, mert úgy tartják sokáig kell főzni. Valóban nem készül el percek alatt, viszont órákat spórolhatunk meg ha:
  1. Főzése előtt megmossuk, vagy előző este beáztatjuk.
  2. Főzéséhez minimum hatszoros vizet használunk (nem veszik kárba, hiszen italnak, vagy főzőlének egyaránt használható) .
  3. A főzést hideg vízben kezdjük.
  4. A főzéshez egyáltalán nem használunk sót.
Péppé dolgozása többféleképp történhet, de mindenképp lágy, nedves pépet készítsünk, mert nagyon hamar besűrűsödik.

Hogyan készült?


Először a kb. 1/2 kilónyi csicseriborsót főztem meg hatszoros vízben (ebből nagyon sok lesz, de a maradék felhasználható levesbe, fasírthoz, stb... így egy főzésnyi több napon használható). A borsót leszűrtem. A krémhez a lé negyedét használtam (a többit a leveshez).

Szőlőmag olajon dinszteltem hagymát, annyi sóval, amennyi csicseriborsót a krémbe szántam. Mikor kis levet eresztett beletettem a reszelt tormát, csepp frissen tört zöldborsot, majd folytattam a dinsztelést míg a lé el nem tűnt és a hagyma halvány aranyszínre váltott.

Ezután a hagymás tormát összepépesítettem a csicseriborsóval, felhasználva a főzőlé egy részét..

A kész szendvicsen mindenki számára volt natúr reszelt torma. Veganoknak paradicsom és paprika karikákkal, vegetáriánusoknak volt mellé kevés érett juhsajt reszelve. Húsevőknek vékony csíkokra vágott pulykahúst pároltam hirtelen, füstölt parajdi sóval, és céklalével. A húscsíkok egészen úgy néztek ki mint egy csíkokra vágott gépsonka, csak épp színhúsból, vegyi adalékok nélkül készült.

A kenyér az NN Sváb Pékség szeletelt, ATA kenyere volt, ami teljeskiőrlésű tönkölyből készül, élesztő nélkül, hagyományos PAÁR kelesztéssel.

Szokásomhoz hűen utólag megnéztem, mire is jó a torma. :)

A torma (Armoracia rusticana):

gyógy- és fűszernövény. Népies neve: közönséges torma, csípős torma. Illóolajtartalma gyökerének reszelésekor szabadul fel. Kalciumot, nátriumot, magnéziumot és C-vitamint tartalmaz.

Eredetileg gyógynövényként termesztették, csak később vált a marhasültek, füstölt és főtt sonkák ízesítőjévé. Használjuk még kolbászokhoz, főtt sertés- és marhahúsokhoz, savanyúságok tartósításánál is.

Fiatal levele salátába kitűnő. A gyökeréből készített szószt marhasültekhez, füstölt húsokhoz és halételekhez használják. A reszelt torma felhasználható még káposztasalátába, mártások, és majonéz ízesítésére. Reszelt gyökerét mindennap ehetjük, étvágygerjesztő, gyomorjavító, elősegíti az emésztést, és a vérkeringést is előnyösen befolyásolja.

Csípős aromáját hetekig megőrzi, várandós anyák, vesebetegek nagy mennyiségben ne fogyasszák.

Gyermekeknek reszelt almával keverten adható.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel