Betöltés...
2013. december 18., szerda

Ma már nem főzök semmit

Úgy alakult, hogy megrendelésre főztem tyúkhúslevest. Bár nagyon elvétve eszem húst, de azért vannak esetek, amik kihagyhatatlanok.

Sikerült nem kevésnek elkészülnie, így gyakorlatilag mindenkinek jutott volna belőle a megrendelőkön kívül is.

Ekkor hátradőltem: ma már nem főzök semmit...

Pont így is maradtam volna, de van telefon a világon. Néhányan megkérdezték: „Ugye maradt a tyúklevesből valamennyi nálad? Én is kérek!” Mire körülnéztem, a nagyja elfogyott. Kóstoláson túl nem jutottam.

Így viszont nem elég mindenkinek. Ekkor került képbe a világ legegyszerűbb ételének egyik alapanyaga, óriási kedvencem: a zöld felesborsó. Ízre mindent tud amit a sárgaborsó, a zöldborsó és a vöröslencse együttvéve. Könnyen megfő, áztatni nem kell. Ami nem fogy el főzelék korában, az még simán szendvicskrém napokig.

Ráadásul ott volt mellé másik téli szuperkedvencem: póréhagyma. Nem kevés, hiszen kell az ételekbe, a szendvicsekre, talán a tortakrémbe is.

Ami ugye édes, zamatos, ropogós, enyhén zöldborsóízű a hagymaíz mellett, viszont nem erős illatú, nem csípős. Valójában akár magában is megehető.

Úgy döntöttem, ketten együtt kiválóak lesznek.

Kevés szőlőmag olajon (4 evőkanál) megdinszteltem a karikára vágott póréhagymát. Felöntöttem négy liter vízzel. Beletettem egy kiló száraz, zöld felesborsót, áztatás nélkül. Főzési ideje kuktában: sistergéstől számított 20 perc, lassú tűzön. Mikor megfőtt tettem bele két púpozott evőkanállal a szokásos parajdi sóból, összekevertem, hagytam hűlni.

Ez a mennyiség pont egy ötliteres fazéknyi, pontosan 10 felnőtt adag főzelék, amivel mindenféle kiegészítő nélkül jól lehet lakni.

Mivel múltkor kérdezte valaki, hogyan lehet gazdaságosan főzni olyat, ami finom és egészséges, figyelembe véve, hogy kevés a főzéshez kapcsolódó bíbelődésre szánható idő (bár a vacsora előkészítése a nap ideális családi beszélgetős időszaka), ezt az ételt minden szempontból ajánlom.

A főzéshez szükséges energia költséget nem számolva:
  • 1 szál méretes póréhagyma = 70 és 120 forint közötti összeg, attól függően, hogy termelőtől, vagy kereskedőtől veszem, az se mindegy, reggel, vagy záráshoz közel.
  • 1 kiló zöld felesborsó = 600 és 700 forint közötti összeg. Itt nincs igazán különbség, hiszen tavaszig eláll. Ha nem kapsz mégse, lencsével helyettesíthető. Az ár kb. azonos.
Ha pontosan kívánok számolni: egy öttagú család két napi vacsorája van meg összesen 1.000 forintból. Abba még egy kis petrezselyem, vagy kapor is belefér a tetejére.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel