Betöltés...
2014. október 26., vasárnap

Tésztamánia

Ha akartam, ha nem, már a kép is gyanús. Akik eddig már olvasták a recepteket pontosan tudják: nálam elvétve készül tészta, nem használok cukrot, nem eszünk margarint, napraforgó olajat, meg még néhány ilyen dilim akad. Igen, mindet pontosan el tudom mondani miért alakult ki.

Térjünk vissza a tésztamániámra: spagettitöknek hívják. Úgy kezdődött, megláttam, beleszerettem. Nem is lehetett másképp. Túl azon, hogy minden tök finom ez halvány napsárga volt és igen szimpatikusan gömbölyödött.

Hazavittem. Nagy lelkesedésemben megpróbáltam rögtön meghámozni. Erre rámvigyorgott de nem hagyta magát. Félbevágtam. Mit ne mondjak, vékony, ám igen kemény héja van. Ő a keményebb kettőnk közül. Itt eldőlt a sorsa: kimagozás után héjastól lett gőzben párolva, kicsi sóval (ahogy a hüvelyesek só nélkül puhulnak könnyebben, úgy a tökfélék sóval).

Azután ahogy a képen is látszik: szép, enyhén sárgás, határozottan spagettire, illetve cérnametéltre emlékeztető szálakra esik, ami miatt felvágni, gyalulni nem is kell. Íze a kolbásztök és a sütőtök között van, inkább jellegtelen, mint édes. Pont ezért alkalmas akár sós, akár édes ételhez.

Ez volt az a pont mikoris azonnal ráébredtem: bizony a telünk igen sokszor lát majd ilyen tésztát. Azonnal láttam magam előtt Józsi úr szabad tűzön, cukor nélkül főtt eperlekvárjával és némi darált dióval a tetején. Mondjuk egy-két percre betéve a sütőbe, hogy az összetevők gyenge karamellizálása pont ideálisan édessé tegye.

Aztán láttam apróra vágott fokhagymával és spenótlevelekkel a tetején, enyhe besamelmártással, zamatos, száraz, reszelt kecskesajttal gratinírozva.

Láttam rakottan, meg levesekben, tészta helyett is, ami végül első körben a sorsa lett. Zsenge idei lencsét kísért, amibe színes répákkal, céklával, egyebekkel nemcsak íz, hanem gyönyörű őszi színkavalkádot is alkotott.

Lencseleves hozzávalók:

  • Kiló alapanyagonként 1 kanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj,
  • 1 db méretes póréhagyma apróra vágva (ha méterest írok se tévedek sokat),
  • 1 közepes pasztinák vékony negyedholdra vágva,
  • 1 csomag zsenge cékla kis kockára vágva,
  • 1 nagyobbacska fej fokhagyma apróra vágva,
  • színenként 3 db közepes színesrépa (majdnemfehér, sárga, halványnarancs, szokásos sárgarépa színű, lila) negyedholdra vágva,
  • 1 közepes zeller kis kockára vágva,
  • 3 db nagyobbacska petrezselyemgyökér negyedholdra vágva,
  • adalékmentes parajdi bányasó, kiló alapanyagonként egy evőkanállal (jelen esetben a spagettitök mennyisége is hozzászámítható, mert a lencse több sót vesz fel)
  • 2 evőkanál pirospaprika,
  • 1 teáskanál őrölt kardamon,
  • 2 teáskanál őrölt babérlevél,
  • 2 teáskanál őrölt kömény,
  • 1 evőkanál szumák,
  • 1 teáskanál őrölt fekete hagymamag,
  • 1 teáskanál őrölt kurkuma,
  • víz,
  • 1 kg lencse,
  • 1 csomag friss, ánizsos tárkony,
  • 1 csomag friss, citromos kakukkfű.

Elkészítése:

A szőlőmag olajon a póréhagymát együtt dinszteltem a pasztinákkal és a céklával. Mikor már ránézésre a pasztinák rózsaszínbe hajlott hozzátettem a fokhagymát, a répákat, a zellert, a petrezselyemgyökeret és a sót.

Mikor ezek kezdtek levet engedni félrehúztam a tűzről, beletettem a száraz fűszereket. Összekevertem az egészet és tettem hozzá vizet. Mivel levesnek készült, a víz mennyisége: az edényben lévő zöldségeket két ujjnyira lepje, plusz a lencse mennyiségének háromszorosa. Ez körülbelül 6 liter víz jelen esetben.

Amikor a víz már majdnem forrt beletettem a lencsét, tetejére csokorban a tárkonyt és a kakukkfüvet. Felforrás után fedő alatt, lassú tűzön kb. 10 perc alatt megfő.

Kész leveshez kínálva:

  • 2 közepes spagettitök (kb 3 kg összesen), félbevágottan, kimagozva, sósan előpárolva (kb. 15-20 perc), héjából villával kiszedve (lásd fenti kép) tésztaként,
  • metélőfokhagyma,
  • petrezselyem,
  • zellerzöld,
  • friss thai bazsalikom,
  • céklalevél,
  • csípős zöldpaprika.
A leveleket apróra vágtam, külön-külön kerültek tálkákba, a csípős zöldpaprika nagyon vékonyan volt külön tálkán felkarikázva. Ezekből mindenki annyit tett a saját tányérjába, amennyit gondolt.

A spagettitökből készült levestészta kiváló alternatíva, kellemes íz és látvány gluténérzékenyek és cukorbetegek számára egyaránt.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel