Betöltés...
2014. október 28., kedd

Skip

Skipelésnek hívják Európaszerte azt amikor valaki lopás nélkül ingyen jut valamihez. Ez lehet nagyjából bármi. Étel, ruha, műszaki cikk például.

Errefelé most kezdenek ennek hagyományai kialakulni. A használható, tiszta ruhákat nem dobjuk ki, nem tesszük be a látszólag segélyakciós - valójában eladásra kerülő - ruhakonténerbe. Hanem becsomagoljuk, szatyorba tesszük, azt ott helyezzük el, ahol megtalálja akinek szüksége van rá. Aki ilyet talál és jó neki örül, ha nem jó, otthagyja.

Ez a mai ételünk sokféle alapanyagból állt össze. Eredetileg egy vöröslencse (itt találsz infót a vöröslencséről, meg más alapanyagokról) alapú főzelékre gondoltam.

A vöröslencsét használom a főzelékekhez rántás helyett. Kellemesen sűrít, kiváló az íze, nem puffaszt fel senkit. Élettanilag messzemenőkig jobb, mint egy lisztes rántás. Meg is vettem a vöröslencsét, de elképzelésem nem volt, mi lesz a folytatás.

Mentem tovább a szokásos piaci körben, mikor megkérdi András, elfogadok-e néhány cukkinit. Egyikbe beleharapott a kecske, a másik kettő görbe, a negyediknek fura alakja van, azokat úgyse veszi meg senki. Nem tudom, te hogy vagy vele, de se sütve, se rántva, se főzve nem látszik a cukkinin, hogy eredetileg görbe volt ... így nagy nehezen elfogadtam. vettem nála mindjárt kardozni való méretű póréhagymákat, meg egy szép, méretes pasztinákot.

Megyek még tovább, ott meg rám kérdez Ilonka, adhat-e egy kis spenótot? Maradt úgy fél kiló, azzal nem ácsorogna itt. Két napig úgyse jön, mit kezdjen vele... Olyan spenótot képzelj, amilyet tavasszal se látsz, esetleg botanikus könyvben mintapéldánynak. Engedtem az erőszaknak. Vettem mindjárt némi leveszöldséget is. Elvégre szép tőle a skipelni való, de a módját is illik megadni.

Hoztam mellé Erzsitől egy csomag zsenge céklát, mert azt nyersen, főzve, sütve, mindenhogy esszük. Gondoltam ha nem jut eszembe semmi értelmes, addig is jó lesz hirtelen megenni. Úgy sikerült, volt még egy csokor thai bazsalikomja is.

Ezután megérkeztem Lajoshoz, aki rábeszélt, hozzam el a maradék csicsókáját félárban, mert nem jön már a héten, addigra meg megbarnul. Nem volt sok, csak négy kiló. Mellette álomszép, halványdrapp. Látszott, hogy friss szedés. Ez is, mint a cékla. Főzve, sütve, nyersen, tormásan pürének, lekvárba cukor helyett, ahogy sikerül.

Így hála az égnek meg a termelőknek szatyrok tele, de még lövésem sincs, mi lesz ebből.

Nade ha egyszer meglepiket oszt a nap, akkor a jót is sorozatban adja. Mire hazaértem ott gömbölyödött az asztalon két fej karfiol - zöldjével, meg két szép zsenge karalábé. Ildi küldte. Ajándék a saját kertjéből.

Szóval hátizé... Van egy csomó alapanyagom, de külön mind kevés ahhoz, hogy önálló étel legyen ennyi embernek, kivéve a csicsókát, az meg magában bármilyen finom mégse az igazi.

Végül úgy döntöttem: egy étel lesz belőlük.

Hozzávalók:

  • 4 púpozott kanál házi vaj (nem mértem, de 4-5 dekányi),
  • 1 db méteres, kb. 2 ujjnyi vastag póréhagyma, apróra vágva,
  • 1 db nagyobb petrezselyemgyökérnyi méretű pasztinák apró kockára vágva,
  • 1 csomag cékla, apró kockára vágva.
  • 6 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 1 evőkanál kömény,
  • 0,5 evőkanál szumák,
  • 6 liter víz,
  • 0,5 kg vöröslencse,
  • 1,5 kg csicsóka, kb fél centis karikákra vágva (nem kell meghámozni, csak alaposan megmosni),
  • 4 db közepes cukkini, kb. 3 centis hasábokra vágva,
  • 2 db karalábé kockára vágva,
  • 2 fej karfiol rózsákra szedve,
  • 6 db nagyobbacska kelbimbó - forrás a hűtőszekrényfiók alja (előző főzésnél valahogy megmaradtak),
  • 1 csokor bazsalikom, vágatlanul, szárastól,
  • 2 szál zellerzöld, vágatlanul, szárastól,
  • 4 szál petrezselyemzöld vágatlanul, szárastól,
  • 1 csomag cékla levelei apróra vágva,
  • 0,5 kg spenót apróra vágva.

Elkészítése:

A megolvasztott vajra együtt tettem dinsztelődni a pórét, a pasztinákot és a céklát - az összes sóval. Mikor már szépen levet eresztettek hozzákevertem a köményt és a szumákot, majd felengedtem a 6 liter előmelegített vízzel. Ebbe belekevertem a megmosott vöröslencsét. Hagytam felforrni, kb. 2 percig így főztem.

Ezután belekevertem a csicsókát, a cukkinit, a karalábét, a karfiolt és a kelbimbót. Tetejére tettem a bazsalikomot, a zellerzöldet, a petrezselyemzöldet, és a fedőt. Visszaforrás után lassú tűzön 5 percig főttek együtt, majd az egészet levettem a tűzről.

Ekkor kivettem a száras zöldfűszereket, hozzákevertem a vágott céklalevelet és a vágott spenótot, nyersen. rátettem a fedőt, majd kb. két perc múlva tálaltam.

Érdekességek:

A zöld spenót és az ilyenkor ősszel már bordó céklalevelek gyönyörű színeket kölcsönöztek az ételnek. A bordó és piros szín azért a céklalevelekből kerültek az ételbe, mert a legelején a póré + pasztinák + cékla együtt dinsztelődése során a cékla elveszíti pirosságát, sőt az étel leve sem lesz piros. Ehelyett igen érdekes aranyló színhatást kölcsönöz az étel levének.

Az ételbe egyidejűleg betett zöldségfélék a rövid főzési idő miatt különböző mértékben puhultak meg. Az egészen puhától a kellemesen ressig minden változat megvolt. Az, hogy az egyes összetevők forró vajra, illetve forrásban lévő vízbe kerültek azt eredményezte, hogy az étel együttes íze mellett az egyes falatok íze megőrizte a növény saját ízét is.

A legvégén belekerült nyers levelek révén azokban a hőre érzékeny vitaminok többsége is megmaradt, ráadásul a spenótból így főzetlenül a kalcium és a vas is képes felszívódni.

A skipelésekkel kombinált étel - vízzel, sóval, száraz fűszerekkel, maradék kelbimbóval együtt - 1.680,- forintból jött ki. Ez egész pontosan 24 félliteres adag étel lett, adagonként 70,- forintnyi alapanyagból, rövid főzési ideje miatt energiatakarékosan.

Nagyon fontos információk!

  1. Ismerd meg a piacot ahol vásárolsz.
  2. Beszélgess az eladóval amikor ráér.
  3. Ha jó az áruja, ajánld másnak is úgy, hogy ezt ő is tudja.
  4. Ha skipelni szeretnél záráshoz közeli időpontban menj, hiszen korábban még lehet el tudja adni azt amit az utolsó fél órában már nem.
  5. Skipelésre csak a termelők (ők nem járnak minden nap) áruja alkalmas, hiszen aki csak kereskedő másnap még simán eladja ami megmarad.
  6. Ha rászorulóknak is főzöl, bátran mondd meg: szeretnéd elkérni amit a maradékból szívesen odaad, mert csak így teheted meg, hogy másoknak segíts. Mindig tedd hozzá a létszámot is.
  7. Ha a családodnak főzöl, és nem szívesen kérnél, tanulj meg elfogadni baráti ajándékot cserébe az ajánlásaidért, vagy azért mert neked eszedbe jut megkérdeni: neki mire lenne szüksége, hozzál-e valamit.
  8. Remélem ezek az infók kellemes új barátságokat és egy kicsivel könnyebb életet hoznak neked is.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel