Betöltés...
2014. december 25., csütörtök

Lecsós tök - Isten meggyalulta

Fényüzér receptek - isten gyalulta tök
Ahogyan egyesek a csokit szeretik, mint a mesebeli Gombóc Artúr, nekem az egyik kedvencem a tök.

Nekem mindegy, hosszúkás, gömbölyű, nyár elején érik, vagy ilyenkor a legjobb, Szépít, fiatalít, egészséget őriz, bárki eheti. Teljesen mindegy cukkininek, dinnyének, töknek hívják. Most épp a képen látható csíkoshátú zöld kismalac került terítékre: az isten gyalulta tök.

Elkészítése végtelenül egyszerű, hiszen valójában kimagozva, héjában kell megpárolni fedő alatt, vagy lefedett tepsiben, Mikor megpuhult lehet tölteni, vagy kikotorni. Készen egészen tészta alkatú lesz, mint a spagettitök, csak annál kicsit édeskésebb ízű.

Fényüzér receptek - póréhagyma
Már erősen gondolkodtam mihez kezdjek vele, amikor észrevettem: még egy különlegesség vár: Laci bácsi friss, érett paradicsomokat hozott, amikre már felhúzta a fóliát, de még fűtetlenül, napközben nyitott sátorban értek meg.

Aztán mikor megláttam Ani kardozni való póréhagymáit a tökök sorsa eldőlt. Már csak némi paprikát és bulgurt kellett beszereznem, a többi megvolt otthon is.

Fényüzér receptek - bulgur
Persze ilyenkor mindig jön a kérdés, miért pont a bulgur? Több oka van: egyrészt finom, teljes értékű gabona, másrészt semmiféle főzést nem igényel, hiszen előgőzölt, szárított. Így pont annyit teszek mindig az ételbe, amennyi - szerintem - felesleges levet felszív. Az pont annyi, mint a beletett bulgur duplája.

Az alapok mellé még egy dolgot ki kellett találni: mitől is lesz egy lecsó eléggé tartalmas étel így a nyár elmúltával? Én az egyik nagy kedvencemre szavaztam, amit még kora ősszel spájzoltam be. Előre dinsztelt erdei gomba, ahogyan sejthetted ha már nem először olvasgatsz receptet nálam.

Fényüzér receptek - vargánya
Bizony az örök világsztár: vargánya. Húsos, zamatos, remek gomba. Kevés is jól kiegészíti, ízesíti az ételt. Még a nyáron tettem félre a fagyasztóba, előre dinsztelt változatban. (Köszönetem érte Erzsinek, aki időnként jelentős árengedményt adott a nap végén, hiszen minden nap frissen hozta az erdei gombát.) Ha éppen nincs gomba, egy ilyen ételbe a csicseriborsó is remekül illik.

Hozzávalók:

  • 2 db isten gyalulta tök, előfőzve,
  • 5 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj,
  • 2 db méteres póréhagyma, zöldjével együtt apróra vágva,
  • 2 fej fokhagyma apróra vágva,
  • eredetileg 20 dkg vargánya, szeletelve, elődinsztelve,
  • 3 db paradicsom,
  • 3 db paprika,
  • 3 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • frissen tört zöldbors (két egyforma kanállal könnyen törhető) ízlés szerint,
  • 0,5 evőkanál szumák a gyengébb gyomrúak kedvéért,
  • 5 evőkanál adalékmentes, szürke parajdi só.

Elkészítése:

A megmosott tököket félbevágtam hosszában, majd kikotortam a magházat, ezután félbevágtam keresztben is, így kevésbé hosszú szálak lesznek belőlük. Ezután betettem azokat a kuktába, ráöntöttem egy pohár vizet, lezártam a kuktát. A kapcsolódó főzési idő így összesen 15 perc, ami közben a kukta sistergésétől a lehető legkisebb lángon főtt a tök. (Azért szeretem a kuktát, mert nagyon energiatakarékos és gyors. Egyedül arra kell vigyázni vele, hogy a gőzkieresztő szelepet mindig felnyissuk a kukta kinyitása előtt, majd megvárjuk míg már nem ad hangot. Ezután nyitható az edény.)

Mikor a tök elkészült kivettem a kuktából, a levét átöntöttem egy edénybe, mert az ételhez felhasználtam.



A szőlőmag olajra feltettem a hagymát dinsztelődni az összes sóval. Mikor kezdett pici levet engedni hozzátettem a gombát és a fokhagymát. Mivel a póréhagyma nem üvegesedik dinsztelés közben, akkor kész, amikor a lé elkezd csökkenni.

Félrehúztam a tűzről, beletettem a fűszereket, a csíkokra vágott paprikát és a hámozott, összevágott paradicsomot. (Paradicsom hámozása: egy percre beteszem forrásban lévő vízbe, egészben, így egyszerűen lehúzható a héja. Nem mindenki hámozza meg, de szerintem nem kellemes az ételben pöndörödő paradicsomhéj.)

Kb. két-három percre visszatettem dinsztelődni az ételt, majd felöntöttem 2 liternyi forró vízzel. Ekkor került bele a héjából kikotort előfőzött tök, ami eddigre kényelmesen foghatóra hűlt. Amint a víz felforrt ezután levettem az ételt a tűzről, belekevertem a bulgurt, majd lefedtem.

Így az étel tálalási hőmérsékletre hűl 20 perc alatt, addigra a bulgur is megpuhul benne.

Ne feledd: a fenti mennyiségekből bő 10 liternyi étel lesz. Kevesebbhez a mennyiségek arányosan csökkentendők! Az isten gyalulta tök megfőzve, kikotorva hűtőben 3 napig is eláll, kiválóan felhasználható levesekbe, vagy bármilyen más ételhez tészta helyett.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel