Betöltés...
2014. december 28., vasárnap

Lencsefasírt zöldségkörettel

Van egy szójáték felénk: Mi a fasírt többesszáma? ... Fák sírtak.

Kivételesen nem a fák sírtak, hanem én mire elkészült a sütés. Így jár aki fejébe veszi, kipróbálja, hány fasírt lesz egy kiló lencséből némi kiegészítéssel. Lett bőven.

Viszont a húsimádókat is sikerült meglepnem, mivel egyikük se jött rá, hogy nem húsos fasírtot eszik. Hogyan tudtam elérni? Segítségül hívtam a Magyar Természetes Élelmek egyikét: az olajsajtolás utáni tökmagmaradékból készült tökmaglisztet.

A tökmag sajtolás utáni maradékáról már tavaly óta tudjuk: húsgombóc helyett is remek a levesbe. Lisztté őrölten felhasználva rendkívül kellemes húsos ízt kölcsönöz mindannak amiben felhasználod.

Fasírt hozzávalók:

  • 1 kg hagyományos barnalencse, 2,5 liter vízben só nélkül puhára főzve, leszűrve,
  • 4 fej vöröshagyma apróra vágva,
  • 1 nagy fej (vagy két kicsi) fokhagyma apróra vágva,
  • 2 evőkanál pirospaprika (az adag ízlés szerint emelhető),
  • 0,5 evőkanál őrölt kömény,
  • 0,5 evőkanál őrölt babérlevél,
  • 10 szem zöldbors frissen, kanalak között megtörve, vagy kávédarálón ledarálva,
  • 8 evőkanál tökmagliszt,
  • 6 evőkanál liszt (áztatott kenyér, vagy zsömle is lehet),
  • 6 db tojás,
  • adalékmentes parajdi só ízlés szerint (2,5 kanál volt nálunk).

Elkészítése:

Az előre megfőzött lencsét összegyúrjuk a további hozzávalókkal, majd kisütjük. A fent leírt fűszerezéstől szabadon el lehet térni, nekünk bevált.

A sütés történhet egybefasírtként tepsiben, őzgerincben (ez a két változat tölthető főtt tojással, kolbásszal, kinek hogyan szimpatikus, de töltetlenül is kiváló), vagy hagyományos fasírtalakúra gyúrva. Utóbbi sülhet szintén tepsiben sütőpapíron, zsiradékban, vagy ahogyan mi sütöttük: kerámia serpenyőben szárazon.

A fenti mennyiségek 70, azaz hetven darab fasírtot eredményeztek.

Köret hozzávalók:

  • 2 db előre párolt isten gyalulta tök,
  • 6 db közepes sárgarépa,
  • 1 db kisebb paszternák,
  • 3 db petrezselyemgyökér,
  • 1 db közepes zeller,
  • 0,5 kg csicsóka,
  • 4 kanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj,
  • 4 kanál adalékmentes parajdi só.

Elkészítése:

A zöldségeket julienre vágtam (nagyobb lyukú reszelő is kiváló a célra), majd a szőlőmag olajon sóval megdinszteltem. Amikor már kellemesen rághatóra puhultak hozzájuk kevertem a héjából kikotort főtt tököt (olyan mintha tészta lenne), majd felerősítettem a lángot az edény alatt és 1-2 percben cseppet együtt karamellizáltam a zöldségeket.

Tálalás:

A tökkel kevert zöldségeket megszórtam vágott zöldfűszerek: petrezselyemlevél, zellerlevél és majoranna keverékével, a fasírtokat a tálon köré raktam.

Csomagolt példány, még a zöldfűszerek előtt.
Ami tésztának látszik isten gyalulta tök.


Fontos információk:

Bár nem vagyunk kevesen, jó étvágyunk is akad, de ez a fasírt és zöldségmennyiség nem fogyott el egy nap alatt. Egy átlagos családnak egyszerre a lencse negyedét javaslom fasírtként elkészíteni. A maradék főtt lencse több módon is felhasználható:

Ha a lencse felét hamarabb kivesszük, kiválóan felhasználható:
  • zöldséglevesbe - akkor kell belekeverni, mikor a leves kész,
  • krumplival közös főzelékként - a zsiradékon megfuttatott fokhagyma kötelező hozzá, rántás felesleges.
Amit a fasírtnak valóval együtt nagyon puhára főztünk: csepp dinsztelt hagymával szendvicskrémmé alakítható. Nem érdemes nagyon fűszerezni, mert ha túl fűszeres, bármit teszünk rá elviszi a fűszer az ízeket.

Én reszelt répafélékkel, zellerrel, retekkel, csicsókával, céklával nagyon szeretem (a reszelés ideális megoldás az adagolás miatt). Remekül passzol hozzá a csípős paprika, a petrezselyemzöld, a snidling is. Utóbbit egész télen lehet otthon nevelni cserépben.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel