Betöltés...
2015. január 16., péntek

Milyen leves? - tippverseny

Határozottan érdekes válaszokat kaptam arra: „Milyen leves van a képen?”

A legközelebb a valósághoz Violet Ibolya Katona válasza áll szerintem.

A valóság:
Céklaleves csicseriborsóval, „zöldségtésztával”

Aki azt mondta, el se mondjam a receptet, valószínűleg ráérzett, hogy ebben bizony egy szikra hús sincs. Aki azt írta, hogy finom, annak bizony igaza van. Tibor Dancstól azért kérdeztem külön, hogy szerinte mi ez, mert pont akkor tett fel egy cikket a Google+ oldalára, amikor én a leves képét.

Mit is látsz a képen?

  • Amit többen fehérbabnak gondoltak, a csicseriborsó,
  • A húskockának látszó darabok azok a céklák, amiket szándékosan később tettem az ételbe, a változatos szín miatt,
  • Ami karalábészerűnek látszik, az az elszíntelenedett cékla,
  • A nagyon fehérnek látszó kockák csicsókából vannak,
  • Ami olyan, mintha petrezselyemgyökér lenne az pasztinák,
  • A vékony zöldségcsíkok julienre (gyufaszálra) vágott zöldségek.

Összetevők:

  • 1 kg csicseriborsó, hatszoros vízben (6 liter), só nélkül puhára főzve,
  • 1 db lusta asszony hagymája (kb. 30 dkg), kockára vágva,
  • 2 kg cékla* kockára vágva,
  • 0,2 kg pasztinák kisebb kockára vágva,
  • 0,5 kg csicsóka kockára vágva,
  • 1,5 kg színesrépa, ami megszokott sárgarépával helyettesíthető, julienre vágva**,
  • 8 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj,
  • 8 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 0,5 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 0,5 evőkanál szumák,
  • 0,5 evőkanál zöldbors + 0,5 evőkanál fekete hagymamag + 1 csokor szárított kakukkfű levele, együtt frissen őrölve,
  • 1 evőkanál őrölt kömény,
  • 0,5 evőkanál őrölt babérlevél.

Elkészítése:

Az olajon elkezdtem dinsztelni a hagymát az összes sóval. Mikor elkezdett üvegesedni hozzátettem a céklát és a pasztinákot. Folyamatos keverés közben megvártam míg levet eresztettek, majd a lé kezdett elfőni. Ekkor félrehúztam a tűzről, hozzátettem a fűszereket, megkevertem, majd felöntöttem a csicseriborsó főzőlevével. Visszatettem a tűzre, forrás után 10 percig főttek fedő alatt.

Ezután beletettem a csicsókát és a főtt csicseriborsót. Lefedtem a kuktát, felforrással együtt kb. 6-7 perc főzés következett. Ekkor leengedtem a gőzt és azonnal belekevertem a julien zöldségeket. Mire ehetőre hűlt a zöldségek is eléggé megpuhultak.

A végeredmény: 15 liternyi étel, úgyhogy a családnak érdemes átgondolni a mennyiségeket. Csicseriborsóból nyugodtan megfőzhető a kilónyi, mert a levesbe nem kellő fasírtnak, szendvicskrémnek elhasználható, a többlet lével vega kocsonyát is lehet főzni.



* Cékla: sokan idegenkednek tőle, azt mondják földízű. Ezt elkerülendő olyan céklát kell választani, aminek a héja vékony, szemmel láthatóan feszes, körömmel megsérthető. Az ilyen cékla édes, zamatos, mint egy gyümölcs.

** Julienre, vagy gyufaszálra vágás: a nagyon tehetségesek késsel is megcsinálják gyorsan. Az nem én vagyok. Én egy olyan eszközt használok erre, ami többfunkciós, hámoz is, szeletel is, julient is vág, meg dekorál. Az ételhez remekül megfelel egy nagyobb lyukú reszelő használata is.


A trükkök:

Ha a céklát pasztinákkal és hagymával dinsztelem meg a cékla elszíntelenedik, a leve olyan lesz, mintha igen jóféle pirospaprikából került volna bele nagyobb mennyiség. Miért kell a céklát színteleníteni? Mert az emberek többsége csak a megszokott dolgokat hajlandó elfogadni. Ha nem piros, akkor csak egy zöldség.

Ha a hagyma és a zöldségek nem a vízbe kerülnek rögtön, hanem előre vannak dinsztelve, minden egyes zöldség kockában külön is benne marad az íze.

Akár főzőlét, akár vizet használok egy étel főzéséhez, mindig forrásban lévő vízzel öntöm le. Célja ugyanaz, mint az előre dinsztelésé: az ízek több lépésben érzéklődnek.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel