Betöltés...
2015. január 21., szerda

Zöldséges, fűszeres karfiolok

Az egész ott kezdődött, hogy elém került egy cikk ételízesítőkről, meg zacskós levesekről. Addig olvasgattam, míg rájöttem: ki kell próbáljam a dolgot.

Közben beszélgettünk egy barátommal, aki sokat van úton, fut, hegyet mászik, meg ilyenek.

Elgondolkodtam azon, hogyan tudnak magukkal ételt vinni. Mert ugye a zacskós levesek nem számítanak az egészség és a gasztronómia netovábbjának. Végül úgy döntöttem, hogy kipróbálok néhány keveréket, hogyan sikerül, hogyan funkcionál a valóságban.

Az általam készített keverékek mindegyike porrá őrölt alapanyagból van, mert így főzés nélkül, áztatással is elkészíthető. A cél az volt, hogy minden keverékben legyen megfelelő beltartalom úgy, hogy a nyers ételekhez ragaszkodók, a lisztérzékenyek, illetve a tejérzékenyek is találjanak választékot a sorozatban. Az alap zöldségkeverék, a só és a fűszerek azonosak a sorozatban, a többi összetevő változó. A keverékek egyike szószként debütált a jelenlegi karfiolos ételben.

Összetétel százalékos arányban:

Zöldségkeverék: 43,00%
- Cékla
- Pasztinák
- Petrezselyemgyökér
- Póréhagyma
- Pritamin paprika
- Sárgarépa
- Vöröshagyma
- Zeller
Csicseriborsóliszt: 33,00%
Sajtok: 17,00%
- Provolone - fűszeres ízű, érett, nem illatos sajt
- Füstölt Cheddar
Fűszerek: 2,00%
- Kakukkfű
- Kardamon
- Kurkuma
- Petrezselyemlevél

- Szecsuáni bors

- Szumák
- Zellerlevél
- Zöldbors
- Zsálya
Parajdi bányasó (minősítetten alkalmas bio ételhez): 5,00%
Ezt egyszeres vízzel összekevertem, majd további kétszeres forrásban lévő vízbe tettem. Keverés mellett főtt kb. 10 percig, majd hozzákevertem egy pohárnyi házi tejfölt. 20 dkg alapanyagból bő két liternyi szósz lett.

Míg elpepecseltem a szósszal, megfőztem héjában 3 kg krumplit, kuktában. Egy kanál só és fél liter víz került rá. A főzési időket épp újraértelmezem a kuktánál, akkor kezdem az időt mérni, amikor felteszem az edényt a tűzre. A közepes szemű krumpli 20 perc alatt lett kész, ez forrástól számított 8 perc. (Ezekért imádom a kuktát, víz és energiatakarékos eszköz.)

A karfiolokat (4 fej) a legvégére hagytam, mert pillanatok kellenek csak nekik. Kétféle karfiolt sikerült beszereznem: az egyik a hagyományos karfiol, a másik a pagoda karfiol, ami szép színével és látványos formájával szépen díszíti az ételt. Mindkét karfiol típust rózsákra szedtem, forrásban lévő vízre tettem, lezártam a kuktát, 3 percig főttek összesen..

Amikor minden kész volt a tepsit kikentem csepp vajjal, rátettem a krumplit, majd a karfiol rózsákat. Meglocsoltam a szósszal, tetejére is került kevés vaj, majd irány az előmelegített sütő pár percre, míg a teteje kissé megkaramellizálódik.

Ez az étel sütés nélkül is kiválóan fogyasztható, ilyenkor a még forró karfiol tetejére érdemes kis vajat tenni, hogy ráolvadjon.



Többen kérdezték mostanában, miért írok olyat, hogy az adott étel sütve és sütés nélkül is fogyasztható, időnként meg kihagyható, illetve erre-arra cserélhető összetevőket.

Ennek legalább két oka van:

  1. Vannak olyan alapanyagok, amik nem mindenhol szerezhetők be. Sajnos a termelők jelentős része nem követi a hagyományokat, egy csomó növényt nem is ismernek már a fiatalabbak. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne mag, vagy bármi más ami a termeléshez kell, de ma sajnos nekünk vevőknek kell a kínálati oldal érdeklődését felpiszkálni. Cserébe viszont előbb-utóbb tényleg lesz piaci választék.

  2. Az alapanyag, energia és víztakarékos ételkészítés szintén jelentős szerepet kell kapjon az életünkben. Ennek egyik módja, hogy egy ember egyszerre többnek főz - a szerep és a helyszín változtatható. Lehet családon belül, barátokkal, szomszédokkal összefogva főzni például a hétvégékre. Hol az egyik lakásban, hol a másikban, mindig az főz aki otthon van. A bevásárlás, előkészítés, mosogatás, takarítás közös feladat is lehet.

    Így jó beszélgetéssel, közös programmal összekötve több napi étel is elkészülhet egy nap alatt. Jelentősen kímélve a pénztárcákat, valóban csökkentve a rezsit és mellette megvalósulhat az egészen szabad hétvége és a nyugodt esték ideje - amikor csak elő kell vegyük, meg kell melegítsük a vacsorát például.
Jutott eszembe erről: sokan beszélnek ma összefogásról, együttműködésről. Próbáld ki ezt a módszert amit a második pontban leírtam. Ha sikerül, másképp fogsz gondolkodni erről is.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel