Betöltés...
2015. január 5., hétfő

Újévi nassolás

Annyit hallok folyton arról, hogy az emberek nem bírják a lisztet, tele vagyunk cukorbetegekkel, nem eszünk egészségesen, hogy úgy döntöttem, új értelmet adok a mákostészta fogalmának. Ahol az édes ízt is a cukormentes összetevőkből csalogatom ki.

Tészta helyett a választás a spagettitökre esett, lévén, hogy látványnak egészen tésztára hajaz, egyébként meg a tök és mák kombinációja a hétköznapokban is ismert a tökös-mákos rétes okán.

Nem volt egyszerű a tök beszerzése, mivel a két ünnep között a termelő nem jött ki a piacra. Végül megfejtettem, kivel lakik egy faluban, aki másnap viszont jött, így eljutott hozzám a kívánt alapanyag.

Tekintettel arra, hogy az édesítéshez lekvárt is fel akartam használni megintcsak leszűkült a kör: meggy, málna, barack, alma és hecsedli passzol a mákhoz így, ezek közül egyedül a hecsedliből sikerült cukormenteset találni (mondjuk a málnalekvárnak ilyenkor már csak emléke van, hisz hamar fogy). Igazi, szabadtűzön, üstben főtt változatot. Az utolsó két üveggel.

Összetétel:

  • 1 db spagettitök, félbevágva, kimagozva, hámozatlanul,
  • 1 mokkáskanálnyi adalékmentes parajdi só,
  • 10-15 dkg darált mák, tetszés szerint,
  • kb. 2 dl lekvár.

Az elkészítés módja:

A spagettitököt betettem a kuktába, megsóztam a mokkáskanálnyi sóval, majd leöntöttem 0,5 liter vízzel. Lezártam a kuktát, feltettem nagylángon. Beállítottam 15 perccel későbbi ébresztést. Mikor a kukta elkezdett sisteregni levettem a lángot alatta a lehető legkisebbre. Az óra jelzésekor levettem a kuktát a tűzről, hagytam kicsit hűlni (kb. 10 perc, a benne lévő étel ez alatt is tovább puhul), majd felnyitottam a gőzszelepet. Amikor már nem sistergett a szelep kinyitottam a kuktát.
Bocs, hogy ennyit írok a kukta használatáról, de többen jelezték, hogy félnek ettől az eszköztől, nem ismerik a kezelését. Mivel eddig azt tapasztaltam, hogy rendkívül jól használható eszköz, a főzési idők lerövidülnek (például a csicseriborsó áztatás nélkül, felforrással együtt készen van egy órán belül), ezáltal gazdaságosabb is bármilyen fazéknál, lábasnál.
A megfőtt spagettitököt kikapartam a héjából, az így létrejött tésztaszerű tököt elterítettem egy sütőpapírral bélelt tepsi alján. Ezután megszórtam a darált mákkal, aránylag egyenletesen meglocsoltam a lekvárral, majd 10 percre betettem az előmelegített sütőbe. Ha a sütő forró, amikor bekerül a tepsi el is zárható a további fűtése. A tíz perc alatt a tök is, a lekvár is enyhén megkaramellizálódik, kiválóan édes ízű lesz mindkettő.

A fenti mennyiségekből 10-12 adagnyi lesz.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel