Betöltés...
2015. január 7., szerda

Sárgaborsó leves? főzelék? krém?

Van néhány étel, aminek nemigen tudok ellenállni. Ezek egyike a sárgaborsó. Egyetlen ételkészítéssel is igen sokoldalú tud lenni.

Egyetlen oka van annak, hogy ritkán készítem: lassan készül el, ha meg közben felhabzik a jövő hetet is beteríti. Úgyhogy lassacskán teljesen át fogok állni a sárgaborsó liszt használatára.

Mielőtt nekiálltam ennek a leírásnak szokásomhoz híven megnéztem: van-e valami különleges tulajdonsága a kiválasztott kedvencnek?

  • Első meglepetésem az volt, mikor kiderült, egyesek szerint a sárgaborsó megsárgult zöldborsó. Tévedés, mert a sárgaborsó a szárazborsók egyik változata.

  • A második meglepetés akkor ért mikor kiderült, milyen élettani hatásai vannak. Jótékony a vérnyomásra, a vesére, a cukorbetegek számára, rosttartalmával karbantartja az emésztőrendszert, sokoldalú vitaminforrás, rendkívül gazdag ásványi anyagokban és húspótló mértékű a fehérjetartalma.

  • Puffasztó hatása is csak addig van, míg a méregtelenítéssel nem végez.
A ráadás az volt, hogy ehhez a finom alapanyaghoz sikerült színesrépából (a mai sárgarépa ősi változatai, a szín fehér, krémszínű, halványsárga, narancssárga és lila) készült, julienre (gyufaszál vastagságú szálak, amihez kapható eszköz is, megoldható késsel is, de reszelő is megteszi) vágott csodát beszereznem (nem nekem kellett a répák tisztításával, aprításával időt tölteni, ráadásul piaczárás előtt, hetente egyszer árusító termelőtől annyiért vettem, mint másutt a tisztítatlan zöldség lett volna).

Összetétel:

  • 2 kg sárgaborsó, négyszeres vízben, só nélkül péppé főzve*,
  • 2 kg julienre vágott répa,
  • 0,5 kg reszelt csicsóka,
  • 1 közepes méretű zeller reszelve,
  • 2 fej lusta asszony vöröshagymája (= 4 fej közepes méretű vöröshagyma, csak így kevesebbet kell pucolni) apróra vágva,
  • 2 nagy fej fokhagyma apróra vágva (tisztításkor nem ragad ha megroppantod a kés lapjával),
  • 8 evőkanál hidegen sajtolt szőlőmag olaj,
  • 8 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 1 evőkanál őrölt babérlevél,
  • 0,5 evőkanál frissen őrölt zöldbors,
  • 0,5 evőkanál frissen őrölt fekete hagymamag (áldásmag),
  • 1 evőkanál szumák,
  • 1 evőkanál pirospaprika - színélénkítésnek, a zöldségek közé reszelt kicsi fej cékla is megfelel a célnak.

Elkészítése:

* Ha nem sárgaborsó lisztből készül az étel még kuktában is elfővöget egy jó órát akkor is, ha előtte be volt áztatva. Kukta esetében először fel kell forralni, leszedni a habját, jól megkeverni, csak ez után lehet az eszközt lezárni, mert másképp még a plafonon is sárgaborsó hab lesz. A főzéshez sok víz kell és semennyi só.

Ha sárgaborsó lisztből készül az étel, nem kell előfőzni. Olyankor a zöldségek vízzel felengedése után kell betenni a lisztet, 5-7 percig együtt főzni az ételt és kész. Energiatakarékossági mutatókat is figyelembe véve a liszt viszonylagosan magasabb ára bőven megtérül.

Egy másik edényben szőlőmag olajra feltettem dinsztelődni a hagymát és a fokhagymát, az összes sóval. Mikor már a hagyma üveges lett rátettem a zöldségfélék háromnegyedét.

Mikor a zöldségeken már nyomot hagyott a dinsztelés félrehúztam a tűzről, belekevertem a fűszereket, majd az egészet felöntöttem a sárgaborsó levével (a borsópép leül az edény aljára amiben főtt).

Amikor a víz a zöldségeken felforrt belekevertem a főtt sárgaborsó további részét, majd megvártam míg az egész újra felforr.

Ez volt az a pont amikor az ételt hagytam kicsit pihenni, majd háromfelé szedtem:

  • Az első részbe került a legtöbb lé, ezt még egy liter vízzel kiegészítettem, felforraltam és beletettem a maradék egynegyednyi zöldséget, csak épp egy percre, majd hozzátettem egy evőkanálnyi füstölt parajdi sót. - Ez lett aznap a sárgaborsó leves, kellemesen lágy és ress zöldségekkel, kicsit füstölt ízzel, remekül harmonizált hozzá a tányéron belekerülő csípős paprika.

  • A második részt kevesebb lével félretettem másnapra, amikor kiegészült kevés olajon futtatott fokhagymával, kiváló főzelék lett belőle. Feltétnek tojás, fasírt (akár szintén sárgaborsóból), fűszeres ízű reszelt sajt egyaránt remek, de fejérjetartalma miatt magában is komplett étel.

    Ugyanebben az állapotában hús mellé köretnek is kiváló, mikor meglepően jól harmonizál nyers savanyú káposztával, vagy csemege uborkával is.

  • A harmadik rész - amibe a legkevesebb lé jutott - kiegészült két maréknyi frissen, szárazon, pici füstölt parajdi sóval pirított, majd megőrölt napraforgómaggal. Ez a harmadik napra összeérik teljesen, egészen sűrű krém lesz addigra. A hét további részében szendvicskrémként szolgál. Frissen őrölt zöldborssal, őrölt köménnyel, kardamonnal és egyéb fűszerekkel tetszés szerint ízesíthető, de ezeket érdemes nem bekeverni, hanem a szendvicsekre rátenni, így változatosabb ízeket alakíthatunk ki.

    Finom hozzá a reszelt zöldség, saláta, csalamádé, savanyúkáposzta a feketeretek, a vékonyra szeletelt nyers csicsóka, a téli retkek, kevés rámorzsolt csípős paprika, de még a hirtelen pirított, vágott dióval szórás is. Kinek - kinek kedve és ízlése szerint.
Egy tavalyi, a szárazborsó zöld változatából készült főzelék, zöldségfeltéttel (cékla, répa, zeller julienre vágva, petrezselyemlevéllel) - ötletadó kedvcsinálónak:



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel