Betöltés...
2015. július 6., hétfő

Karalábéfőzelék - másképp

A karalábé a káposztafélék családjába tartozó zöldségnövény. Magas B₁-, B₂-, B₆-, és C-vitamin tartalma miatt ajánlatos nyers fogyasztása is. Tartalmaz még kalciumot, káliumot, magnéziumot, vasat, valamint meszet és foszfort is.

Szerintem ezek alapján még nem feltétlenül szeretjük meg, de sokféleképpen készíthető és nagyon finom. Egy dologra kell figyelni: ne legyen fás. Ez a gyökér felőli végén  kitapintható, így a fásság elkerülhető.

Én a karalábéval ugyanúgy vagyok mint a karfiollal, a céklával, az újhagymával: a levele is jó. A nyári főtt ételekbe ezeket a leveleket csak a legvégén teszem be összevágva, így nem főtt, csak forrázott. Külön is felhasználhatók salátába nyersen, önálló levesként főve.

Szokásom szerint a karalábénak előbb külön ok kellett. Ez a külön ok most az idei első friss majoranna volt. Úgy gondoltam sűrítésnek jöhet egy kis krumpli, ha tavalyi kerül az mégjobb. Fehérjének meg csicseriborsó. Így is lett. A krumplival olyan szerencsém volt, én vettem észre egyedül, hogy tavalyi krumpli van Mikinél a piacon. Ezért, meg a megvett ötkilónyi mennyiségért jelentős árengedményt kaptam.

Hozzávalók:

  • 1 kg csicseriborsó ötszörös vízben, só nélkül főzve - ha forrásban lévő vízbe teszed nem habzik fel. Mikor kész külön választom a borsót a főzőlétől, mert az étel ebben a főzőlében készül tovább.
  • Hámozatlanul, levelestől 3 kg karalábé = 5 nagyobb fej. Apróra kockázom a karalábét, a levelét vékony csíkokra vágom.
  • 3 kg öregkrumpli apróra kockázva.
  • 3 csomag újhagyma zöldje összevágva - a hagymáját nyersen esszük, vagy el se hozom, hiszen rengetegen levágatják és otthagyják a zöldet.
  • 7 evőkanál adalékmentes parajdi só.
  • 2 csokor friss majoranna, száráról leszedett levelekkel.

Elkészítése:

A csicseriborsó a hozzávalóknál leírtak szerint készül. A borsó csak a legvégén kerül bele az ételbe. A hozzávalók apróra kockázásának oka: minél kevesebb ideig érje hőhatás azokat az elkészüléshez.

A hagymazöld nagyját kevés olajon megdinszteltem a sóval, majd felengedtem a csicseriborsó levével. Mikor felforrt a lé beletettem a krumplit, a felkockázott karalábét és az egyik csokor majorannát. Lezártam a kuktát, 5 percig főtt, majd kinyitottam, belekevertem a csicseriborsót és csak lefedve, újraforrástól számított 2 percig összeforraltam.

Még télen se szoktam rántást, lisztes habarást használni, főleg ha az ételbe szétfővő krumpli kerül.

Hagytam kicsit hűlni, de még meleg volt mikor belekevertem a vágott karalábélevelet, a maradék hagymazöldet és a második csokor majorannát.

Fogyasztása:

Mindenki kedve szerint, de én lehűtve ettem, azt se melegítettem ami másnapra maradt. Tálaláskor csipetnyi kaporral kevert joghurt, vagy kefir csak fokozza a kellemes érzést.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel