Betöltés...
2015. július 6., hétfő

Vajbab tarkán

Nyár, hőség = leves! Vajbab, répák, céklák, petrezselyem, zöld hagymalevelek, metélőfokhagyma, színek. Só, természetes összetett cukor, vitamin és ízbomba.

A céklából és a répából irány a színek világa! A céklák:

A fehér csíkos olyan a készben, mintha húsos szalonna lenne. A sárga színe kicsit a sárgadinnyéére hajaz, íze édesebb, gyümölcsösebb, mint a többi cékláé. A levélnyeleken is látszik, milyen színű céklából van. A levélnyeleket fel szoktam vágni karikára, a hagymazölddel együtt dinsztelem.

Az ujjnyi répák vékony karikáinak tarkasága is jobb kedvre derít bárkit.

Hozzá a petrezselyemgyökér nagyon szép kontraszt.

Az ételhez azért használtam több petrezselyemgyökeret úgy, hogy zeller nem került az ételbe, mert jobban kijönnek így az édes és savanykás ízek. Üdítő, vidámító étel volt a célom, amire sok szempontból szükségünk van manapság.

A babok közül vajbab az egyik kedvencem, általában kevéssé szálkás mint lapos alakú társai. Egy-két hét múlva mikor már megérkezik a zöld külsejű ceruzabab és a méteres babok megint lesz egy színes ok a keverésre.

Hozzávalók:

  • 2 csokor színes répa (kb. 16 db), a répazöld negyedével.
  • 2 csomag sárga és csíkosfehér cékla, zöldestől.
  • 2 csokor petrezselyemgyökér (kb. 10 db, nagyon kicsi), zöldestől.
  • 2 kg vajbab.
  • 1 kg újkrumpli (elhagyható, de volt).
  • 1 szál ánizsos tárkony.
  • 2 csokor metélő fokhagyma.
  • 3 csomag újhagyma zöldje.
  • Csipetnyi zöldbors és fekete hagymamag felesben, frissen darálva.
  • 1 púpozott evőkanál szumák.
  • 1 teáskanál őrölt kömény.
  • 6 evőkanál adalékmentes parajdi só.
  • 4 evőkanál olaj.
  • 0,5 liter házi tejföl (joghurt is jó, aludttej is).

Elkészítése:

Az olajra feltettem az újhagyma zöldet és a zöldbabot kicsit dinsztelődni az apró kockára vágott céklákkal, a céklalevelek szárával és a sóval együtt. Mikor már kicsit puhultak - 5-6 perc, közben időnként megkevertem - hozzákevertem a szárazfűszereket, majd felengedtem 6 liter előre forralt vízzel. Mikor a víz újra forrt beletettem az apró kockára vágott hámozatlan, csak alaposan mosott krumplit, a vékony karikára vágott répaféléket és a zöldek egy részét csokorba kötve: az egyik csomag petrezselymet, a répazöldet és a tárkonyt.

Ettől kezdve még öt percig főtt a leves. Ekkortól már nem főzöm. A csokorba kötött zöldeket kivettem. (Ugyan mindig megfogadom, hogy kicsit megvágva visszateszem, de mindig elfogy mire sikerülne.) Belekevertem a vágott céklaleveleket. Mikor már látszott, hogy a zöldek megpuhulnak a melegtől, belekevertem a tejfölt, a maradék petrezselymet apróra vágva és a metélő fokhagymát apróra vágva.

Ez a leves szintén hűtve az igazi. A belefőtt szumák kellemesen savanykás ízt ad neki, a sót is azért vettem egy kanálnyival kevesebbre, mert a szumák kicsit sós ízű is.

Ez a leves hűtőben tárolva 4-5 napig fogyasztható. Ha több lével készül leve üdítőital helyett iható, ami a folyadékban lévő só és növényi cukortartalomnak, természetes ásványoknak köszönhetően igazi szomjoltó.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel