Betöltés...
2015. július 6., hétfő

Köleses tökös cukkinilecsó is

A nyár eleje rendkívül kedvezett a tökféléknek. Finom, zsenge tökök, cukkinik értek be tömegestől. Közben végre eljutottunk oda is, hogy a paprika és a paradicsom is vehető kilóra, így meglett az első lecsó.

A köles csak mellé készült, kenyér helyett. Elkészítése egyszerű: tíz deka kölesenként 4 dl víz. A vizet előre felforralom, kevés olajat, vagy vajat teszek a vízbe, majd belekeverem a kölest. A főzési idő kásához 15, pudingsűrűséghez 20-25 perc. Mikor kész megsózom. A só mennyisége kilónyi köleshez egy evőkanál.

A lecsó hozzávalói:

  • 3 csomag újhagyma zöld szára, felkarikázva,
  • 1 fej fokhagyma apróra vágva,
  • 1 kg paprika felkarikázva,
  • 0,5 kg paradicsom cikkekre vágva,
  • 4,5 kg zsenge tök és cukkini vegyesen, felkockázva,
  • 6 evőkanál adalékmentes parajdi bányasó,
  • 3 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 0,5 evőkanál szumák (elhagyható, én a gyenge gyomrúak kedvéért szoktam),
  • 1 teáskanál frissen őrölt zöldbors és fekete hagymamag vegyesen.

Elkészítése:

A hagymát kevés olajon megdinszteltem, hozzákevertem a fokhagymát, a felkarikázott paprikát és a sót. Mikor kevés levet eresztett félrehúztam a tűzről, belekevertem a szárazfűszereket és a paradicsomot. Ahogy kezdett forrni hozzákevertem a cukkini és tök keveréket, majd lezártam a kuktát. Az étel 10 percig főtt saját levében, hozzáadott víz nélkül (a kukta óriási előnye).

Mi készült még?


A cukkinik között találtam a piacon gömbölyűeket. A gömbölyű cukkini sokkal levesesebb, mint a hosszúkás, így turmixolva nyári italnak víz nélkül is kiváló.

A cukkini, mint minden tökféle, sejtregeneráló, fiatalító hatású. Külsőleg, belsőleg is jót tesz a bőrnek. Égésre, vágásra használva napok alatt helyreállítja a bőrt. Kiválóan használható napégésre is.

Az alábbi - eredetileg italnak készült - turmixokból a bazsalikomos és a mentás változat kifejezetten gyorsan, hámlás nélkül csökkenti a nap okozta bőrpírt, fájdalmat, különösen hatásos tejföllel keverve.

Ennek ellenére a napégés kockázatát célszerű csökkenteni, így napozni csak a reggel 9 óra előtti időszakban ajánlatos, akkor se fél óránál többet. A nap további részében levélárnyékban érdemes tartózkodni lebarnulásig. Akkortól már a leégés kockázata csökken, de a napszúrástól a barnaság nem véd.

A cukkini italból három változat készült, a különbség a fűszerezés. Mindhárom esetében a felkockázott cukkini kevés sóval volt az alap. A fűszerezések:

  1. Petrezselyemlevél, zellerlevél, kapor kombinációja, melyek a vesét támogatják a nagy hőségben.

  2. Citrombazsalikom, mely kellemesen frissít, javítja az emésztést, jót tesz a légzésnek és az idegrendszernek is.

  3. Fodormenta, kifejezetten a hűsítő hatása miatt. Segíti az emésztést és a légzést, ami kifejezetten jót tesz a levegőtlen hőségben.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel