Betöltés...
2015. november 15., vasárnap

Zöldséges karfiolkrém leves

Életemben először sikerült elérnem, hogy olyan karfiolt tudtam venni, amilyenek a háttérben vannak. Azaz levelestől. Igaz, külön meg kellett rendeljem így termelőtől, de megérte.

Látom, most épp nézel rám erősen, hogy mit akarok én a levelétől, hiszen azt ki szokták dobni. Ehető. Íze a karfiol és a kelkáposzta közötti. Azért szokták kidobni, mert könnyen megfonnyad, az emberek többsége nem termelőtől vásárol, így kevesen veszik frissen.

Valójában másképp terveztem ezt az ételt. A terv úgy nézett ki, hogy lesz egy zöldségleves amibe a karfiol zöldje is bekerül. A karfiol maga tojással felvert tejföllel lesz leöntve, kicsi juhtúróval és reszelt sajttal megsütve, natúr, tepsiben sült krumplival lesz a következő fogás.

Amihez a karfiolt elő szoktam picit főzni, hogy gyorsabban legyen kész. Dehát ember tervez, a karfiol meg kitalálja mi legyen belőle...

Hozzávalók:

  • 2 nagyobbacska póréhagyma vékony karikára vágva,
  • 1 fej fokhagyma apróra vágva, vagy fokhagymanyomón átnyomva,
  • 2 csomag sárgarépa negyedholdra vágva,
  • 2 szál petrezselyemgyökér + 1 közepes pasztinák felkockázva,
  • a petrezselymek zöldje apróra felvágva,
  • 2 db (egyenként kb. 1,5 kg) karfiol zöldje csíkokra vágva, feje egyben hagyva,
  • 7 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 6 evőkanál adalékmentes parajdi bányasó,
  • 1 evőkanál őrölt kömény,
  • 1 csapott evőkanál szumák.

Elkészítése:

A póréhagymát és a zöldségeket feltettem dinsztelődni az olajjal és az összes sóval. Mikor már látszott rajtuk a meleg hozzákevertem a fűszereket, majd felöntöttem 6 liter előre forrósított vízzel. Újraforrástól számítva 10 percig főztem lassú tűzön, fedő alatt. Ekkor tettem az egészhez a fokhagymát meg a karfiolleveleket.

Az eredeti terv szerint itt került volna bele 2-2 percre a két fej karfiol, hogy az ízes, enyhén fűszeres lében előpuhuljon kicsit. Betettem az elsőt. Lefedtem. Két perc múlva a karfiol sehol. Újratervezés. Betettem a másodikat is. Az is eltűnt.

Most mit lehet tenni? Akkor karfiolkrém. Főztem hozzá egy negyed kilónyi száraztésztát, belekevertem a levesbe, hozzákevertem a fél liternyi tejföl felét, majd az előre felvágott petrezselyemzöldet.

A második fogás lett:

Hozzávalók:

  • 0,5 kg juhtúró,
  • 0,25 l tejföl,
  • 1 csapott evőkanál őrölt pirospaprika,
  • 1 kisebb fej hagyma apróra vágva,
  • 1 teáskanál őrölt kömény,
  • 15-20 dkg reszelt sajt (fontos, hogy ízes és süthető legyen, füstölt sajt is jó, többféle sajt maradéka is tökéletes),
  • só ízlés szerint,
  • fejenként 2 db nagyobb krumpli, megmosva, hosszában félbevágva, hámozatlanul.

Elkészítése:

A juhtúrót a tejföllel, a pirospaprikával, a hagymával és a köménnyel krémesre összekevertem.

A krumplikat tepsibe raktam, alatta kevés vízzel. Alufóliával lefedve, előre forrósított sütőben fél órát sült saját gőzében, közepes lángon. Mikor már majdnem tökéletesen puha lett levettem a fóliát, felerősítettem a hőt maximumra, hogy minden víz elpárologjon alóla és elkezdjen pirulni.

Amikor már kezdett pirulni a krumpli, kivettem a tepsit, minden krumplira tettem a bekevert túrós krémből, megszórtam a tetejét reszelt sajttal, visszatettem a sütőbe. (Mivel a sütő ilyenkor már nagyon forró, nyugodtan visszatehető az étel a kikapcsolt sütőbe.) Ahogy látszik, hogy a sajt kezd pirulni (kb. 5 perc) az étel kész.



Ez a krumpli egyébként önálló ételként is megállja a helyét, krém és sajt nélkül, különféle feltétekkel és kiegészítőkkel, például:
  • kevés vaj,
  • vékony szelet nyers szalonna,
  • salátafélék,
  • fokhagymás spenót (nem főzelék, csak zsiradékon csöppet megfuttatott fokhagyma, amin megfonnyasztjuk a spenótot),
  • sóskaszósz,
  • hagymásan dinsztelt céklalevél,
  • nyers póréhagyma, vagy vöröshagyma karikák,
  • sült hagyma,
  • sült paprika,
  • meg ami épp eszünkbe jut, épp van otthon, maradt tegnapról, stb...
Gluténérzékenyeknek kenyér helyett is ideális. Fogyasztható hidegen, melegen, ahogy épp jólesik. Újra is melegíthető. Megsült héja is fogyasztható.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel