Betöltés...
2015. november 15., vasárnap

Zöldséges kocsonya

Itt a receptek között általában teljesen húsmentes ételeket találsz. Ennek az az egyik oka, hogy húsos ételt bárki tud főzni, de változatos, húsevők szerint is finom húsmentes ételt ritkán lehet találni. Pláne olyat, ami házias, és gazdaságos a lehetőségekhez mérten.

Ez az étel húst nem tartalmaz, de a leve húsból készül, igazi kocsonyalé, amihez maradékokat adtam.

Hogyan is van ez a kocsonyalé?

Van két olyan barátunk, akiknek gondot okoz állataik etetése tápokkal, konzervekkel. Egyiküknek kutyája és macskái, másikuknak macskái vannak.

Bevállaltam, hogy minden héten egyszer megfőzök nekik 10 db pulyka farhátat, amit ők keverhetnek gabonafélével, zöldséggel, kevesebb gyári táppal, ahogyan épp sikerül. A 10 farhátból csont nélkül kb. 7-8 kg bőrös, zsíros, húsos alapanyag lesz ehhez.

A farhátakat kuktában főzöm, az első 5 darabhoz fél liter vizet és egy evőkanál sót használva. A második 5 darab már az eddig lefőtt lében készül, szintén egy evőkanál só kerül még rá. A megfőtt farhátakról leszedem a húst és a bőrt, az állatok csak ezt kapják. Valójában ez a bőrös, cupákos hús olyan, amiből főzés után akár fasírtot, akár pörköltet is lehet készíteni.

Itt két maradék van:

Ezeket másnapra tudom különválasztani, mikor már mindkettő megdermedt. Ilyenkor a fazékban körbevágom az aljáig ami benne van, ráteszek egy tálcát, fejreállítom. A megdermedt kocsonyalét leemelem a zsírról.
  1. kb. 2 liternyi pulykazsír. A zsírt ilyenkor gyorsan beteszem egy edénybe és átsütöm, hogy a víz kimenjen belőle, főzéshez, sütéshez kiváló bárkinek, aki nem olajat használ.
  2. kb. 3 liternyi kocsonyalé, aminek a tetejéről és az aljáról éles késsel levágom vékonyan azt a réteget, ahol a húsos csontból keletkező morzsalék van. Ez után kristálytiszta a lé.
A 3 liternyi kocsonyaléből a zöldségeket is hozzászámítva 7 adag kocsonya lesz. Tekintettel a nálunk lévő létszámra, két hetente szoktam valami ilyet főzni, az első héten a kocsonyalét lefagyasztom. A továbbiakban leírt hozzávalók a dupla adagra vonatkoznak.

Ehhez adtam több módon megmaradtakat:

A maradékok egyike volt egy répányi méretű pasztinák, ami ha nem is volt ilyen arcos, mint a fenti képen látható, de szép nagydarabra sikerült eredetileg. Akkorát meg csak akkor használok el, ha nem krumplipüré, hanem pasztinákpüré készül.

Szintén maradék volt egy kisebb lábosnyi felkockázott petrezselyemgyökér és színes répák keverékével, amit soknak ítéltem a levesbe. került még hozzá két szem aprócska téli karalábé. Utóbbiak azért, mert két olyan önálló ételnek kevés, ebben meg pont elfér.

Végre sikerült olyan képre lelnem, amin látszik milyen színűek ezek a répák belül. Így sokkal jobban érzékeltethetem, milyen szép színes az eredmény.

Ha nincs maradék, egy közepes petrezselyemgyökér, egy nagyobbról levágott darab pasztinák, 4-6 db közepes méretű répa elég. Karalábé mehet ha van, de elhagyható, egy kicsi zeller is jó lehet.

Nem itthon került maradék sorba 15 dkg spenót, hanem a termelőnél. Ami szintén kevés önálló ételnek, de a kocsonyában ideális résztvevő. Felcsíkozva és fokhagymával kiegészítve persze.

Elkészítése:

Felforraltam a kocsonyalét, beletettem a répákat, karalábét, pasztinákot, petrezselyemgyökeret. Lefedtem a kuktát 8 percre. Takaréklángon készült.

Ekkor levettem a tűzről, belekevertem egy csokor apróra vágott petrezselyemzöldet, egy csokor apróra vágott zellerzöldet, a 15 dkg csíkokra vágott spenótot és 1 kisebb fej fokhagymát apróra törve.

Gyenge gyomrúakra is gondolva került bele egy teáskanálnyi szumák, hogy senkit ne bántson a fokhagyma. A zöldek belekeverése után már nem főztem tovább az ételt, így a zöldek beltartalma jobban megmarad.

Forró ételhez is használható svéd tálakba adagoltam ki. Egyszerű, mert mind egyforma, fedő is van hozzá, könnyű eltenni míg hűl, olcsó beszerezni.

Míg a kocsonya hűl, egy kis cifrázás következett. Vettem 10 deka hántolt napraforgómagot és 5 deka hántolt tökmagot. Ezeket együtt egy kislábosban szárazon, só nélkül, lassú tűzön pirítottam meg, majd a kicsit meghűlt kocsonyára szórtam.

Így került szobahőmérsékletűen végül a hűtőbe, ahol pár óra alatt elérte végleges állagát. Ebből egy fél literes adag egy felnőttnek egyszeri étkezésre elég.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel