Betöltés...
2015. november 9., hétfő

Sütőtökös leves rozmaringgal

A tök az átlagos konyhákban az egyik legritkábban megforduló étel alapanyag. Eszik nyáron főzeléknek, esetleg rántva, télen a sütőtököt sütve, aztán vége. A tökfőzeléket szimplán nem szeretik.

Pedig sokféle tök van, mindnek más az íze. Mind segíti a regenerálódást, a fiatalon, és egészségben maradást. Segíti a természetes testsúly kialakulását, megőrzését. Mindegy, hogy cukkininek, töknek, dinnyének, uborkának hívják épp.

A mostani leves alapját olyan bő három kilónyi kockára vágott sütőtök adta. Háromféle tököt vettem hozzá: zöldhéjú parázstököt, kényeskedős úritököt és hosszú kanadai tököt.

Miért pont így választottam? El voltak vágva, kimagozva, a piac már zárt, aki kínálta meg napokkal később jött újra. Rá nem száradt, nekem is megérte.

Hogyan jutott eszembe a rozmaring? Mikor a zöldfűszereket válogattam össze a tárkonyhoz hozzáfogtam egy szál rozmaringot is. Megszagoltam mikor kézbe került, úgy döntöttem, a sütőtökhöz kiváló lesz, csak kicsit másképp készül majd, mint ahogy gondoltam.

A másik alap összetevő a vöröslencse lett. Részint a színe okán, részint azért, mert könnyedén lesz belőle krémes állagú leves, vagy főzelék alap - rántás helyett - részint kiváló fehérjeforrás.

Mindezek mellett kompenzálja a sütőtök édességét, amire szükség lesz a további hozzávalók miatt.

Ötlet: ha vöröslencsét és sütőtököt krémesre főzöl, dinsztelsz hozzá kevés apróra vágott hagymát, majd beleteszel sót, kiváló szendvicskrém lesz napokig. Kombinálható sajttal, húsfélével. Ugyanez ehető desszertként, ha a hagymát kicsit megkaramellizálod (édesít), a tetejére szeletelt alma / körte / szőlő / dió / mandula, vagy bármi hasonló kerül a végén.

Hozzávalók:

  • 3 szál csemege póréhagyma, vagy újhagymára hasonlító csemegehagyma, vagy édeskés sonkahagyma, vékony karikára vágva,
  • 3,5 kg kockára vágott sütőtök,
  • 1 kg vöröslencse,
  • 1 szál közepes méretű pasztinák,
  • 2 szál közepes petrezselyemgyökér,
  • 1 db nagyobbacska zellergumó,
  • 2 csomag sárgarépa, vagy színesrépa,
  • 0,5 kg nagyon apró csicsóka, olyan vágatlanul falatnyiak,
  • 1 szál rozmaring,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 8 evőkanál adalékmentes parajdi bányasó.

Elkészítése:

Az olajra feltettem dinsztelődni a póréhagymát az összes sóval, majd felöntöttem fél liter vízzel. Megvártam míg felforr, beletettem a sütőtököt és a rozmaringot, majd lezártam a kuktát és hagytam kb. 20 percig párolódni.

Fontos! Mikor a kukta sisteregni kezd, vissza kell venni a lángot a lehető legkisebbre alatta!

Ezután kiengedtem a kukta gőzét, kinyitottam az edényt. Kivettem a rozmaringot, beleöntöttem 5 liternyi előre forrósított vizet. Megvártam míg felforr, belekevertem a vöröslencsét.

Visszazártam a kuktát és további 15 percig főztem a kettőt együtt. Ezután ismét gőzleengedés, kuktanyitás, majd bekerült a többi hozzávaló:

  • a pasztinák és a zeller kockára vágva,
  • a sárgarépából a vékonyabbak karikára vágva, a vastagabbak félholdra vágva, mind egy kicsit vastagabbra hagyva a vágásnál,
  • a petrezselyemgyökér negyedholdra vágva,
  • a csicsóka alaposan megmosva, hámozatlanul egészben hagyva. (Most, hogy így eszembe jutott: a csicsókát sose szoktuk meghámozni, csak alaposan megmosni.)

Ez után lezártam a kuktát, majd az egészet azonnal kislángon kezdve 12 percig főztem.

Az eredmény: a répa és a zeller megpuhult, a pasztinák és a petrezselyemgyökér roppanósan ress maradt, a csicsóka ráharapáskor roppan, majd lágyan kifolyik belőle az édes bele, mint bonbonból a töltelék.

Tálaláskor

az étel tetejére frissen vágott petrezselyem és zellerlevelet szórtam. Kiváló hozzá télen a szárazon, sótlanul pirított tökmag.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel