Betöltés...
2016. augusztus 10., szerda

Spenótos padlizsán

Egy étel ami tele van meglepetésekkel. Amikor meg kell főznöd amid van, úgyhogy félre a receptes könyveket (sose használtam egyet se), elő a kreativitással.


Ez az étel is szándékos vásárlással kezdődött. Aztán jöttek azok, amiknek nem bírtam ellenállni, majd jöttek azok, amiket ajándékba kaptam. Persze azonos lejárati határidővel...

Padlizsánok

A szokásos lila tojásforma a maga kellemes almaillatával kihagyhatatlan. A hosszúkás sütve is, főzve is nagyon puha, főzve sűrítésre jó. Meghámozva, dinsztelve bármilyen főzelékbe milliószor jobb a padlizsán mint a rántás.

Az apró sárga - narancs - zöld csíkos padlizsánok gyönyörű dekorációként kínálták magukat.

Ez volt a pillanat, amikor a képen látható padlizsánok szándékosan velem tartottak a piacról. Ekkor még nem tudtam, hogy baráti ajándékként érkezik még négy fehér és két lila csíkos fehér padlizsán...

Paradicsomok

Frissek, érettek, némelyik repedt, mert vékonyhéjúak. A szebbek jók szendvicsbe, az ételben meg nem látszik milyen volt héjastól. Ha egyszer megkóstolsz egy ilyet, megértesz.

A San Marzanók húsosak, éppúgy mint a nagy narancs és vörös cirmosak. A szabálytalan alakú nagyok levesesek, igazi befőző paradicsomok.

A zöld cirmosak, a sárgák, az apró pirosak szépen díszítik az ételt, ha későn, vagy a tálaláskor kerülnek bele.

Amúgy nálam a paradicsom „befőzés”: a befőző paradicsom, meg a San Marzano kerül üvegbe télire. Meghámozom, nyersen ledarálom, bazsalikomot és fokhagymát vágok bele. Hozzákeverek a szokásos adalékmentes sóból. Ezt a keveréket betöltöm kiforrázott üvegekbe. Tetejére öntök fél centi olajat, aztán megy a polcra. Csak felnyitás után kell hűtőszekrénybe tenni (ha marad). Így egész évben van nyáron érett friss paradicsomom.

Olyan öt kilónyi jött velem. Fele direkt, másik fele meg a „Vidd már el! Nekem van otthon ha kell.” módon. Ez az, aminek nem lehet ellenállni.

Spenót

A legtöbb ismerősöm azt állítja, hogy nem szereti. Ugyanők azt állítják bármilyen jól elkészített spenótos ételről, hogy ilyen finomat még nem ettek, Mi volt ez? - jön a kérdés.

Én szeretem főzve, sütve, nyersen, ahogy éppen eszembe jut. Hagymával és sóskával dinsztelve tojásrántottába is kiváló.

Padlizsánnal és paradicsommal még nem próbáltam eddig, de ha kaptam egy kilónyi bébi spenótot, meg kell csinálni, mert vagy megromlik, vagy megszárad. Egyik se jó megoldás.

Óriás levelű fodros bazsalikom

Most egy általam eddig ismeretlen változatra találtam. Hatalmas fodros leveleit akár meg is lehet tölteni kedvünk szerint egy kellemes paradicsomsaláta mellé.

Íze enyhén ánizsos, friss. Egy csokornyi egy kisebb bokor méretű belőle. Ami biztos: jól harmonizál a spenót ízéhez. Legközelebb kipróbálom salátának is együtt. Persze paradicsommal együtt.

Üdítőitalnak: pár levelét összevágva, ánizzsal, vagy mentával együtt este szobahőmérsékletű vízbe kell beáztatni, akár rögtön betehető a hűtőszekrénybe. Reggel át kell szűrni másik üvegbe. míg el nem fogy kiváló üdítő ital.

Ezeken kívül alig kellett más az ételbe.

Hozzávalók:

  • 4-5 csomag újhagyma zöldje karikára vágva,
  • 2 fej fokhagyma, gerezdjei vékony csíkokra vágva,
  • 5 kg padlizsán, héjastól felkockázva,
  • 7 db apró, csíkos padlizsán cikkekre vágva,
  • 1,5 kg paradicsom, meghámozva, szabálytalanul összevágva,
  • 0,5 kg kicsi paradicsom meghámozva, karikára vágva,
  • 1 kg bébi spenót vékony csíkokra vágva,
  • 1 csokor óriás levelű fodros bazsalikom vékony csíkokra vágva,
  • 8 evőkanál adalékmentes só,
  • 9 evőkanál sütő-főző olívaolaj (azért több, mert a padlizsán nagyon felveszi),
  • 4 l víz.

Elkészítése:

A hagyma zöldet, a kockára vágott padlizsánokat, a fokhagymát és az összes sót feltettem együtt, közepes lángon. Időnként megkevertem. Amikor kezdett összeesni hozzákevertem a szabálytalanul vágott paradicsomokat. Lezártam az edényt és hagytam összefőni kb. 20 percig.

Ezután levettem a fedőt, rátettem az ételre a cikkekre vágott apró padlizsánokat, majd felengedtem négy liter előre forralt vízzel. Visszazártam az edényt. További 10 percig főztem.

Miután az edényt kinyitottam leszedtem az apró padlizsán cikkeket, majd hozzákevertem a még forró ételhez a bazsalikom és a spenót keverékét. Ezután már egyáltalán nem főztem az ételt. Tálalás előtt hagytam kicsit fedő alatt hűlni.

Tálalás:

A tányérokra szedett leveseket a megpárolódott apró padlizsán cikkekkel és a karikára vágott nyers paradicsomkarikákkal díszítettem.

Valójában a leves erős túlzás. A padlizsán nagyon visszaszívja a levet magába. Ha a legvégén a zöldek bekeverése előtt pépesítettem volna a paradicsomos padlizsánt egy botmixerrel, még kellett volna hozzá vizet adni, hogy leves állagú legyen.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel