Betöltés...
2016. november 12., szombat

Gombás zöldbabpörkölt

Az idei év utolsó többféle babból álló zöldbab kínálatát sikerült még elérnem a piacon. Nem volt egyszerű, mert összesen egy napig tartott.

Másnap reggel szóltak, hogy van tuskógomba és szegfűgomba. Akkor még reménykedtünk eső utáni pár nap fagymentes napsütésben a következő gombáig, de ez nem így lett.

Gombából még a nyárról megvolt egy fél kilónyi rókagomba lefagyasztva. (Mindig teszek el télire erdei gombát, mert szükség van a D vitamin pótlásra a borús időkben. A termesztett gombának nincs D vitamin tartalma.) Az ételhez ezt és a tuskógomba egy részét használtam fel.

Hozzávalók:

  • 1 kg tuskógomba és rókagomba vegyesen,
  • 4 kg vegyes zöldbab (vajbab, juliskabab, ceruzabab) kb 3 cm darabokra vágva,
  • 0,5 kg bulgur (barnarizzsel, hajdinával, vagy tönköllyel helyettesíthető),
  • 3 nagy fej hagyma (kb. 75 dkg együtt) vékonyra szeletelve,
  • 3 fej fokhagyma csíkokra vágva,
  • 7 evőkanál só: 3 evőkanál natúr és 4 evőkanál füstölt adalékmentes parajdi bányasó,
  • 5 evőkanál őrölt pirospaprika,
  • frissen őrölt zöldbors, babér és fekete hagymamag keverék ízlés szerint (én kb. felesben tettem a borsot és a hagymamagot, 5 levél babérral kiegészítve, 1 evőkanálnyit tettem bele),
  • 1 evőkanál szumák,
  • 1 evőkanál őrölt kömény,
  • kb. 1 dl sütő-főző olívaolaj (hűvös időben és télen mindig több olajat használok, mert fűteni kell a szervezetet),
  • víz szükség szerint - a gabonafélék bármelyike miatt 1 liter vízzel több kell.

Elkészítése:

Tuskógomba, forrás: Indafotó
A gombát feltettem a natúr sóval (ha csak natúr sót használok, ilyenkor az összeset bele szoktam keverni), a hagymával és a fokhagymával dinsztelődni.

Mikor már jócskán levet eresztett hozzákevertem a zöldbabot. Rendszeres keverés közben hagytam kb. 15 percig párolódni.

Ekkor félrehúztam a tűzről, hozzákevertem a fűszereket és a füstölt sót, majd felöntöttem annyi előre forrósított vízzel, hogy ellepje, plusz egy liter a fél kiló gabonához. Mikor felforrt hozzákevertem a gabonát, majd lezártam a kuktát. Közepes lángon főtt 20 percig. Ezután tálalható.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel