Betöltés...
2016. november 19., szombat

Gerslis, zöldséges karfiol

Ez az étel végül háromféle étkezési szokásnak megfelelően került tálalásra. A húsevők számára sült máj volt a kiegészítés.

A képen látható változat teljesen vegan. Készen külön kiegészítettük laktovegetáriánus változatúra, míg receptátalakító társblogunk csapata a húsevők számára készített kiegészítést.

A képen a zöldségek közül ami lila, vagy világossárga, vagy rózsaszínes pont ugyanúgy répa, mint aminek hagyományos sárgarépa színe van. Ezek a színek nem érvényesülnek igazán, mivel az étel alapja egy leveses árpakása, amibe szépen belesüllyednek az összetevők.

Ellentétben az elképzeléssel ezek az összetevők nem színezik el az ételt, hanem színt adnak önmagukkal. Azokról a zöldségekről van szó, amiket a Színek Kertje kínál minden héten a piacunkon.

Sőt nemcsak répa, petrezselyemgyökér, paszternák és zeller került az ételbe, hanem egy elég szokatlan cékla fajta is. Ez fehér alapon inkább rózsaszínes mint vörös csíkos. Az átlagos céklánál kicsit édesebb ízű.

A céklát és a paszternákot különösen azért szeretem az ételekben, mert minden ételbe képesek plusz ízes rágnivalót csempészni, így jelen ételben a pépes árpakása, az elomló karfiol mellett különböző keménységűek a zöldségek. Ahány zöldség mind más keménység és mindben ott van bezárva a saját íze. Ez a külön-külön is érvényesülő íz abból fakad, hogy a zöldségek mindig elődinsztelve kerülnek az ételbe.

Hozzávalók

  • 1 kg hántolt árpa (gersli),
  • 2 nagy fej karfiol zöldjével együtt,
  • 1 közepes cékla (kb. 0,5 kg) felkockázva,
  • 1 kg paszternák negyedholdra vágva,
  • 2 csokor színes répa kisebb hasábokra vágva,
  • 5 db petrezselyemgyökér karikára vágva,
  • 1 fej zeller kockára vágva,
  • 1 csomag csemege hagyma, zöld részével együtt karikára vágva (bő fél kiló hagymának felel meg),
  • 2 fej fokhagyma,
  • 2 púpozott evőkanál őrölt kömény,
  • 1 evőkanál szumák,
  • 0,5 evőkanál kardamom,
  • 10-15 dkg frissen pörkölt, majd megőrölt héj nélküli tökmag,
  • 1 csokor citromos kakukkfű,
  • 8 evőkanál adalékmentes Parajdi Bányasó,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • víz szükség szerint.

Elkészítése

A gerslit hatszoros vízben só nélkül puhára főztem. Főzési ideje: forrástól számított 25 perc, utána fedő alatt állt míg újra sorra került.

A hagymát, fokhagymát, paszternákot és céklát együtt feltettem dinsztelődni az olajra az összes sóval. Rendszeres keverés mellett párolódott addig, míg kevés levet eresztett, majd kezdett kicsit összeesni.

Ekkor kevertem hozzá a karfiol kivételével a többi zöldséget, majd további kevergetés mellett hagytam tovább párolódni míg a répák is kezdtek puhulni, összébb esni. Hozzájuk kevertem a száraz fűszereket, a gerslit levével együtt, majd mikor kezdett forrni a karfiolt is. Az egészet kiegészítettem annyi felforrósított vízzel, hogy épp egy magasságba érjen az étellel. Tetejére tettem a citromos kakukkfüvet, lezártam a kuktát.

Mivel az ételt a karfiol kevéssé hűtötte vissza hamar kezdett sisteregni a kukta. Ekkortól takaréklángon főztem még 10 percig. Ettől a karfiol még nem esik szét, de már nem roppanós, a répák már majdnem egész puhák, a paszternákot és a céklát még rágni kell.

Tálalása

Vegan változatban szimplán kiszedtem a tányérra. A lakto vegetáriánus változathoz házi tejfölt kínáltam. Húsevők süthetnek hozzá húst, vagy májat, vagy mindkettőt.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel