Betöltés...
2015. május 26., kedd

Felturbolyázva

A legutóbbi étel estében több növény egyszerre tört rám. Van ez így késő tavasszal, mikor már minden beindul.

Első volt közülük a turbolya. Remekbe szabott ánizsos, petrezselymes ízét még süteményben is jól el tudom képzelni, mindegy, hogy sós, vagy édes a süti. Ritkán jutottam hozzá eddig, így nagyon megörültem neki.

Ezt követte, hogy találtam olyan termelőt, aki árpát is termel. Nagyon szép, tisztaszemű árpája van. (A pattogatni való kukoricájával is kokettálok.)

A következő kellemes meglepi volt, hogy szereztem néhány nagyon zsenge, nagyon korai tököt. Örömteli esemény számomra, mert az utolsó téli tököt április elején szereztem, az meg régen volt.

Tudom, hogy sokan nem kedvelik a tököt, a valamikor rosszul főzött tökfőzelékek miatt, én szeretem. Azzal a kitétellel, hogy recepteskönyv alapján készült tökfőzeléket, illetve vendéglőben kínált tökfőzeléket semmi körülmények közt nem eszem meg. (Hozzáteszem más főzeléket se, amit cukroznak, meg eceteznek. Van a növénynek íze, minek tönkretenni?)

Ezen a ponton érkezett a hír: megjött az idei első szegfűgomba. Itt már sejtettem, hogy tökös gombapörkölt lesz a vége, kicsit ressre hagyott tökkel, árpakása alapon.

Mindjárt nekiláttam salátát keresni hozzá. Vettem fejessalátát. Szeretem, de kissé ízetlennek tartom, így folytattam a keresgélést.

Nem tettem hiába, mert válogatott tépősaláta típusokkal sikerült összefutnom. Volt köztük keserű, csípős, édes, így pont tökéletes kombinációt sikerült összehozni:

A salátákat alapos mosás után kényelmes falatokra téptem. Még petrezselymet, zellerlevelet, hagymaszárat és turbolyát vágtam egészen apróra a keverékhez. Összekevertem az étel elkészítése előtt, párszor megkevertem még, hagytam a megvágott levelekből az ízeket összeérni.

A következő az árpaköret elkészítése volt. A szokásos elkészítési módokkal ellentétben nem áztatom az árpát és kuktában készítem:

  1. Feltettem hatszor annyi vizet (mértékegység a bögre), amennyi árpát főztem. Ebbe egy kiló árpához öt deka vaj, vagy annak megfelelő mennyiségű olaj kell.
  2. Mikor a víz forrt beletettem az árpát, megkevertem. Lezártam a kuktát, majd sistergéskor kislángra váltottam. 25 percig főtt. Ekkor sóztam meg.
Egy kevés lé maradt rajta, amit ha lefedve hagyom magába szív. Érdemes tudni: az így készült árpa négyszeres mennyiségű lesz. Ha marad belőle és melegíteni kell érdemes inkább kicsit levesesre hígítani - ha köret melegítés után leszűrni - akkor nem lesz ragacsos.

Meg is érkeztünk a pörkölthöz. Nem egészen lett olyan mint amilyenre terveztem. Közbeszólt a feledékenység.

Elfelejtettem fokhagymát venni. Szerencsére tettem el medvehagymát póréval, sósan, olajosan még a tavasz elején.

Alapnak újhagyma zöld szárát vágtam karikára, azt dinszteltem meg a pórés medvehagymával és a megmosott, egész szegfűgombával.

Száraz fűszerként kevés őrölt kurkuma, frissen őrölt zöldbors és fekete hagymamag, szumák és két kanálnyi őrölt pirospaprika került bele. A szükséges sómennyiségbe a pórés medvehagyma mennyiségét nem számoltam bele, mert azon volt só eredetileg is. Az alapba kerülő fűszerekre szoktuk mondani: ízlés szerinti mennyiséget használjunk. Ne feledjük: hozzátenni még mindig lehet.

A száraz fűszerek hozzáadása után felengedtem az egészet kevés vízzel, felforraltam, majd hozzáadtam a meghámozott, felkockázott tököket (kb. 3,5 kg). Bevallom ilyen zsenge tököt nem szoktam hámozni, de most okkal kényes gyomrú barátunk is velünk tartott, nem akartam kockáztatni számára. (Ehhez összesen 20 dekányi szegfűgombát használtam el, ami így is megadta az étel ízét.)

Ekkor tettem bele még két szál tárkonyt és kevés kaprot. Mindkettőt vágatlanul, hogy amint kész az étel ki lehessen belőle venni. A forrásban lévő pörkölttel lezártam a kuktát, kislángra vettem, 6 percig főtt. Ekkor lesz a tök egyszerre főtt is, ress is.

Tálaláskor az árpakására a salátát tettem, majd arra szedtem a pörköltet.



Volt maradék. Az árpát és a pörkölt maradékát összekevertem, úgy tettem el. Melegítéskor kb. kétszer annyi vizet használtam mint máskor. Maradékok, szándékosan több napra főzött ételek esetében nem mindegy, milyen a kinti hőmérséklet és hogyan történik az étel lehűtése.

Én a több edényben, fedő helyett inkább tányérral letakarva, a lakás leghűvösebb pontján történő hűtést látom a leggyorsabbnak. Hűtőszekrénybe csak szobahőmérsékletű ételt teszek. Húslevest, gombás ételt érdemes minél hamarabb elfogyasztani.

Nagy nyári melegben mindenképp érdemes követni a makrobiotikus elvet: minél apróbbra vágott alapanyagokkal érdemes dolgozni, semmit nem puhára főzni. A pár perces hőhatással készült ételek hamar lehűlnek, kevéssé romlékonyak.



Turbolya: Gyomorerősítő és vértisztító hatású. Teája vese-, hólyag-, légző- és emésztőszervi megbetegedések ellen használatos. Zsenge hajtásai salátaként fogyaszthatók. Az összetört növényt véraláfutások, zúzódás eloszlatására, a sebre kell kötözni.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel