Betöltés...
2015. június 2., kedd

Csupa újból

Én nem tudom ti hogy vagytok vele, de mikor egy sor ilyen harsogóan zöld idei fejeskáposzta rámvigyorog a piacon, nem bírok ellenállni.

Már a látványtól éreztem a számban az étel ízét, amilyen zöldfűszerekkel, aprószemű újkrumplival, köményesen, tejfölösen lesz.

Három nap alatt össze is jöttek a hozzávalók. Csütörtökön megvettem a káposztákat Etától, meg a tejfölt Marikától. Sajnos Dóránál a spenótot kihagytam, mondván lesz holnap is. Nem lett. Majd legközelebb.

Pénteken az új parázskrumplit Lajostól, ezek kb. hüvelykujjperc méretűek voltak. A kaprot Andrástól, tőle kaptam mellé egy szatyornyi zöldhagyma szárat. Vettem még nála két cukkinit, mondván finom lesz a tejfeles káposztához grillezve. Vettem újfokhagymát, abból is sikerült külön szárat beújítani.



Kedves vásárlótársaim! Ez úton is szeretném megköszönni, hogy az étel alapanyagokból jelentős ehető részt vagytok szívesek otthagyni. Hagymából, fokhagymából, karfiolból és még sorolhatnám. A kecskerágta tökökről már nem is beszélek

Ha csak egy nap, csak egy piacon minden árustól elkérném ezeket a - szerintetek - értéktelen részeket, egy hétig lenne miből főzzek egy rakás embernek. Persze közben sorra hallgatom: „Olyan szegény vagyok, hogy szendvicseken élek!” - na arra sokaknak nem telne akik most látszólag ínyenc koszton élnek.



Szombaton tetőztek az ínyencségek. Vani szólt, hogy menjek át a nagycsarnokba, nagyija kint van erdei gombákkal. Van már róka is, vargánya is. Mire odaértem, már csak pár darab vargánya volt, azt el is hoztam.

Jöttem vissza az itteni piacra, mert ami még kellett az nincs a csarnokban. Érdemes volt. Került még egy cukkini, nem szép ez, odaadom olcsóbban kijelentéssel Anitól az év első 20 dekányi vajbabja mellé.

Sikerült vennem Erzsiéknél egy szép csokor sárkányfüvet, egy másikat borsmentából, hozzájuk még friss petrezselymet, meg fokhagymafüvet. Az már csak hab a tortára, hogy itt még akadt vadrukkola, tépősaláták (köztük keserű, édes, csípős, színes), és emberfejnyi lollo rossok. Ilyesmik mindig jól jönnek a reggelihez. Keverhetjük, belemarkolhatunk, tehetünk rá fokhagymafüvet, vagy snidlinget is. Még salátalé se kell hozzá. Igazából szendvics se.

Nem sírtam mikor néhány lolloról azt állította Erzsi, hogy a középső levelek széle kicsit elszíneződött, ezért - ha elviszem - adja. Jelzem nem találtam ehetetlennek a szerinte hibás részt.

Ezekből egész hétre van zöld akkor is, ha épp nem jutok ki a piacra. (Nemigen van ilyen, de ilyenkor a fóliás és a szabadföldi termés határán bizony kincs az ilyesmi.)

Még kerítettem ezek után egy fél szatyornyi petrezselyemzöldről levágott aprógyökeret. Rágcsálni is jó magában, levesbe is, meg az: „Elviszed? Nem veszi meg senki, sajnálom kidobni.” felszólításnak nem lehet ellenállni. Mire jó ugye ha az ember őszintén képes örülni, ha görbe a zöldség, ha kihoznak egy kevés kövér porcsint, tyúkhúrt, meg ilyeneket akik a magukét hozzák.

Előkészítés:

Az összes zöldhagyma szárat vékony karikára vágtam, olajon üvegesre dinszteltem. Félidőben hozzátettem négy fokhagyma apróra vágott fejrészét, karikára vágott szárával, meg hat másik fokhagyma karikára vágott szárával együtt.

Mivel szatyornyi volt a hagyma, bőven benne a fokhagyma, az egészet szétszedtem öt egyforma, egy kb. másfélszeres részre. Az öt egyforma bezacskózva ment a mélyhűtőbe. Kényelmes lesz csak előkapni főzéskor. A hatodik adagot arányosan kétfelé választottam a káposztás ételhez és a cukkinis gombához.

Három fej káposztát laskára vágtam. mellé három kiló új parázskrumplit megmostam. A gombafejeket cikkekre, a cukkiniket apró kockára vágtam. Egy csomag petrezselymet, egy csomag kaprot, fél csomag sárkányfüvet, fél csomag borsmentát megmostam, majd szárastól összekötöttem. Egy csomag kaprot külön apróra vágtam.

A káposzták készítése:

A nagyobbik adag dinsztelt hagymakeverékhez tettem egy kanál szumákot, hat evőkanál adalékmentes parajdi sót, két evőkanál őrölt köményt, megkevertem, majd ráöntöttem négy liter előre forralt vizet.

Ebbe belekevertem a laskára vágott káposztát és a megmosott, hámozatlan aprókrumplikat. Tetejére három babérlevelet, meg a fél bokornyi összekötött zöldet, így lezártam a kuktát.

Tizenkét perc alatt készült el ettől számítva. A kész, még forró ételből kivettem a zöldfűszereket, belekevertem egy liter tejfölt, meg az egy csomagnyi vágott kaprot. Az ételből kivett zöldfűszereket szokás szerint megehette aki a napi soros volt erre éppen.

A feltét készítése:

A kisebbik adag dinsztelt hagymakeverékbe tettem egy kanál sót, majd a vargányát. Mikor a vargánya kezdte elfőni a levét hozzákevertem a cukkiniket, készre dinszteltem. Így került a káposzta tetejére tálaláskor.

Gondoltam arra, hogy bekeverem fasírtnak kis tojással, morzsával, de végül úgy döntöttem az kicsit nehezítené az ételt, most inkább a késő tavasz lendületét érdemes megélni. Gombafasírtot majd sütünk ősszel.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel