Betöltés...
2015. április 22., szerda

Mindenerő

A mai étel pénteken kezdődött. Épp korai pestolázban pörgök, ilyenkor kevés dolog menekül előlem őszig, ami eltehető. Mindent nyersen, nem sok sóval, olajjal, tetején külön olajjal, ami a következő szezonig kibírhatja.

A korai láz főszereplője mindig a medvehagyma, amit időnként kombinálva teszek el. A pénteki napra az utolsó póréhagyma és az első szabadföldi spenót társult be hozzá.

Másfél kiló spenót,  8 csomag medvehagyma és 2 csomag vékonyszálú póréhagyma került bele. Mikor ezeket apróra vágtam besóztam, 2 evőkanálnyi szokásos adalékmentes parajdi sóval, hozzákevertem 3 evőkanálnyi hidegen sajtolt olíva olajat (tökmag olajjal jobban szeretem, de az épp nem volt), majd állni hagytam másnapig. Akkor betöltöttem üvegekbe, kaptak a tetejükre annyi olajat még, amennyi a levegőtől elzárja a pestot, majd lezártam az üveget.

Mára már nem bírtam magammal, meg kellett kóstoljuk, mert spenótost még eddig nem tettem el. A három növény ritkán érhető el együtt.

Bár a pesto bármilyen ételre rátehető, legyen az szendvics, tészta, sültek, bármibe betehető, ami leves, főzelék, szósz, úgy döntöttem, tönkölyből lesz spenótos köret. De hát ember tervez...

Ugyanis mikor elővettem a magok és lisztek külön helyéről a tönkölyt, kiderült, hogy az egyik zacskó hüvelyesliszt (köles, fehérbab, sárgaborsó, lencse őrölve - azt, hogy a köles mit keres benne, nem tudom) kilukadt. Így változott az étel.

Feltettem főni forró vízbe egy kiló szemes tönkölyt, háromszoros vízben, (köretként kétszeres kell, mint a rizsnek) só nélkül.

Húsz perccel később hozzákevertem két zacskó hüvelyeslisztet (sárgaborsó liszttel, csicseriborsó liszttel helyettesíthető), amit úgy ötdekányi őrölt, szárított zöldséggel kevertem össze, A lisztet előzőleg hideg vízben csomómentesre kevertem, majd felengedtem előre forralt négyszeres vízmennyiséggel.

Ezt a keveréket folyamatos keverés mellett főztem készre, felforrás után lassú tűzön (öt-hat perc). Addigra a hüvelyesliszt egészen pudingszerű lett, a készrefőtten is rágnivaló tönkölyszemek gyönyörűen piroslottak benne. Ekkor félrehúztam a tűzről, hagytam picit állni, majd belekevertem a medvehagymás spenótos pestoból az egyik literes üvegnyit és további öt kanálnyi sót.

Ebből a mennyiségből 30 adagnyi lett. főként azért, mert beltartalma révén kevesebb kell belőle, mint a szokásos adag.

Tálaláskor fejenként két tojásból rántottát sütöttem rá kis olajon. Frissen vágtam rá metélő fokhagymát, csípős paprikát és retket. Jó lehet még a kapor is, ami minden spenótos, káposztás, zöldborsós étel remek kiegészítője.

Fogyasztása:

Még a legelvadultabban késő esti evők számára is koraesti fogyasztását javaslom, mert elképesztő erőt, energiát ad. Ezért ideális a reggeli szendvicsbe, még fizikai munkát végzőknek is.

Rendkívül kellemes jóllakottságérzetet ad, telítettségérzet nélkül.

Az ételből megmaradót a következő fogyasztási módokon javaslom fogyasztani:
  • sűrűsége okán hidegen szendvicsre kenhető - én felvágottat nem tennék rá, de kis reszelt sajt, egy szem vékonyra vágott retek kiváló hozzá;
  • ugyancsak hideg köretként is fogyasztható;
  • melegítéskor kevés vizet kell alátenni, ehető melegségűre felmelegíteni az épp elfogyasztandó mennyiségű ételt.
Nyers zöldségekkel (pl. reszelt répa, zeller, cékla), kevés reszelt sajttal, tejföllel, korai zöldekkel (petrezselyem, kapor, friss medvehagyma, újhagyma) remekül kiegészíthető, ízesíthető.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel