Betöltés...
2015. február 8., vasárnap

Téli egészségbomba

Bár robbanni nem fog, de minden benne van amire a téli egészségmegőrzéshez, a hideg elleni védelemhez szüksége van a szervezetnek.

A színek a napsütést, jókedvet idézik fel, az ízek az élet édességét és pikantériáját. Mindezek mellett pénztárca és időkímélő, igencsak tápláló.

Ahogy az nálam lenni szokott, most is volt egy kiindulópont, egy kék nagydobosi sütőtök formájában, melyet termelője épp előttem vágott fel. A héja vékony, a húsa szinte vörös, már a színéből is érezni, mennyire édes.

Ezért is szeretek a piacon vásárolni, mert ilyen tököt boltban nem lehet venni. Egyetlen darab 6-10 kiló között van, jócskán hívhatnék hozzá vendégeket. Két szeletet vettem, az is megvolt 3 kilónyi. Gyula - a termelője - volt olyan rendes, fel is vágta a szeleteket, könnyebben boldoguljak a főzéskor.

Az jutott eszembe, érdekes püré készülhet belőle, köretnek, ha összetársítom a nemrég vett hüvelyesliszttel. Annak kiváló fehérjetartalma van, sokoldalúak az összetevői és liszt formában nincs puffasztó hatása. Ráadásul az íze elég jellegtelen ahhoz, hogy a sütőtök jól érvényesüljön mellette.

Az is igaz, hogy ennek a lisztnek egyik összetevője közel sem hüvelyes, kicsit se gabona, hanem egy perjeféle: a köles. Ami télen - nyáron csak jó lehet.

Így már meg is volt az étel alapja, már csak néhány apróság volt hátra: minek lesz ez a körete, milyen fűszerezéssel?

Az egész ételhez szükséges fűszerek egyikére hamar választ kaptam magamtól - egy torokkaparás formájában. Az, hogy melyik ez a fűszer, maradjon egyelőre titokban.

Köret hozzávalók:

  • 3 kiló kék nagydobosi sütőtök, meghámozva, kockára vágva,
  • 1 kiló hüvelyesliszt,
  • 4 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 4 db babérlevél,
  • 4,5 liter víz.

Elkészítése:

A kockára vágott tököt kuktában, fél liter víz hozzáadásával pépesre főztem. Hűlni hagytam, majd belekevertem a hüvelyeslisztet, csomómentesre. Hozzáadtam 4 liter vizet, a 4 kanál sót, a babérlevelet és rendszeres keverés mellett készre főztem. Ez nagyjából 10 perc a forrás után. Lefedtem, hagytam pihenni, míg az étel többi része készült.

Ez volt az a pillanat, mikor vásárlási tobzódásom következményei kerültek terítékre az elkészítésben.

Répák, petrezselyemgyökér, pasztinák, zeller mind szeletelésre került. Kicsit nagyobbacska darabokra, hogy jobban tárolják majd a meleget. Az öklömnyi karfiol, rózsákra bomlott.

A karfiol zöldje is belekerült az ételbe, összevágva. A zeller és a petrezselyemgyökér friss zöldjét a nyáron leszárítottakkal helyettesítettem.

Minden egyes összetevőt végigkóstoltam közben nyersen. (Ilyenkor nem árt ha nem vagyok egyedül a konyhában, mert elég nehezen tudom abbahagyni a nyers zöldségek kóstolását. Kedvenceim a ... szóval mind. Csak az a fontos, mindig frissen szedett, illetve jól tárolt zöldség legyen.)

Feltét hozzávalók:

  • 1 nagyobb fej zeller,
  • 1 ökölnyi karfiol (ha nincs annyira kicsi, akkor a lehető legkisebb fej),
  • 1 közepes pasztinák,
  • 4 szál petrezselyemgyökér,
  • 4 közepes méretű sárgarépa,
  • 1 csokor színesrépa (kb. még 3 sárgarépányi),
  • 2 kisebb cékla (Vásárlásánál fontos, hogy a héja feszes legyen, körömmel könnyen karcolható, minél kevesebb földszínű résszel. Az ilyen cékla ropogós, édes.)
  • 5 evőkanál adalékmentes parajdi só,
  • 15 dkg vaj.

Elkészítése:

A zöldségeket a cékla kivételével hasábokra vágtam. A méretek: egy sárgarépa három darabra vágva, amiket hosszában kb. fél centi vastag csíkokra vágtam. A zeller, a pasztinák és a petrezselyemgyökér ugyanekkorákra. A karfiolt kisebb rózsákra szedtem.

A felvágott zöldségeket és a karfiol összevágott zöldjét rendszeres keverés közben a vajon sóval megdinszteltem wokban úgy, hogy kellemesen rágható állagúak legyenek. Amikor a dinsztelés során a zöldség leve kezdett elfőni rátettem a karfiol rózsákat, megszórtam a szárított petrezselyem és zellerlevelekkel, végül pár percre lefedtem az edényt.

A céklát nagyobb lyukú reszelőn lereszeltem, tálaláskor került az étel tetejére a torokkaparás, köhögés és nátha legjobb ellenszerével együtt, ami a reszelt torma.



Fogyasztásához mértékletesség javasolt, tartalmassága miatt a megszokott adag fele - harmada is elég lehet.

Ez az étel kifejezetten húsfogyasztók számára sültek mellé ajánlható, ilyenkor a wokban készült zöldségfélékre egy kevés gyömbérrel és szumákkal kevert almaecetet érdemes önteni a készítés során.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel