Betöltés...
2016. július 12., kedd

Könnyű nyári ebéd

Meleg van. Imi zöldborsót enne. Én spenótot. Ha mi ketten megegyezünk a menüben nincs gond, mert rajta kívül senki nem válogat.

Végül azt mondta, felőle csináljak olyan spenótos kaját amilyet akarok, ha van elég borsóleves, ő úgyis jóllakik.

Az első lépés a zöldborsóleves nyáriasítása lett. A nyáriasítás azt jelenti az ételeknél, hogy olyan apróra, vékonyra vágunk mindent, ami miatt a lehető legrövidebb ideig kell hőkezelni, ráadásul az étel igen gyorsan kihűl. Emellett nyáron még én is valóban levest főzök, azaz bőven van rajta lé.

A nyári levesek édesek, néha savanykásak, ilyenkor még a mentát is felhasználom a kellő hűsítéshez. Ezek az ízek elég jól elfedik a kánikulában használt kicsit több sót is, amire a meleg miatti sópótláshoz van szükségünk. Hozzáteszem, soha nem használok olyan sót, ami adalékanyagokat tartalmaz. Ha épp csomósodik, kés fokával megütögetve abbahagyja.

Nyári zöldborsóleves

Hozzávalók:

  • 1,6 kg kifejtett zöldborsó (ez eredetileg 4 kg fejtetlen borsó),
  • 6 cső zsenge kukorica, amiről késsel levágtam a szemeket,
  • 2 csomag színes répa amiket egy nagyon vékonyra szeletelő eszközzel vágtam fel nagyon vékony szeletekre (fenti kép),
  • 1 csomag petrezselyemgyökér, ugyanúgy felvágva,
  • 30 dkg rókagomba apróra vágva,
  • 1 csomag lilahagyma, zöldje karikára, hagymája szálára vágva,
  • 1 méretes csokor petrezselyemzöld (a répákról),
  • 1 csokor curryfű,
  • 1 szál perilla (az annyi, mint más fűszerből egy csokornyi).
  • 2 szál citrombazsalikom,
  • 1 csokor mandarin menta,
  • 8 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 7 evőkanál adalékmentes só,
  • 7 liter víz.

Elkészítése:

A hagymát és a gombát feltettem dinsztelődni az összes sóval. Mikor a gomba kezdte elfőni a levét felöntöttem az előre forralt vízzel. Megvártam míg a víz újra forr, beletettem a borsót, a kukoricát és a menta kivételével csokorra kötött zöldfűszereket. Ismét újraforrást vártam. Lefedtem az edényt és 10 percig hagytam főni, takaréklángon.

Ekkor hozzákevertem a vékonyra szelt répát és petrezselyemgyökeret, majd lezártam a kuktát és további 10 percig főtt, takaréklángon.

Fontos! A főzési idők kisebb mennyiség esetén rövidebbek 2-3 perccel.

Tálalása:

A nagy csokornyi főtt zöldet kivettem a levesből (és szokásomhoz hűen megettem). A mandarin menta leveleit apróra vágtam, külön kínáltam a leveshez.

Ez a leves hidegen is, melegen is egyaránt fogyasztható. A mentát pár perccel evés előtt érdemes belekeverni, hogy a gyümölcsös, hűsítő menta íz is érvényesüljön.

Spenótos tészta

Előre szólok, a spenót nálam a toplista első 5 helyezettje között van. Bármikor bármennyit hajlandó vagyok megenni belőle. Egyetlen kivétel van: a cukrozott, zsömlés (kenyeres) spenót rém.

Gondolom nem kell mondanom, hogy pont ezzel a rémmel kellett megküzdenem, hiszen Imi előtt pont ez a kép merült fel elsőre.

A másik amit mindenképp el akartam mondani a tésztaétel nyáron. A tészta valójában könnyű, gyorsan elégő szénhidrát. Nem véletlenül hívják éhes ételnek, hiszen hamar megéhezünk egy tésztaétel után. A tésztának viszont nagyon jó kiegyensúlyozó hatása is van a benne lévő gabonaféle révén.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy nyáron sokat mozgunk. Ilyenkor nagyon jót tesznek a nem finomított szénhidrátok, hiszen táplálják a zsírégetés folyamatát.

Hozzávalók:

  • 1,5 kg gyufatészta (a tészta alakja szabadon választott, de ez jól harmonizál látványban a reszelt sajthoz),
  • 70 dkg spenót, vékony csíkra vágva (Csak olyan spenótot veszek meg, aminek nem kell a szárát kivágni és a levele apró, száraz, roppanós. Ha a spenót vizesnek látszik, azonnal fel kell használni, különben elkezd rothadni),
  • 20 dkg (2 szál) perilla levele csíkokra vágva,
  • 2 fej fokhagyma gerezdjei vékony csíkokra vágva,
  • 5 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 2 evőkanál só (egyik a tésztához),
  • friss paradicsom vékonyra szeletelve, tetszés szerint,
  • reszelt sajt tetszés szerint (sajtból csak hagyományos érlelésűt veszek, laktózérzékenyek kecske, vagy juhsajtot válasszanak, abban nincs laktóz).

Elkészítése:

Tészta

A tésztát háromszoros, lobogva forró sós vízbe tettem fel főni. Amikor a víz újra forrt lefedtem az edényt és a lehető legkisebb lángon 7 percig főztem. Ezután leszűrtem.

Külföldi olvasóimnak tájékoztatásul: ha nem magam gyúrom a tésztát, Marton tésztát használok. Mindkettő úgy készül, hogy egy kiló liszt és nyolc tojás kerül összegyúrásra, kevés vízzel. Ez a tésztafajta akkor sem ragad, ha megmarad a főzöttből. Nem ázik szét főzés közben.

Spenót

A fokhagyma szeleteket betettem az olajba egy cseppet sülni. Hozzákevertem egy evőkanálnyi sót. Mikor a fokhagyma kezdett puhulni, beletettem a spenót és a perilla keverékét. Addig kevergettem, míg a zöld levelek kicsit összeestek, levet engedtek.

Mikor a tészta is és a perillás spenót is kész lett, összekevertem a kettőt.

Tálalás:

A spenótos tésztakeveréket tányérra szedtem, majd vékony paradicsom cikkekkel díszítettem. Erre szórtam rá a reszelt sajtot. A sajt hosszú érlelésű kemény sajt volt, tehéntejből. Nagyon finom alternatíva a kecske és juhtej keverékéből készült reszelt kemény sajt, vagy kevés reszelt parmezán.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel