Betöltés...
2015. június 13., szombat

Céklakocsonya

Minden héten főzök egy barátom kutyájának pulyka farhátat. 10-16 kiló között. Felteszek négyet fél liter vízzel, kis sóval főni. Mikor kész megy a lébe a következő négy, amíg van.

Kutyabarátok kedvéért mondom, hogy a húshoz a kutyának zöldséget és rizst, vagy kölest, vagy árpát főz, így a kutya gyakorlatilag nem eszik tápot. A megfőtt pulykát ki is csontozom, mert a csontja szilánkosan hasad, veszélyes lenne másképp. Viszont mikor mindez kész, hátramarad két dolog: az egyik a sűrű kocsonyalé. Ez egy napig kell hűtőben álljon, akkor lehet teljesen különválasztani a zsírjától. Ami ez után marad, sűrű kocsonya, ami kizárólag melegítéstől, olvad.

Ebbe a lébe főztem bele 5 db apró kockára vágott idei céklát úgy, hogy a lét előbb felforraltam és tettem bele két kanál sót. A főzési idő 15 perc volt. Ekkor félrehúztam az edényt, belekevertem 1 kg csíkokra vágott sóskát, de ezt már nem főztem, hiszen a forró lében pont annyira készül el, amennyire kell. Amikor a sóskás cékla elkezdett hűlni, kisebb edényekbe kiadagoltam, majd megszórtam apróra vágott vadrukkolával (borsmustár) (elhagyható). A szobahőmérsékletűre lehűlt céklakocsonyát betettem a hűtőbe, hamar megdermedt.

Míg a kocsonya hűlt főztem kölest. Ezt úgy szoktam, hogy felteszek forrni háromszoros vizet, teszek bele annyi evőkanál sót, ahány kiló kölest főzök épp, meg ugyanannyi hidegen sajtolt szőlőmag olajat, vagy vajat. Mikor a víz felforr, beleöntöm a kölest, megkeverem párszor míg újra felforr, majd fedő alatt készre főzöm. A főzési idő kb. 15 perc.

Tálalás:

A szobahőmérsékletűre hűlt kölesre szeleteltem céklakocsonyát, majd megszórtam apróra vágott petrezselyem és metélő fokhagyma keverékével.

Az étel hűtőszekrényben 3 napig is eltartható ilyen kinti hőmérséklet mellett is. Fogyasztás előtt melegítése nem ajánlott. A savanykás ízű hűvös kocsonya kellemesen üdítő a hőségben.


Jó hír kerttel nem rendelkezőknek:

Ehhez az ételhez erkélyen, vagy akár balkonládában is megterem a sóska, a rukkola, a fodros petrezselyem és a metélő fokhagyma úgy, hogy gyakran szedhetünk belőlük tavasztól őszig.

A cékla is megterem cserépben, ehhez rövid tenyészidejű, kisméretű fajtát kell választani. Ritkításkor a céklalevelek salátának, vagy spenótszerűen kb. bárminek (leves, főzelék, fasírt, szósz) felhasználhatók. Érdemes tudni, hogy egy céklamagból nem egy cékla nő, ezért bőven terem.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel