Betöltés...
2015. június 11., csütörtök

Késő tavaszi vegyeskáposztás

Az év mostani és következő szakasza a színekről, zöldfűszer hegyekről és hűsítésről szól, remélem sokáig. A hűsítés három dologból áll össze.

A legfontosabb a minél több szezonális alapanyag használata. A tavaszi nap és föld ereje gyorsan visszatáplálja életerőnket.

A második, hogy az alapanyagok minél rövidebb ideig legyenek hőkezelve, ezért a vékonyra vágás, a negyedholdra vágás, a julienre vágás, a forgácsvágás ideális őszig. A forgácsvágás a répafélékhez jó, úgy kell vágni ahogyan régen a ceruzát hegyezték. Egy ételen belül többféle vágás mutatós. Most még az első szabadföldi répák csak egyelésből jönnek ki, kisujjnyi vékonyak, vékony karikára érdemes vágni azokat.

A harmadik a hűsítő ízek alkalmazása, amire most a tárkony, a menta, a kapor, a petrezselyem is kiváló, de egy késő tavaszi ételben még van helye a savanyú káposztának is.

Ebben az ételben a fehérjealapot a csicseriborsó adta. Külön készült, hatszoros vízben főzve, só nélkül. Mikor kész lett a levét különválasztottam. Az ételhez egy kiló csicseriborsót főztem, aminek a végeredménye igen szép mennyiség, de kisebb létszám esetén is érdemes megfőzni, mert ami marad jó lehet fasírtnak, szendvicskrémnek napokig, takarékos megoldás.

A következő lépésben hagymával, fokhagymával feltettem dinsztelődni a kicsit megvágott savanyú káposztát, tettem hozzá adalékmentes parajdi sót. A sómennyiség számítása: a savanyúkáposzta nem számít, a fejeskáposzta és a zöldség nyers kilónként számítanak, a csicseriborsó duplán számít, a zöldfűszerek nem számítanak. A két fej káposzta volt 3 kg, a zöldségek 1 kg, a csicseriborsó 2 kilónak számít, az 6 evőkanál só.

Mikor már a káposztán látszott, hogy puhult rátettem a száraz fűszereket: egy evőkanál szumákot és egy púpos evőkanál őrölt köményt. Megkevertem és felöntöttem a csicseriborsó maradék levével, amihez még kb. két liternyi előre forralt vizet tettem forrón.

Felforraltam az egészet, beletettem a következőket:

  • 5 csomag vékony karikára vágott petrezselyemgyökér, kb. kisujjnyi vékonyak a tavaszi ritkításból,
  • 2 csomag vékony karikára vágott sárgarépa, ugyanúgy ritkításból származók.
  • 1 fej vörös és 1 fej fehér laskára vágott (fej négyfelé, egy negyed hosszában háromfelé, majd keresztben kb. centis csíkokra) fejeskáposzta,
  • Zöldfűszerek cérnával összekötve, hogy könnyebb legyen kivenni:
    • 1 csokor kapor,
    • a petrezselyem háromnegyede,
    • a sárgarépazöldek,
    • 3 szál ánizsos tárkony,
    • 1 csokor borsmenta
Lezártam a kuktát, takarékra tettem, 4 percre, majd külön hő nélkül még 5 percig volt lezárva a kukta.

Ezután kivettem a zöldfűszereket, kiadagoltam a csicseriborsót, majd rászedtem a már kész, gyönyörű, halvány lilásrózsaszín árnyalatú kész zöldeket.

Tálaláskor friss petrezselymet, kaprot, metélő fokhagymát, vágott retket, csípős paprika karikákat kínáltam hozzá. Ami nem fogyott el frissen, lehűlés után betettem a hűtőbe, ezt már melegítés nélkül ettük, friss zöldekkel megszórva. Hűtőszekrény nélkül is hibátlanul eláll 2-3 napig a lakás hűvösebb pontján ahol van olyan.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel