Betöltés...
2017. február 11., szombat

A tél gyümölcsei

A tél számomra mindig az az évszak, amikor szívesen készítek tűz színű ételeket. Édeseket is, hiszen télen sokkal jobban hiányzik az édes íz. Ezekhez az ételekhez cukrot nem használok. Se édesítőt, se műcukrot, de még mézet se. Ha valamihez extra édeset szeretnék, akkor pergetetlen nyers mézet teszek rá tálalás után.

Az alábbi étel látványra is egy gyümölcskompóttal vetekszik, csak annál sokkal összetettebb ízvilágú. Szerintem egy tortalapon zselatinos fedéssel is jó, de köles alapú sült változatban is. Utóbbit a recept végén leírom.

Hozzávalók:

  • 1 nagyobb fej apróra vágott hagyma,
  • 30 dkg cikkekre vágott tuskógomba,
  • 2 kg kisebb kockákra vágott cékla,
  • 2 kg negyedholdra (hosszában négy felé, majd szeletekre) vágott paszternák,
  • 2 kg kockára vágott csicsóka,
  • 2 kg előfőzés után kockára vágott nagydobosi sütőtök,
  • 2 közepes pézsmatök előfőzve,
  • 1 csokor citromos kakukkfű,
  • 7 evőkanál adalékmentes parajdi bányasó,
  • 1 csapott evőkanál szumák,
  • 9 evőkanál sütő-főző olívaolaj.

Elkészítése:

Először a tökök előfőzését végeztem el. Egy ideje úgy döntöttem ugyanis, hogy nem hámozok tököt. Nyáron, mikor zsenge a héja a héj is megehető. A téli tökök héja meg kemény, egy csomó ehető rész a szemétbe kerül, mire meghámozom. A sütőtököket inkább megmosom, elvágom, kimagozom, majd a darabokat héjastól beteszem főni.

A tököket kevés vízzel, 1,5 - 1,5 evőkanál sóval főztem meg. A főzési idő forrástól számítva 25 perc mindkét tökfajta esetében.

Fontos, hogy a pézsmatök és a nagydobosi tök külön legyen megfőzve. A pézsmatök sűrítésre jó. Főzés után kanállal kiszedem a héjából. Teljesen pépes állagú. A nagydobosi tök rostos, keményebb állagú. Főzés után könnyen hámozható. Az ételbe fel kell kockázni. Még a kész ételben is olyan állagú lesz mint egy répa.

Egy másik edényben feltettem a hagymát az összes olajra, a maradék sóval. Mikor már enyhén kezdett karamellizálódni hozzákevertem a paszternákot és a céklát. Kislángon, időnkénti keverés közben hagytam ezeket együtt puhulni. Érdemes tudni, hogy a cékla így készítve édes, a paszternák enyhén fahéjas ízű.

Amikor már a cékla szépen puhult, hozzájuk kevertem a csicsókát, ami további édes ízt ad az ételnek. Ekkor kevertem hozzá a szumákot is.

Mikor már a csicsóka is kezdett puhulni felengedtem annyi vízzel, ami épp ellepte, hozzákevertem a tököket, beletettem a kakukkfüvet. Mikor felforrt lezártam a kuktát és takaréklángon főtt még 15 percig.

Köretként kétszeres vízben, gyakori keverés közben kölest főztem hozzá.

Sült változat:

A tepsit sütőpapírral kell kibélelni. Erre önteni a nyers kölest.

Az elkészítés egészen addig semmiben nem különbözik, amíg a csicsóka is elkezd puhulni. Akkor annyi vizet kell hozzákeverni, ami épp ellepi, plusz kétszer annyit mint a köles. Így kell hozzákeverni a tököket és a kakukkfüvet, majd ráönteni a kölesre.

Le kell fedni fóliával, majd előmelegített sütőbe tenni 180 fokon. 15 perc után a fóliát levenni, a sütőt átállítani 200 fokra, majd addig sütni, míg a teteje megpirul.

Ekkor a sütőpapír segítségével az egész a tepsiből kicsúsztatható, majd szeletelhető.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Hozzászólásod moderálás után jelenik meg

 
Fel